Transferové oceňovanie je stále viac diskutovanou témou nielen vo svete, ale aj na Slovensku, kde každým rokom stúpa počet daňových kontrol práve v danej oblasti. Význam prípravy dokumentácie na Slovensku narástol aj vzhľadom na zmeny v slovenskej legislatíve, ktorá určuje povinnosť viesť dokumentáciu nie len medzi zahraničnými závislými osobami ale aj medzi tuzemskými závislými osobami. V praxi to znamená že ak ste napríklad konateľom v dvoch rôznych slovenských spoločnostiach, nemôžete realizovať transakcie medzi týmito spoločnosťami pre účely daní za ľubovoľné ceny, ale za ceny, ktoré by boli za porovnateľných podmienkach dohodnuté medzi nezávislými osobami, inak Vám môžu hroziť sankcie. Postup stanovenia ceny musí byť zdokumentovaný v rozsahu určenou príslušnou legislatívou.
V našom eBook-u sme zhrnuli všetky dôležité informácie o transferovom oceňovaní, o tom, aké sú metódy v transfer pricingu, čo všetko zahŕňa potrebná dokumentácia, či aké sú pokuty.

Úvod
Pravidlá transferového oceňovania upravujú na daňové účely ceny účtované v medzipodnikových transakciách. Hlavným cieľom je zachovať princíp nezávislého vzťahu.
Všeobecné pravidlá transferového oceňovania boli do slovenskej legislatívy implementované už pred rokom 2001. Slovenský zákon o dani z príjmu však zaviedol osobitné metódy uplatňovania princípu nezávislého vzťahu až v roku 2001.
Povinnosť viesť dokumentáciu k transferovému oceňovaniu nadobudla účinnosť až 1. januára 2009. Od 1. januára 2015 sa táto povinnosť vzťahuje nielen na zahraničné osoby, ale aj na domáce.
V súlade so Slovenskou daňovou legislatívou sú všetky zúčastnené strany povinné preukázať metódu uplatnenú pri stanovení cien kontrolovaných transakcií (domácich alebo cezhraničných) medzi zúčastnenými stranami a viesť príslušnú dokumentáciu odôvodňujúcu túto metódu.
V posledných rokoch počet daňových kontrol v oblasti transferových cien prudko vzrástol, preto odporúčame sústrediť sa na túto oblasť a najmä na prípravu správnej dokumentácie o transferovom oceňovaní.
Uplatniteľné právne predpisy
- Zákon o dani z príjmov č. 595/2003 Z.z. (Oddiely 2/n-r, 17/5, 17/6, 17/7, 18, 18a)
- Zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia
- Finanční spravodajcovia č. 14/1997, 20/1999, 3/2002 14/1997, kde boli uverejnené Pokyny OECD pre transferové oceňovanie z roku 1995 a 1997 v slovenskom jazyku
- Finanční spravodajcovia č. 1/2009, 8/2014, 5/2015, 7/2016, 12/2018, kde boli uverejnené administratívne usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky k obsahu dokumentácie o transferovom oceňovaní.
Slovensko ako členský štát OECD a členský štát EÚ dodržiava usmernenia OECD pre transferové oceňovanie a Kódex správania EÚ pre dokumentáciu o transferovom oceňovaní pridružených podnikov.
Princíp nezávislého vzťahu
Uplatnenie
Princíp nezávislého vzťahu je založený na porovnaní podmienok, ktoré boli dohodnuté v akýchkoľvek obchodných alebo finančných transakciách medzi zúčastnenými stranami a na základe podmienok, ktoré by sa dohodli medzi nezúčastnenými stranami v podobných obchodných alebo finančných transakciách za porovnateľných podmienok.
