• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: slovakia@accace.com

Tel.: + 421 232 553 000

Kontaktujte nás
Odoberajte novinky
  • Naše pobočky
  • Všetky stránky
    • Globálny web (Anglický)
    • Globálny web (Nemecký)
    • Česká republika
    • Juhoafrická republika
    • Nemecko
    • Maďarsko
    • Poľsko
    • Rumunsko
    • Rusko
    • Slovensko
    • Spojené štáty americké
    • Ukrajina

Accace Slovensko

  • O nás
    • Kto sme
    • Prípadové štúdie
    • Spoznajte náš tím
    • Accace Circle
    • Naši partneri
    • Spoločenská zodpovednosť
    • Office Gallery
  • Služby
    • OUTSOURCING
    • Vedenie účtovníctva a reporting
    • Online účtovný portál
    • Spracovanie miezd a personalistika
    • Online mzdový a HR portál
    • Online dochádzkový portál
    • Agentúra dočasného zamestnávania
    • PORADENSTVO
    • Daňové poradenstvo
    • Korporátne a kancelárske služby
    • Poradenstvo pre startupy
    • Právne poradenstvo
    • Transakčné poradenstvo
    • Online poradenský portál
  • Covid-19
  • Kariéra
    • Voľné pozície
    • Kto sme
    • Naše hodnoty
    • Accace v číslach
    • Príbehy
    • Benefity
    • Život v Accace
  • Newsroom
  • Podujatia
  • Naše pobočky

Gastrolístky vs. Finančný príspevok na stravovanie | News Flash

11 feb 2021

Novelou Zákonníka práce sa rozširuje možnosť poskytovať miesto stravných lístkov finančný príspevok na stravovanie na všetkých zamestnancov.

Doposiaľ bol zamestnávateľ povinný poskytnúť finančný príspevok na stravovanie len zamestnancom:

  • vykonávajúcim prácu na pracovisku za podmienok, ktoré vylučujú povinnosť zamestnávateľa zabezpečiť zamestnancom stravovanie (formou teplého hlavného jedla alebo stravného lístka);
  • ktorým bez ohľadu na výkon práce a pracovisko nemôže vôbec zabezpečiť stravovanie – ani vo vlastnom stravovacom zariadení / v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, ani formou stravného lístka;
  • ktorí na základe lekárskeho potvrdenia od špecializovaného lekára zo zdravotných dôvodov nemôžu využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom;
  • ktorí vykonávajú domácku prácu alebo teleprácu a zamestnávateľ im nezabezpečí stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, alebo ak by stravovanie formou teplého hlavného jedla alebo stravného lístka bolo v rozpore s povahou vykonávanej domáckej práce alebo telepráce.
STIAHNUŤ PDF

Zmeny v zákone účinné od 1. marca 2021

Od 1. marca 2021 bude možné finančný príspevok na stravovanie poskytovať aj iným ako uvedeným zamestnancom, s výnimkou tých, ktorým zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa.

Zamestnávateľovi vzniká od marca povinnosť umožniť svojim zamestnancom vybrať si medzi stravným lístkom alebo poskytnutím finančného príspevku na stravovanie.

Zamestnanec je viazaný týmto svojím výberom počas 12 mesiacov odo dňa, ku ktorému sa výber viaže. Do uskutočnenia výberu zo strany zamestnanca zamestnávateľ na základe vlastného rozhodnutia zabezpečuje zamestnancovi stravovanie formou stravného lístka, alebo mu poskytuje finančný príspevok na stravovanie.

Zákon v novelizovanom ustanovení výslovne uvádza, že podrobnosti výberu a realizácie povinnosti zamestnávateľa zabezpečovať stravovanie alebo poskytovať finančný príspevok na stravovanie na základe výberu môže zamestnávateľ ustanoviť vo vnútornom predpise. Z uvedeného vyplýva, že zamestnávateľ môže v internom predpise stanoviť všetky pravidlá týkajúce sa nielen voľby zamestnancov medzi týmito možnosťami, ale aj samotnej realizácie (t. j. spôsobu vydávania stravných lístkov a výplaty finančného príspevku). V rámci doterajšej praxe vyplácania finančných príspevkov na stravovanie platilo, že tieto sa vyplácali buď v hotovosti (t. j. jedni zamestnanci dostali stravné lístky, iní hotovosť) alebo bola táto hodnota zasielaná na účet zamestnanca, zväčša spoločne so mzdou. V tomto prípade je však potrebné mať na pamäti, že finančný príspevok sa musí poskytovať vopred v reálnom čase, aby si za neho zamestnanec mohol zabezpečiť stravovanie. Zároveň musí zamestnávateľ predísť situácii, kedy by boli zamestnanci poberajúci finančný príspevok znevýhodnení voči tým, ktorí dostávajú stravné lístky (napr. v dôsledku neskoršej výplaty príspevku na účet zamestnanca než je deň odovzdania stravných lístkov). V internom predpise bude preto potrebné nastaviť taký mechanizmus, aby boli oba spôsoby časovo zjednotené a jediná zmena pre zamestnanca nastala len vo forme príspevku na stravovanie, ktorý od zamestnávateľa dostane.

Ak zamestnávateľ prispieva na stravovanie formou teplého hlavného jedla alebo stravného lístka iným zamestnancom, tak suma finančného príspevku na stravovanie bude určená hodnotou, ktorou zamestnávateľ prispieva na stravovanie formou teplého hlavného jedla alebo stravného lístka iným zamestnancom, ale súčasne najmenej 55 % minimálnej možnej hodnoty stravného lístka (3,83 eur). Finančný príspevok na stravovanie tak aktuálne vychádza na najmenej 2,11 eur.

