• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: slovakia@accace.com

Tel.: + 421 232 553 000

Kontaktujte nás
Odoberajte novinky
  • Naše pobočky
  • Všetky stránky
    • Globálny web (Anglický)
    • Globálny web (Nemecký)
    • Česká republika
    • Juhoafrická republika
    • Nemecko
    • Maďarsko
    • Poľsko
    • Rumunsko
    • Rusko
    • Slovensko
    • Spojené štáty americké
    • Ukrajina

Accace Slovensko

  • O nás
    • Kto sme
    • Prípadové štúdie
    • Spoznajte náš tím
    • Accace Circle
    • Naši partneri
    • Spoločenská zodpovednosť
    • Office Gallery
  • Služby
    • OUTSOURCING
    • Vedenie účtovníctva a reporting
    • Online účtovný portál
    • Spracovanie miezd a personalistika
    • Online mzdový a HR portál
    • Online dochádzkový portál
    • PORADENSTVO
    • Daňové poradenstvo
    • Korporátne a kancelárske služby
    • Poradenstvo pre startupy
    • Právne poradenstvo
    • Transakčné poradenstvo
    • Online poradenský portál
  • Covid-19
  • Kariéra
    • Voľné pozície
    • Kto sme
    • Naše hodnoty
    • Accace v číslach
    • Príbehy
    • Benefity
    • Život v Accace
  • Newsroom
  • Podujatia
  • Naše pobočky

Aké zmeny priniesla veľká novela katastrálneho zákona? | eBook

29 nov 2018

Dňa 1.10.2018 nadobudol účinnosť zákon č. 212/2018 Z.z. (ďalej len „novela“), ktorým sa novelizuje zákon č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych práv a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) (ďalej len „katastrálny zákon“), zavádzajúci pomerne rozsiahle zmeny.

V zmysle dôvodovej správy boli hlavnými dôvodmi prijatia novely vykonanie základných a nevyhnutných krokov súvisiacich s elektronizáciou a zlepšením fungovania katastra, ako aj zrýchlenie a skvalitnenie registrácie nehnuteľností s prihliadnutím na ochranu osobných údajov a požiadavky aplikačnej praxe.

Najvýznamnejšie zmeny Vám priblížime v našom najnovšom eBooku alebo si prečítajte viac nižšie:

  • Zmeny týkajúce sa rozšírenia predmetu evidencie katastra

    Cena nehnuteľnosti

    Zaujímavou novinkou je, že predmetom evidencie katastra je odo dňa účinnosti novely aj údaj o cene nehnuteľnosti (doteraz sa v katastri evidovala iba cena poľnohospodárskych a lesných pozemkov).

    Majitelia nehnuteľností sa ale nemusia báť, že cena ich nehnuteľnosti bude verejne dostupná každému na online katastrálnom portáli.

    V zmysle novely je možné poskytnúť údaj o cene nehnuteľností iba určitým subjektom – na požiadanie vlastníkovi a na účely plnenia úloh podľa osobitných predpisov aj štátnym orgánom:

    • Národnej banke Slovenska,
    • súdu,
    • prokuratúre,
    • Policajnému zboru,
    • notárovi,
    • súdnemu exekútorovi,
    • daňovému úradu,
    • správcovi konkurznej podstaty,
    • znalcovi z odboru stavebníctvo – odvetvie odhad hodnoty nehnuteľností,
    • znalcovi z odboru poľnohospodárstvo – odvetvie odhad poľnohospodárskej pôdy,
    • znalcovi z odboru lesníctvo – odvetvie odhad hodnoty lesov
    • a osobe, ktorá vyhotovuje cenové mapy.

    Cena nehnuteľností sa nebude evidovať a ani zisťovať spätne.

    Zapisovanie stavieb do katastra

    Taktiež sa odstránila nejednoznačnosť ohľadom zapisovania inžinierskych a drobných stavieb do katastra. Po novom sa zapisujú iba tie inžinierske stavby a drobné stavby, ktoré budú mať obvodové múry a budú uzavreté strešnou konštrukciou.

    Novela však bohužiaľ nerieši otázku, čo so stavbami, ktoré boli zapísané do katastra nehnuteľností v minulosti, avšak nie sú predmetom evidencie v zmysle novely.

  • Náležitosti návrhu na začatie katastrálneho konania

    Novela dopĺňa v § 24 viacero náležitostí návrhu na začatie katastrálneho konania, pričom tieto novinky sa budú týkať ako návrhu na vklad, tak aj návrhu na záznam, na zápis poznámky, na prešetrenie údajov katastra, na opravu chýb atď.