Pri porovnávaní sa berú do úvahy viaceré faktory, predovšetkým vlastnosti transferovaného majetku alebo služieb, ktoré zahŕňajú okrem iného napr. výrobu, montážne práce, výskum a vývoj, nákup a predaj, rozsah ich obchodných rizík, charakteristiku porovnanej nehnuteľnosti alebo služby, zmluvné podmienky dohodnuté medzi stranami transakcie, ekonomické prostredie na trhu a obchodná stratégia.
Podmienky sa môžu považovať za porovnateľné, ak nevznikol žiaden nesúlad alebo ak by takéto rozdiely kompenzovali iba malé úpravy.
Ak sa uplatňované ceny alebo podmienky v obchodných vzťahoch závislých osôb líšia od cien alebo podmienok používaných medzi nezávislými osobami v porovnateľných obchodných vzťahoch, pričom tento rozdiel znížil základ dane alebo zvýšil daňovú stratu závislej osoby, má táto závislá osoba povinnosť upraviť o predmetný rozdiel základ dane.
Všeobecné pojmy
Pojem “zúčastnená strana” znamená – (1) blízke osoby, (2) osoby alebo subjekty s ekonomickými, personálnymi alebo inými väzbami, (3) osoby alebo subjekty, ktoré sú členmi konsolidovanej skupiny.[1] Pojmom “blízke osoby” sa rozumie blízka osoba podľa občianskeho zákonníka.
Pod pojmom “ekonomické alebo personálne väzby” sa rozumie:
- podiel osoby alebo subjektu na majetku, kontrole alebo riadení inej osoby alebo subjektu, alebo
- vzájomný vzťah medzi osobami alebo subjektami, ktoré sú kontrolované alebo riadenie rovnakou osobou, blízkou osobou alebo subjektom, alebo
- kde takáto osoba, jej blízka osoba alebo subjekt má priamy alebo nepriamy vlastnícky podiel.
Podiel na “majetku” alebo “kontrole” znamená najmenej 25% priamy alebo nepriamy podiel, alebo nepriamy odvodený podiel na základnom imaní alebo na hlasovacích právach, alebo najmenej 25% podiel na zisku; ak nepriamy odvodený podiel presahuje 50%, všetky osoby alebo subjekty použité pri výpočte sa považujú sa hospodárske subjekty bez ohľadu na skutočnú výšku ich podielu.
Pojem “riadenie” znamená vzťah medzi členmi štatutárnych orgánov, členmi dozorných orgánov alebo členmi iných podobných orgánov právnickej osoby alebo subjektu tejto právnickej osoby alebo subjektu.
Pojem “iné väzby” znamená právny vzťah alebo akýkoľvek podobný vzťah založený na účel zníženia základu dane alebo zvýšenia daňovej straty.
Dokumentácia
Obsah
Dokumentácia o transferovom oceňovaní predstavuje súbor informácií, údajov a skutočností, ktoré preukazujú a vysvetľujú spôsob tvorby cien daňového subjektu pri kontrolovaných transakciách.
Dokumentácia o transferovom oceňovaní pozostáva zo všeobecnej a špecifickej časti. Všeobecná časť obsahuje súbor informácií poskytujúcich celkový obraz o skupine zúčastnených osôb. Špecifická časť obsahuje konkrétne informácie týkajúce sa daňovníka a kontrolovaných transakcií, ktorými sa daňovník zaoberá.
Všeobecné pravidlá
Dokumentácia o transferovom oceňovaní by sa mala vypracovať za každú kontrolovanú transakciu osobitne alebo za každú skupinu kontrolovaných transakcií.
Dokumentácia musí byť spracovaná v slovenskom jazyku. Avšak, správca dane môže na základe žiadosti daňovníka povoliť predloženie dokumentácie aj v inom jazyku.
Dokumentácia o transferovom oceňovaní sa spravidla vedie za každé zdaňovacie obdobie. V prípade, že nenastanú žiadne nové skutočnosti ovplyvňujúce spôsob stanovenia cien kontrolovaných transakcií, môže sa daňovník odvolať na informácie uvedené v dokumentácii za predošlé obdobie.
