Accace odpovedá na dotazy čitateľov eTRENDu v daňovej poradni
Ako konateľ sro si pri použití vlastného motoroveho vozidla (pričom toto nie je zahrnuté v majetku firmy) na podnikanie účtujem do nákladov náklady na pohonné hmoty a cestovné náhrady (0,183 EUR/km).
Platí toto aj v prípade, že využívam na podnikanie motorové vozidlo, ktorého nie som majiteľom? Napríklad motorové vozidlo, ktoré mám dlhodobo zapožičané? Ak áno, ako má byť toto zapožičanie definované, postačuje ústna dohoda o výpožičke?
Odpovedá Peter Pašek, Head of Advisory spoločnosti Accace k.s.
Rozumieme, že vo Vašom prípade sa jedná o využitie osobného motorového vozidla daného k dispozícii treťou osobou fyzickej osobe na účely výkonu pracovných ciest pre spoločnosť, v ktorej táto osoba zastáva funkciu konateľa.
Berte prosím na vedomie, že v §7 ods. 1 Zákona o cestovných náhradách (ďalej len „Zákon“) je upravené, že ak sa zamestnanec (pozn. na účely Zákona sa konateľ považuje za zamestnanca rovnako) písomne dohodne so zamestnávateľom, že pri pracovnej ceste použije cestné motorové vozidlo okrem cestného motorového vozidla poskytnutého zamestnávateľom, patrí mu základná náhrada za každý 1 km jazdy a náhrada za spotrebované pohonné látky. Vyššie uvedené znamená, že Zákon vyžaduje existenciu písomnej dohody medzi zamestnancom a zamestnávateľom o takomto použití cestného motorového vozidla, Zákon však neprikazuje nutnosť využívania len vlastných cestných motorových vozidiel zamestnancov na vyššie uvedený účel. Zastávame preto názor, že je možné využívať osobné motorové vozidlo tretej osoby na účely pracovnej cesty konateľa pre účely spoločnosti, v ktorej zastáva túto funkciu.
Berte prosím na vedomie, že Zákon nestanovuje žiadnu obligatórnu písomnú formu, ktorá by preukazovala právo na využitie cestného motorového vozidla zamestnancom zo strany tretej osoby, ktorá je vlastníkom takéhoto cestného motorového vozidla. Osobne však odporúčame, aby bola zmluva uzatvorená v písomnej forme, čo vždy predstavuje väčšiu právnu istotu najmä v prípade dokazovanie skutočností v prípade daňovej kontroly.
Peter Pašek, Head of Advisory má na starosti oddelenie, ktoré poskytuje daňové, pracovnoprávne a korporátne poradenstvo. Peter sa špecializuje na medzinárodné daňové poradenstvo a plánovanie, due diligence a transakčné poradenstvo. Peter je autorom odborných článkov, exkluzívnym daňovým poradcom eTREND poradne a spíkrom na rôznych odborných seminároch.