• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: slovakia@accace.com

Tel.: + 421 232 553 000

Kontaktujte nás
Odoberajte novinky
  • Naše pobočky
  • Všetky stránky
    • Globálny web (Anglický)
    • Globálny web (Nemecký)
    • Česká republika
    • Juhoafrická republika
    • Nemecko
    • Maďarsko
    • Poľsko
    • Rumunsko
    • Rusko
    • Slovensko
    • Spojené štáty americké
    • Ukrajina

Accace Slovensko

  • O nás
    • Kto sme
    • Prípadové štúdie
    • Spoznajte náš tím
    • Accace Circle
    • Naši partneri
    • Spoločenská zodpovednosť
    • Office Gallery
  • Služby
    • OUTSOURCING
    • Vedenie účtovníctva a reporting
    • Online účtovný portál
    • Spracovanie miezd a personalistika
    • Online mzdový a HR portál
    • Online dochádzkový portál
    • PORADENSTVO
    • Daňové poradenstvo
    • Korporátne a kancelárske služby
    • Poradenstvo pre startupy
    • Právne poradenstvo
    • Transakčné poradenstvo
    • Online poradenský portál
  • Covid-19
  • Kariéra
    • Voľné pozície
    • Kto sme
    • Naše hodnoty
    • Accace v číslach
    • Príbehy
    • Benefity
    • Život v Accace
  • Newsroom
  • Podujatia
  • Naše pobočky

10 kľúčových účtovných oblastí, ktoré sú ovplyvnené pandémiou koronavírusu | News Flash

14 jan 2021

Koronavírus priniesol do nášho života množstvo nečakaných zmien. Mnoho z týchto zmien malo dopad na podnikanie, ekonomiku, či samotné účtovanie. Naši experti si pre vás pripravili zoznam tých najdôležitejších zmien v účtovníctve, ktoré so sebou priniesol koronavírus.

Predpoklad nepretržitého pokračovania v činnosti

Účtovná závierka by mala byť zostavená za predpokladu nepretržitého fungovania spoločnosti, pokiaľ vedenie nezamýšľa buď zrušiť účtovnú jednotku, alebo ukončiť obchodovanie, alebo ak nemá inú realistickú alternatívu, ako tak urobiť.

Minimálna požiadavka

Vedenie spoločnosti je povinné v čase zostavenia účtovnej závierky posúdiť schopnosť účtovnej jednotky pokryť fungovanie účtovnej jednotky na najmenej 12 mesiacov od konca účtovného obdobia.

Zverejní sa existencia významných pochybností, ale nie je to dostatočný dôvod na zostavenie účtovnej závierky za predpokladu ukončenia činnosti. Zverejnená neistota ohľadom budúcich vyhliadok účtovnej jednotky by mala obsahovať zobrazenie okolností (hľadiska posudzovania a závery dosiahnuté) a významné úsudky.

Finančné nástroje

Účtovná jednotka musí posúdiť, či je predaj finančných nástrojov v súlade s dokumentovanou investičnou politikou účtovnej jednotky. Ak je predaj spôsobený zvýšeným úverovým rizikom, mohol by byť stále v súlade s obchodným modelom „kúpa za účelom držby“.

Účtovná jednotka by mala tiež posúdiť, či je model očakávaných úverových strát správne nastavený kvôli pandémii, v dôsledku ktorej mohli nastať problémy s likviditou, čo by mohlo ovplyvniť kreditnú kvalitu držaných finančných nástrojov.

Toto hodnotenie si bude vyžadovať značné posúdenie, aktualizáciu makroekonomických scenárov. Zverejnenie týchto úsudkov, odhadov a kľúčových predpokladov bude ešte dôležitejšie.

Zníženie hodnoty nefinančných aktív

Účtovné jednotky sú povinné vykonať testy zníženia hodnoty nefinančných aktív, ak existujú ukazovatele zhoršenia kvality. Z dôvodu pandémie vonkajší ukazovateľ ovplyvňuje všetky účtovné jednotky a je potrebné sa pripraviť, na vykonanie testovania významného zníženia hodnoty a prepočítať úžitkovú hodnotu a reálnu hodnotu nefinančných aktív.

Subjekty by mali zvážiť poskytnutie podrobných informácií o predpokladoch a citlivosti.

Vládne dotácie

V dôsledku pandémie účtovné jednotky mali starostlivo analyzovať všetky skutočnosti a okolnosti, ktoré viedli k prijatým grantom a dotáciám aby vedeli uplatniť relevantný účtovných štandard:

  • Výhoda pôžičky s nízkym úrokom by sa účtovala podľa IFRS 9 a IAS 20,
  • Zníženie dane z príjmu sa účtuje podľa IAS 12 Dane z príjmu,
  • Zníženia alebo odklady nájmov sa môžu účtovať podľa IFRS 16 Leasingy,
  • Vládne dotácie súvisiace s poľnohospodárskou činnosťou sú predmetom IAS 41 Poľnohospodárstvo.

Daň z príjmu

Akékoľvek daňové úľavy alebo zľavy, ktoré účtovná jednotka dostane, je potrebné starostlivo posúdiť, aby bolo možné určiť, či by sa mali účtovať ako zníženie výdavkov na daň z príjmu, alebo ako príjem štátnej dotácie.