Termíny
Lehota na predloženie dokumentácie o transferovom oceňovaní je 15 dní odo dňa doručenia výzvy správcom dane alebo finančným riaditeľstvom, preto odporúčame pripraviť dokumentáciu vopred. Takáto výzva k dokumentácií o transferovom oceňovaní za príslušné obdobie musí byť poslaná najneskôr v prvý deň po vypršaní platnosti na vyplnenie daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie. V dôsledku krátkej 15-dňovej lehoty odporúčame mať dokumentáciu pripravenú vopred.
Typy dokumentácie
Predmetné usmernenie súčasne rozlišuje s ohľadom na minimálny požadovaný rozsah:
- úplnú dokumentáciu,
- základnú dokumentáciu,
- a skrátenú dokumentáciu.
Povinnosť viesť dokumentáciu
Povinnosť viesť dokumentáciu o transferovom oceňovaní minimálne v rozsahu úplnej dokumentácie sa počnúc zdaňovacím obdobím začínajúcim po 31.12.2017 vzťahuje na:
- daňovníkov, ktorí vykazujú výsledok hospodárenia v individuálnej účtovnej závierke podľa IFRS (s určitými výnimkami), a to vo vzťahu k významným cezhraničným kontrolovaným transakciám;
- daňovníkov, ktorí sa zúčastňujú na cezhraničnej kontrolovanej transakcii s hodnotou nad 10 mil. EUR za zdaňovacie obdobie;
- daňovníkov, ktorí uskutočňujú významné transakcie so závislými osobami, ktoré sú daňovníkmi nezmluvného štátu;
- daňovníkov, ktorí sa zúčastňujú kontrolovaných transakcií, pri ktorých žiadajú správcu dane o vydanie rozhodnutia o odsúhlasení metódy ocenenia;
- daňovníkov, ktorí žiadajú o sekundárnu úpravu pri kontrolovanej transakcii v zmysle medzinárodných daňových zmlúv;
- daňovníkov, ktorí majú kontrolované transakcie, pri ktorých bola podaná žiadosť o začatie mechanizmu riešenia sporov podľa medzinárodnej daňovej zmluvy;
- daňovníkov, ktorí v zdaňovacom období uplatňujú úľavu na dani, a to vo vzťahu ku významným cezhraničným kontrolovaným transakciám.
V ostatných prípadoch je daňovník povinný viesť základnú dokumentáciu o:
- cezhraničných kontrolovaných transakciách s ročnou hodnotou nad 1 mil. EUR,
- nevýznamných transakciách so závislými osobami, ktoré sú daňovníkmi nezmluvného štátu;
- významných cezhraničných kontrolovaných transakciách, pokiaľ ide o daňovníka s celkovými výnosmi z hospodárskej a finančnej činnosti za zdaňovacie obdobie nad 8 mil. EUR;
- významných tuzemských kontrolovaných transakciách, pokiaľ daňovník uplatňuje úľavu na dani.
Pokiaľ sa o kontrolovanej transakcii nevypracováva úplná alebo základná dokumentácia, vedie daňovník minimálne skrátenú dokumentáciu (podľa vzoru pripraveného Ministerstvom financií Slovenskej republiky), s výnimkou určitých prípadov, kedy postačuje riadne uvedenie kontrolovaných transakcií v daňovom priznaní.
Možnosť viesť skrátenú dokumentáciu sa vzťahuje aj na vybrané subjekty verejnej správy, avšak len pre určité kontrolované transakcie.
Aj keď súčasťou minimálnych požiadaviek na základnú a skrátenú dokumentáciu nie je analýza porovnateľnosti, v prípade kontrolovaných transakcií, ktoré ovplyvňujú základ dane z príjmov a sú pre daňovníka významné, odporúčame na základe praktických skúseností aj takúto dokumentáciu rozšíriť o analýzu porovnateľnosti.