    Po novom budú náležitosti začatia konania nasledovné:

    1. identifikačné údaje navrhovateľa – oproti predchádzajúcej právnej úprave bude potrebné v návrhu uviesť aj dátum narodenia, rodné priezvisko, údaj o štátnej príslušnosti fyzickej osoby; v prípade cudzinca sa identifikačné údaje dopĺňajú aj o iný identifikátor (napr. číslo pasu alebo ID karty vydanej v zahraničí) a tiež aj adresu na doručovanie v tuzemsku, ak je odlišná od miesta trvalého pobytu,
    2. názov okresného úradu, ktorému je návrh adresovaný,
    3. uvedenie predmetu návrhu,
    4. označenie právneho úkonu, na ktorého základe má vzniknúť, zmeniť sa alebo zaniknúť právo k nehnuteľnosti; vzhľadom na doterajšiu nejednoznačnosť novela stanovila, že predmetom jedného návrhu na vklad môže byť len jedna zmluva, obsahom ktorej môže byť viacero úkonov,
    5. označenie predmetnej nehnuteľnosti – nehnuteľnosť musí byť v návrhu označená údajmi uvedenými v § 42 ods. 2 písm. c) katastrálneho zákona, t. j. údajmi o katastrálnom území, parcelnom čísle pozemku s uvedením, či ide o parcelu registra „C“ alebo „E“, druhu pozemku, výmere pozemku, súpisnom čísle stavby a parcelnom čísle pozemku, na ktorom je stavba postavená, čísle bytu alebo nebytového priestoru, čísle poschodia, čísle vchodu a spoluvlastníckeho podielu na spoločných častiach a spoločných zariadeniach domu a na pozemku, prípadne priľahlom pozemku, súpisnom čísle stavby a parcelnom čísle pozemku, na ktorom je postavený dom,
    6. označenie veľkosti spoluvlastníckeho podielu vyjadreného zlomkom k celku,
    7. číslo úradného overenia geometrického plánu – ak sa pozemok rozdeľuje alebo zlučuje alebo pri zriadení vecného bremena k pozemku atď,
    8. údaj o mieste a dátume zverejnenia povinne zverejňovanej zmluvy – pokiaľ ide o povinne zverejňovanú zmluvu v Centrálnom registri zmlúv podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám, ktorá bola uzavretá povinnou osobou,
    9. označenie príloh – novela výslovne požaduje, aby boli prílohy návrhu označené,
    10. žiadosť o zaslanie oznámenia elektronicky,
    11. žiadosť o urýchlené konanie o vklade – doterajšie lehoty a výška poplatkov sa nemenia.

    Návrh na začatie katastrálneho konania je možné podať v elektronickej podobe vyplnením elektronického formulára prostredníctvom prístupového miesta okresného úradu (alebo naďalej v listinnej podobe).

    V prípade úpravy náležitostí návrhu na začatie katastrálneho konania novelou išlo hlavne o zabezpečenie zosúladenia listinnej a elektronickej formy podávania návrhov, pričom novela vychádza aj z požiadaviek týkajúcich sa elektronických podaní uvedených v § 24 zákona o e-Governmente. [1]

    [1]   Zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente), v znení neskorších predpisov.

  • Prílohy k návrhom

    Predkladanie príloh

    V doterajšej právnej úprave absentovalo ustanovenie, podľa ktorého by účastníci konania boli povinní predkladať prílohy návrhov a iné dôležité listiny v origináli alebo v úradne osvedčenej kópii. Po novom katastrálny zákon výslovne uvádza, že prílohy návrhu musia byť predložené v originály alebo ako úradne osvedčené kópie.

    V prípade elektronického podania bude možné predkladať prílohy elektronicky alebo v listinnej podobe, avšak v takom prípade bude potrebné doplatiť príslušný správny poplatok do výšky určenej pre podanie v listinnej podobe.

    Druhy príloh

    Druhy príloh k návrhu na vklad sa novelou dopĺňajú napríklad o čestné vyhlásenie, že boli splnené podmienky podľa § 59a Obchodného zákonníka[1]   alebo čestné vyhlásenie, že sa podmienky na danú obchodnú spoločnosť nevzťahujú a poverenie právnickej osoby pre jej zamestnanca, ak je účastníkom konania právnická osoba a táto písomne poverí svojho zamestnanca v rámci svojej podnikateľskej činnosti podaním návrhu na vklad v zmysle Zákonníka práce[2].

