V zmysle zákona č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente majú podnikatelia štátom zriadenú elektronickú schránku dostupnú na portáli www.slovensko.sk. Prečo je dôležité mať do nej prístup a čo vám hrozí, ak ho nemáte?
Čo je to elektronická schránka?
Elektronická schránka slúži na komunikáciu medzi vami a orgánmi verejnej moci. Nielen vy cez ňu môžete zasielať podania príslušným orgánom, ale aj tieto orgány zasielajú svoje rozhodnutia, výzvy, pokyny a iné dokumenty do vašej schránky. Komunikácia cez elektronickú schránku teda nahradila doručovanie listinných zásielok poštou.
Využíva sa elektronická schránka aj na komunikáciu s finančnou správou?
Doposiaľ boli daňové subjekty, prípadne ich zástupcovia povinní komunikovať s finančnou správou prostredníctvom jej vlastného portálu. Od 1. 1. 2022 dochádza k čiastočnej zmene v tejto komunikácii, pretože po tomto dátume sa bude doručovanie zo strany finančnej správy realizovať už len prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy, rovnako ako v prípade iných orgánov verejnej moci. Dokumenty finančnej správy budú teda doručované do elektronických schránok daňových subjektov zriadených na portáli slovensko.sk.
Aj tu však bude platiť, že v prípade, ak daňový subjekt udelí svojmu zástupcovi plnomocenstvo aj na preberanie zásielok od finančnej správy, budú dokumenty doručované do elektronickej schránky tohto zástupcu.
V tejto súvislosti upozorňujeme, že pri opačnej komunikácii, t. j. zo strany daňového subjektu smerom k finančnej správe, osoba povinná komunikovať elektronicky v zmysle daňového poriadku bude musieť štruktúrované podania (pozn. podania, ktoré majú predpísanú formu) naďalej realizovať prostredníctvom elektronickej podateľne, ktorú prevádzkuje finančná správa cez určené dátové rozhranie.
Ako sa môžete do elektronickej schránky prihlásiť?
Možností, ako sa prihlásiť do elektronickej schránky je viac. Pre podnikateľov sú relevantné nasledovné:
- ak je štatutár právnickej osoby slovenským štátnym občanom, ktorý vlastní občiansky preukaz s čipom a aktivoval si bezpečnostný osobný kód, vie sa do schránky prihlásiť sám na vyššie uvedenej webovej stránke;
- ak je štatutár právnickej osoby zahraničným štátnym občanom, v niektorých prípadoch sa vie do elektronickej schránky prihlásiť aj pomocou svojho (zahraničného) občianskeho preukazu s čipom – táto možnosť sa však týka len niektorých krajín Európskej únie (kompletný zoznam je zverejnený tu: https://www.slovensko.sk/sk/eidas/informacie-o-prihlaseni-cez-ei);
- v prípade, že štatutár právnickej osoby nespĺňa ani jednu z uvedených možností, môže si na cudzineckej polícii SR vybaviť tzv. alternatívny autentifikátor, vďaka ktorému získa do schránky prístup;
- poslednou možnosťou je splnomocnenie inej osoby (slovenského občana) na prístup do elektronickej schránky.
Čo sa môže stať, ak nemám prístup a ani ho nezabezpečím cez inú osobu?
V takom prípade vám hrozí situácia, že do elektronickej schránky spoločnosti vám bude doručený úradný dokument, z ktorého vám budú plynúť povinnosti (napr. výzva na preukázanie skutočností v rámci výkonu kontroly) a vy sa o ňom nedozviete, v dôsledku čoho si tieto povinnosti nesplníte a príslušný úrad vám následne uloží pokutu, ktorú keď nezaplatíte v stanovenej lehote, bude ju od vás vymáhať cestou exekútora, čím vám v konečnom dôsledku môžu výrazne narásť vynaložené náklady.
Z našich skúseností vieme, že tento problém vzniká najmä v spoločnostiach so zahraničným štatutárom a zahraničným spoločníkom, ktorí nedostatočne poznajú slovenskú právnu úpravu a o existencii elektronickej schránky často ani nevedia. Následné obrátenie sa na advokáta so žiadosťou o riešenie vzniknutej situácie je už často bezpredmetné, pretože klient sa svojím postupom obral o možnosti podať voči vydanému rozhodnutiu príslušné opravné prostriedky a neostáva mu nič iné ako sankciu zaplatiť.
Aj pri dokumentoch doručovaných zo strany finančnej správy sa bude pri elektronickom doručovaní dokumentov režimom do vlastných rúk uplatňovať fikcia doručenia, tzn. elektronický dokument sa bude považovať za doručený, ak adresát potvrdí notifikáciu o doručení (deň, hodina, minúta a sekunda doručenia sa uvádza na elektronickej doručenke), ale aj vtedy, ak uplynie úložná lehota (15 dní) a notifikáciu o doručení v tejto lehote adresát nepotvrdí.
Aké je riešenie?
V prípade, že váš štatutár nemá prístup do elektronickej schránky spoločnosti alebo je natoľko zaneprázdnený, že nemá časový priestor ju kontrolovať, odporúčame vám splnomocniť na prístup do schránky inú osobu, vďaka ktorej sa vždy včas dozviete o všetkých doručených dokumentoch, čo vám umožní podniknúť prípadné potrebné právne kroky.
Službu administrácie elektronickej schránky na ústrednom portáli www.slovensko.sk na základe udeleného oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou právnickej alebo fyzickej osoby zabezpečujeme aj my v Accace k. s.
Za odsúhlasených podmienok zabezpečíme všetko nevyhnutné od zriadenia prístupu k elektronickej schránke s príslušným úradom cez pravidelné monitorovanie správ a dokumentov doručených do elektronickej schránky až po distribúciu prevzatej dokumentácie klientom určenej osobe.
Pre viac informácií sa na nás neváhajte obrátiť emailom na adresu: Slovakia@accace.com.
Email: simona.kluciarova@accace.com
Telefón: +421 232 553 000
Likvidácia spoločnosti | Registrované sídlo firmy | Zabezpečenie zmien v obchodných spoločnostiach | Založenie a registrácia spoločnosti | Ochrana osobných údajov (GDPR) | Právo duševného vlastníctva | Obchodné právo | Outsourcing správy a vymáhania pohľadávok pre firmy | Pracovnoprávne poradenstvo | Právne due diligence | Právne poradenstvo v oblasti nehnuteľností | Právne služby pri konkurze a reštrukturalizácií | Súdne spory | Trestné a rodinné právo | Správne a daňové právo