Metódy transferového oceňovania
Akékoľvek tradičné alebo iné metódy transferového oceňovania podľa usmernení OECD o transferovom oceňovaní sa môžu použiť, pričom by sa mala uplatniť zásada najlepšej metódy. V prípade potreby je tiež možná aj kombinácia viacerých metód. Ak je to vhodné, slovenskí daňovníci môžu použiť aj iné metódy.
Metódy vychádzajúce z porovnávania ceny
- Metóda nezávislej trhovej ceny – pri transakciách s hmotným majetkom, transakciách s nehmotným majetkom, finančných transakciách
- Metóda následného predaja – využíva sa najmä pri distributéroch produktov
- Metóda zvýšených nákladov – pri transakciách, ktorých predmetom je výroba a predaj polotovarov alebo hotových produktov (tovarov alebo služieb), ktoré neobsahujú vysokú pridanú hodnotu
Metódy vychádzajúce z porovnávania zisku
- Metóda delenia zisku – v situáciách, keď sa jedná o vysoko integrované transakcie, keď zmluvné strany prispievajú v rámci transakcie unikátnym spôsobom alebo keď vlastnia hodnotný nehmotný majetok.
- Metóda čistého obchodného rozpätia – vhodné pre vysoko integrované transakcie, keď strany prispievajú jedinečným spôsobom alebo ak majú hodnotný hmotný majetok
Predbežné cenové dohody (APA)
Daňovník môže na Slovensku požiadať správcu dane o vydanie Predbežnej cenovej dohody (APA) – rozhodnutia o odsúhlasení použitia konkrétnej metódy transferového oceňovania – najmenej 60 dní pred začiatkom zdaňovacieho obdobia, v ktorom sa má uplatniť príslušná metóda. Týmto spôsobom si môže daňovník overiť, či je navrhovaná metóda ocenenia danej transakcie v súlade s princípom nezávislého vzťahu, a môže sa tak vyhnúť možným sporom. S APA sa môže schváliť iba metóda, nie samotné použité transferové ceny.
Správca dane vydá rozhodnutie o schválení metódy oceňovania platnej najviac na päť zdaňovacích období. Predlženie na ďalších päť rokov je možné v prípade, ak daňovník preukáže, že nedošlo k žiadnym zmenám v podmienkach, za ktorých bolo rozhodnutie vydané.
Výška poplatku bola s účinnosťou od 1.1.2017 zmenená a nezávisí už od hodnoty obchodného prípadu, ale stanovuje sa nasledovne:
- jednostranná APA: 10 000 EUR
- dvojstranná a viacstranná APA: 30 000 EUR
Sankcie
Za nedodržanie povinností súvisiacich s dokumentáciou o transferovom oceňovaní možno uložiť pokutu až do výšky 3 000 EUR za nesplnenie povinnosti nepeňažnej povahy. Slovenské daňové úrady môžu navyše počas daňovej kontroly upraviť základ dane a dorubiť daň.
Správca dane môže vyrubiť rozdiel dane až do 10 rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie, t.j. transferové oceňovanie môže byť predmetom daňovej kontroly až po dobu 11 rokov.
S účinnosťou od 1.1.2017 sa sankcie pri porušení princípu nezávislého vzťahu medzi závislými osobami sprísnili. Prísnejšie sankcie budú uvalené na daňovníka, ktorý prostredníctvom transferového oceňovania úmyselne zníži základ dane alebo zvýši daňovú stratu. V takom prípade, namiesto pokuty 10% p.a. zo sumy dorubeného rozdielu dane sa uplatní pokuta 20% p.a.
Kontakt
Peter Pašek
Managing Director a Partner
Email: peter.pasek@accace.com
Tel: +421 2 325 53 000
Kontakt
Katarína Balogová
Tax Director
Email: katarina.balogova@accace.com
Tel: +421 2 325 53 000