    Výpočet príloh k návrhu na vklad však nie je úplný, nakoľko nie je možné uviesť všetky prípadné druhy príloh, ktoré môžu vyplývať napríklad aj z osobitných predpisov.

    Kataster môže požadovať aj predloženie ďalších listín, ktoré majú dôkaznú hodnotu pre konanie o návrhu na vklad, resp. sú potrebné na preukázanie splnenia podmienok pre rozhodnutie o povolení vkladu, pričom sa musí jednať o odôvodnenú požiadavku.

    [1] V § 59a zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v znení neskorších predpisov, je upravená otázka nadobúdania majetku obchodnou spoločnosťou na základe zmluvy uzatvorenej s jej zakladateľom alebo spoločníkom za protihodnotu vo výške najmenej 10% hodnoty základného imania. V takomto prípade musí byť hodnota predmetu zmluvy určená znaleckým posudkom a zmluva nemôže nadobudnúť účinnosť skôr, ako bude uložená spolu so znaleckým posudkom v zbierke listín. Ak je na účinnosť zmluvy potrebný zápis do osobitnej evidencie podľa osobitného zákona, musí byť zmluva spolu so znaleckým posudkom uložená do zbierky listín pred zápisom do osobitnej evidencie. Ak spoločnosť uzatvára takúto zmluvu v lehote 2 rokov odo dňa vzniku spoločnosti, musí návrh tejto zmluvy vopred schváliť valné zhromaždenie spoločnosti.

    [2] Pozri § 9 ods. 2 zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce, v znení neskorších predpisov.

     

  • Zabezpečenie opravy chýb v dokumentácii

    Ako uvádza dôvodová správa k novele, aplikačná prax ukázala, že inštitút „opravnej doložky“ sa často v praxi zneužíval a aj prax okresných úradov v tejto otázke bola nejednotná. Z týchto dôvodov sa z katastrálneho zákona vypustil inštitút opravnej doložky na zmluve ako forma opravovania nedostatkov v písaní, počítaní alebo v prípade iných zrejmých nesprávností, pričom  jedinou prípustnou formou opravovania nedostatkov zmluvy zostáva iba uzatvorenie dodatku k zmluve.

    V prípade, ak je zmluva vyhotovená vo forme notárskej zápisnice, oprava sa vykoná doložkou v súlade s Notárskym poriadkom. [1]

    [1] Zákon č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok), v znení neskorších predpisov.

  • Zvýšený dôraz na elektronizáciu konania

    S účinnosťou od 1.10.2019 bude možné podávať elektronicky aj návrh na vykonanie záznamu prostredníctvom formulára zverejneného na webovom sídle úradu. V takomto prípade vykoná okresný úrad záznam do 30 dní od doručenia návrhu na vykonanie záznamu. Doterajšia možnosť vyplniť pred podaním návrhu na vklad oznámenie k návrhu na vklad v elektronickej podobe zostáva zachovaná. Formulár pre elektronické oznámenie k návrhu na vklad je zverejnený na webovom sídle Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky.[1] Oznámenie má iba informatívny charakter, nenahrádza návrh na vklad a nemá žiadne právne účinky.

    Účel oznámenia spočíva v tom, že vyplnené údaje z oznámenia sa v prípade povolenia vkladu automaticky preklopia do informačného systému katastra nehnuteľností. V prípade, ak do 90 dní od vyplnenia oznámenia o návrhu na vklad účastník konania nepodá návrh na vklad, na oznámenie sa nebude prihliadať.

    Oznámenie môže byť podané bez ohľadu na to, či návrh na vklad bude podaný v listinnej alebo elektronickej podobe. Ak dôjde k oznámeniu k návrhu na vklad, znižuje sa správny poplatok o 15 EUR (bez ohľadu na počet právnych úkonov uvedených v takomto oznámení).[2]

    [1] Oznámenie je možné nájsť na webovej stránke Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky tu: https://www.katasterportal.sk/kapor/newNavrhNaVkladAction.do.

    [2] Tak ako aj pri iných druhoch konaní sa v dôsledku elektronického podania správny poplatok znižuje o 50% (t.j. z výšky 266 EUR na 133 EUR), pri podaní oznámenia sa príslušná suma ešte znižuje o spomínaných 15 EUR. Položka 11, bod 3 Prílohy zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch, v znení neskorších predpisov.