Ak zamestnávateľ neprispieva na stravovanie formou teplého hlavného jedla alebo stravného lístka iným zamestnancom, tak suma finančného príspevku na stravovanie bude najmenej 55 % minimálnej možnej hodnoty stravného lístka, teda 2,11 eur, najviac však 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách (5,10 eur), teda 2,81 eur.

Zamestnávateľ má okrem vyššie uvedeného príspevku ako doposiaľ možnosť poskytovať zamestnancovi aj príspevok zo sociálneho fondu.

Čo v prípade zamestnávateľov, ktorí majú uzatvorené zmluvy s poskytovateľmi stravných lístkov

Novela myslela aj na zamestnávateľov, ktorí majú uzatvorené zmluvy s poskytovateľmi stravných lístkov. V zmysle prechodných ustanovení platí, že zamestnávateľovi, ktorý pred 1. marcom 2021 alebo v období od 1. marca 2021 do 31. decembra 2021 uzatvoril zmluvu o zabezpečení stravovacích poukážok so sprostredkovateľom stravovacích služieb (pozn. emitenti stravných poukážok) vzniká povinnosť umožniť zamestnancom vybrať si medzi stravovacími poukážkami a finančným príspevkom na stravovanie až po skončení účinnosti tejto zmluvy, najneskôr však od 1. januára 2022.

Zamestnávateľ s podpísanou zmluvou tak vie získať určitý čas na nastavenie procesov v súvislosti s danou zmenou. Dobrovoľná možnosť výberu v prípade existencie platnej zmluvy s emitentom stravovacích poukážok však nie je zakázaná.

Ku dňu zverejnenia tohto článku ešte nebola predmetná novela Zákonníka práce podpísaná prezidentkou Slovenskej republiky.

Pri vypracovaní interného predpisu vám vedia pomôcť naši advokáti z advokátskej kancelárie Accace Legal.

Potrebujete odbornú pomoc? Naši experti sú Vám k dispozícií!

Kontakt

Simona Klučiarová

Senior Associate

E-mail: Simona.Kluciarova@accace.com

Tel: +421 2 325 53 000

Estónska daň | News Flash

Read more

Zmeny Zákonníka práce platné od 1. marca 2021 | News Flash

Read more

Zdaňovanie dlhopisov u fyzických osôb | News Flash

Read more

Redemácia podielových listov z pohľadu daní a odvodov | News Flash

Read more

COVID-19: Novela mimoriadnych finančných opatrení | News Flash

Read more

Vplyv COVID-19 na posúdenie nepretržitosti činnosti podniku | News Flash

Read more

Do nového roka vstupujeme s rozšírenou ponukou služieb | News Flash

Read more

10 kľúčových účtovných oblastí, ktoré sú ovplyvnené pandémiou koronavírusu | News Flash

Read more

DAC6 – Oznamovacia povinnosť cezhraničných opatrení | News Flash

Read more

Brexit z daňového hľadiska | News Flash

Read more

Primary Sidebar

<< Späť k newsroom
E-mail

Footer

O Accace Slovensko

Spoločnosť Accace vznikla v roku 2006 v Bratislave. Accace Slovensko zamestnáva už viac ako 120 odborníkov a poskytuje služby spracovania účtovníctva, mzdovej a HR agendy, daňové a transakčné poradenstvo, právne a korporátne služby, či poradenstvo pre startupy. Za 15 rokov sme si vybudovali stabilnú pozíciu lídra v oblasti BPO služieb na Slovensku. Pravidelne sa umiestňujeme v rebríčku TOP10 poradenských spoločností magazínu TREND. Právne služby poskytuje naša vlastná advokátska kancelária Accace Legal. V rámci skupiny Accace združujeme viac ako 600 odborníkov a poskytujeme služby pre viac ako 2 000 klientov. Nájdete nás v Bratislave a v Košiciach.

O Accace Circle

Celosvetovo pôsobí Accace pod značkou Accace Circle. Ide o biznis komunitu partnerov – profesionálnych poradcov a poskytovateľov BPO služieb. S globálnym zastúpením v takmer 40 krajinách a tímom viac ako 2000 odborníkov, Accace Circle poskytuje služby viac ako 10 000 klientom, najmä stredným a veľkým medzinárodným spoločnostiam zo zoznamu Fortune 500. Celosvetovo Accace Circle spracováva okolo 170 000 výplatných pások mesačne.

Naše pobočky | Accace Circle

Naše služby

Spracovanie účtovníctva a reporting
Spracovanie miezd a HR agendy
Daňové poradenstvo
Právne poradenstvo
Poradenstvo pre startupy
Korporátne služby
Transakčné poradenstvo

Naše online portály

Online účtovný portál
Online mzdový portál
Online dochádzkový portál
Online poradenský portál

Kontaktujte nás

Naše pobočky
Napíšte nám
Prihláste sa na odber noviniek
Newsroom
Kariéra


Sledujte nás

Facebook LinkedIn Instagram Youtube


Accace Circle

© Accace všetky práva vyhradené  |  Všeobecné upozornenie | Upozornenie k newsroom  |  Cookies  |  Politika ochrany osobných údajov  |  Naše GDPR prehlásenie

ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
LEGISLATÍVNYM NOVINKÁM
ODBORNÝM PUBLIKÁCIÁM

Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.

Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.

Stačí nám len Vaša mailová adresa

Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia a naším GDPR prehlásením.

Táto webová stránka používa súbory cookies. Zistite viac.