  • Skrátenie lehôt a opatrenia proti omeškaniam

    Dobrou správou je, že na základe požiadaviek z praxe novela precizuje lehotu na vykonanie zápisu práva do katastra, pričom sa napríklad skracuje lehota na výmaz záložného práva na 5 pracovných dní odo dňa začatia konania.

    V prípade, ak hrozí, že okresný úrad v konaní o vklade alebo v konaní o zázname nedodrží lehotu určenú katastrálnym zákonom, môže predseda Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky na určený čas alebo v určených konaniach rozhodnúť o tom, že v konaní o vklade alebo v konaní o zázname bude konať iný okresný úrad.

    Opatrenie proti nečinnosti

    V zmysle dôvodovej správy sa predovšetkým jedná o opatrenie proti nečinnosti, ktoré zároveň spĺňa aj preventívnu úlohu na zabránenie vzniku škôd  v dôsledku nedodržania lehôt a zbytočných žalôb na náhradu škody proti štátu.

    Oprávnenie predsedu rozhodnúť o tom, že na určený čas a v určených konaniach o návrhu na vklad alebo v určených konaniach o zázname bude konať iný okresný úrad, nebude mať vplyv na povinnosť okresného úradu rozhodnúť v týchto konaniach v zákonom ustanovenej lehote, čiže ak bude doručený návrh na vklad, okresný úrad bude povinný o tomto návrhu rozhodnúť do 30 dní, resp. do 20 dní odo dňa doručenia návrhu na vklad alebo do 60 dní v prípade konania o zázname.

  • Verejnosť katastra

    Novela vypúšťa ustanovenie, podľa ktorého je katastrálny operát verejný. V zmysle dôvodovej správy deklarovanie verejnosti katastrálneho operátu nie je potrebné vzhľadom na to, že jednotlivé ustanovenia po novom presne upravujú, kto, za akým účelom, v akom rozsahu a za akých podmienok má právo na prístup k údajom katastra.

    Pri zverejňovaní údajov katastra prostredníctvom internetového portálu je prehliadanie údajov bezplatné, má informatívny charakter a zverejňuje sa bez rodného čísla alebo iného identifikátora v prípade cudzinca.

    Údaje v listinnej podobe

    Upravuje sa tiež poskytovanie údajov katastra v listinnej podobe, pričom zákon stanovuje, že verejnými listinami sú výpis z listu vlastníctva, jeho kópia, kópia z katastrálnej mapy, kópia z mapy určeného operátu, výpis z pozemkovej knihy alebo výpis zo železničnej knihy, ich kópie, identifikácia parcely.

    Prístup k listinám

    Prístup k listinám uloženým v zbierke listín budú mať len legislatívou určené osoby, ako vlastník, resp. spoluvlastník a iná oprávnená osoba, ich právni predchodcovia, právni nástupcovia a ďalšie subjekty na účely plnenia úloh v zmysle osobitných predpisov.

    Avšak ani vlastník a ani iná oprávnená osoba nemajú neobmedzený prístup ku všetkým listinám v zbierke listín týkajúcich sa konkrétnej nehnuteľnosti.

    Prístup majú iba k tým listinám, v ktorých vystupujú ako účastníci právneho úkonu alebo ako osoby, ktorých sa určitá listina bezprostredne týka (pri spoluvlastníkovi sa jedná o listiny týkajúce sa iba jeho spoluvlastníctva a v rozsahu týkajúcom sa predmetu jeho spoluvlastníctva).

  • Súpis nehnuteľností ako nový typ výstupu z katastra

    Novela zavádza aj novú formu poskytovania údajov z katastra vo forme súpisu nehnuteľností, ktoré sú vo vlastníctve jednej osoby alebo v správe jednej osoby.

    Súpis nehnuteľností nahradí jednotlivé listy vlastníctva, v ktorých sú nehnuteľnosti týkajúce sa konkrétnej osoby zapísané. Je možné dať si vyhotoviť súpis pre celé územie Slovenskej republiky alebo čiastkový súpis, t.j. súpis nehnuteľností v rámci jedného okresu, kraja alebo katastrálneho územia.

    Pokiaľ sa súpis nehnuteľností týka fyzickej osoby, môže byť poskytnutý iba tejto fyzickej osobe alebo inej oprávnenej osobe (napr. notárovi, správcovi konkurznej podstaty, orgánom činným v trestnom konaní).

    V tejto súvislosti Vám tiež dávame do pozornosti náš eBook pod názvom Prevod nehnuteľností na Slovensku.

Potrebujete právny servis týkajúci sa nehnuteľností? Kontaktuje nás!

Kontakt

Karol Ďuriga
Senior Associte
Email: karol.duriga@accace.com
Tel: +421 2 325 53 000

 

Mohli by vás zaujímať aj nasledujúce články:

10 kľúčových účtovných oblastí, ktoré sú ovplyvnené pandémiou koronavírusu | News Flash

on 14 januára 2021, in COVID-19, Dane a účtovníctvo, News Flash
Čítajte viac

Kalendár daňových povinností pre rok 2021

on 11 januára 2021, in Dane a účtovníctvo
Čítajte viac

DAC6 – Oznamovacia povinnosť cezhraničných opatrení | News Flash

on 29 decembra 2020, in Dane a účtovníctvo, News Flash
Čítajte viac

Brexit z daňového hľadiska | News Flash

on 21 decembra 2020, in Dane a účtovníctvo, News Flash
Čítajte viac

Hostingové služby dátového centra z hľadiska DPH | News Flash

on 11 decembra 2020, in Dane a účtovníctvo, News Flash
Čítajte viac

Startupy a spoločenská zmluva: Na čo si dať pozor? | News Flash

on 08 decembra 2020, in Dane a účtovníctvo, News Flash
Čítajte viac

Inštitút „mikrodaňovníka“ od roku 2021 | News Flash

on 08 decembra 2020, in Dane a účtovníctvo, News Flash
Čítajte viac

Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel | News Flash

on 03 decembra 2020, in Dane a účtovníctvo, News Flash
Čítajte viac

Schválená novela zákona o dani z motorových vozidiel | News Flash

on 18 novembra 2020, in Dane a účtovníctvo, News Flash
Čítajte viac

Rozdiely medzi štandardmi finančného výkazníctva IFRS vs. US GAAP | News Flash

on 10 novembra 2020, in Dane a účtovníctvo, News Flash
Čítajte viac

Primary Sidebar

<< Späť k newsroom
E-mail

Footer

O Accace Slovensko

Spoločnosť Accace vznikla v roku 2006 v Bratislave. Accace Slovensko zamestnáva už viac ako 120 odborníkov a poskytuje služby spracovania účtovníctva, mzdovej a HR agendy, daňové a transakčné poradenstvo, právne a korporátne služby, či poradenstvo pre startupy. Za 15 rokov sme si vybudovali stabilnú pozíciu lídra v oblasti BPO služieb na Slovensku. Pravidelne sa umiestňujeme v rebríčku TOP10 poradenských spoločností magazínu TREND. Právne služby poskytuje naša vlastná advokátska kancelária Accace Legal. V rámci skupiny Accace združujeme viac ako 600 odborníkov a poskytujeme služby pre viac ako 2 000 klientov. Nájdete nás v Bratislave a v Košiciach.

O Accace Circle

Celosvetovo pôsobí Accace pod značkou Accace Circle. Ide o biznis komunitu partnerov – profesionálnych poradcov a poskytovateľov BPO služieb. S globálnym zastúpením v takmer 40 krajinách a tímom viac ako 2000 odborníkov, Accace Circle poskytuje služby viac ako 10 000 klientom, najmä stredným a veľkým medzinárodným spoločnostiam zo zoznamu Fortune 500. Celosvetovo Accace Circle spracováva okolo 170 000 výplatných pások mesačne.

Naše pobočky | Accace Circle

Naše služby

Spracovanie účtovníctva a reporting
Spracovanie miezd a HR agendy
Daňové poradenstvo
Právne poradenstvo
Poradenstvo pre startupy
Korporátne služby
Transakčné poradenstvo

Naše online portály

Online účtovný portál
Online mzdový portál
Online dochádzkový portál
Online poradenský portál

Kontaktujte nás

Naše pobočky
Napíšte nám
Prihláste sa na odber noviniek
Newsroom
Kariéra


Sledujte nás

Facebook LinkedIn Instagram Youtube


Accace Circle

© Accace všetky práva vyhradené  |  Všeobecné upozornenie | Upozornenie k newsroom  |  Cookies  |  Politika ochrany osobných údajov  |  Naše GDPR prehlásenie

ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
LEGISLATÍVNYM NOVINKÁM
ODBORNÝM PUBLIKÁCIÁM

Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.

Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.

Stačí nám len Vaša mailová adresa

Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia a naším GDPR prehlásením.

Táto webová stránka používa súbory cookies. Zistite viac.