Neistoty týkajúce sa daní z príjmu vyplývajúce z týchto nových vládnych opatrení budú vyžadovať, aby účtovné jednotky zvážili, či by nemali vykázať a oceniť odložené daňové pohľadávky alebo záväzky v inej výške.

Nájomné zmluvy

Ak došlo k zmene nájmu, účtovná jednotka musí posúdiť, či sú zmeny v súlade s pôvodnými podmienkami nájmu. V opačnom prípade by účtovná jednotka mala zohľadniť úpravu lízingu.

Dňa 28. mája 2020 IASB vydala nájomcovi úľavy súvisiace s Covid-19 – zmena a doplnenie IFRS 16 Leasingy (novela) pre nájomcu.

Nájomca uplatňuje túto zmenu a doplnenie pre ročné účtovné obdobia začínajúce sa 1. júna 2020 alebo neskôr.

Rada upravila tento štandard tak, aby poskytoval nájomcom voliteľnú úľavu pri uplatňovaní usmernení IFRS 16 o úpravách lízingu, ktoré zohľadňujú úľavy na nájomnom vznikajúce ako priamy dôsledok pandémie koronavírusu. Nájomca môže účtovať úľavy z nájmu priamo do výkazu ziskov a strát.

Nevýhodné zmluvy

Nevyhnutné náklady na základe nevýhodnej zmluvy odrážajú čisté náklady na ukončenie zmluvy, ktoré sú nižšie z nákladov na ich splnenie a akýchkoľvek kompenzácií alebo pokút vyplývajúcich z ich nesplnenia.

Pri posudzovaní nevyhnutných nákladov na splnenie záväzkov zo zmluvy k dátumu zostavenia účtovnej závierky musia subjekty, najmä tie, ktoré majú neštandardizované zmluvné podmienky, starostlivo identifikovať a vyčísliť všetky náhrady alebo pokuty vyplývajúce z ich neplnenia.

Vykazovanie výnosov

Subjekt musí zvážiť vplyv zmeny a vypovedania zmlúv, iných variabilných ohľadov a zákazníckych stimulov v nadväznosti na vymáhateľnosť.

Zásoby

Znížený dopyt môže viesť účtovné jednotky k zníženiu hodnoty svojich zásob na čistú realizovateľnú hodnotu a stanovenie čistej realizovateľnej hodnoty si môže vyžadovať použitie významného úsudku a sú potrebné ďalšie zverejnenia.

Udalosti po dátume vykazovania

Účtovné jednotky musia zabezpečiť, aby boli k dispozícii účinné procesy na identifikáciu a zverejnenie významných udalostí (upravujúcich sa aj neupravujúcich) po vykazovanom období, od ktorých sa dá primerane očakávať, že ovplyvnia rozhodnutia, ktoré majú hlavní používatelia účtovnej závierky.

Potrebujete pomoc v tejto oblasti? Obráťte sa na našich expertov!

KONTAKT

Radka Hubčíková
Accounting Supervisor & IFRS Consultant
Tel: +421 2 325 53 000
E-mail: Radka.Hubcikova@accace.com

Kalendár daňových povinností pre rok 2021

Read more

DAC6 – Oznamovacia povinnosť cezhraničných opatrení | News Flash

Read more

Brexit z daňového hľadiska | News Flash

Read more

Hostingové služby dátového centra z hľadiska DPH | News Flash

Read more

Startupy a spoločenská zmluva: Na čo si dať pozor? | News Flash

Read more

Inštitút „mikrodaňovníka“ od roku 2021 | News Flash

Read more

Aké sú podmienky pre získanie dotácie na nájomné v 2. vlne? | News Flash

Read more

Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel | News Flash

Read more

Schválená novela zákona o dani z motorových vozidiel | News Flash

Read more

Rozdiely medzi štandardmi finančného výkazníctva IFRS vs. US GAAP | News Flash

Read more

Primary Sidebar

<< Späť k newsroom
E-mail

Footer

O Accace Slovensko

Spoločnosť Accace vznikla v roku 2006 v Bratislave. Accace Slovensko zamestnáva už viac ako 120 odborníkov a poskytuje služby spracovania účtovníctva, mzdovej a HR agendy, daňové a transakčné poradenstvo, právne a korporátne služby, či poradenstvo pre startupy. Za 15 rokov sme si vybudovali stabilnú pozíciu lídra v oblasti BPO služieb na Slovensku. Pravidelne sa umiestňujeme v rebríčku TOP10 poradenských spoločností magazínu TREND. Právne služby poskytuje naša vlastná advokátska kancelária Accace Legal. V rámci skupiny Accace združujeme viac ako 600 odborníkov a poskytujeme služby pre viac ako 2 000 klientov. Nájdete nás v Bratislave a v Košiciach.

O Accace Circle

Celosvetovo pôsobí Accace pod značkou Accace Circle. Ide o biznis komunitu partnerov – profesionálnych poradcov a poskytovateľov BPO služieb. S globálnym zastúpením v takmer 40 krajinách a tímom viac ako 2000 odborníkov, Accace Circle poskytuje služby viac ako 10 000 klientom, najmä stredným a veľkým medzinárodným spoločnostiam zo zoznamu Fortune 500. Celosvetovo Accace Circle spracováva okolo 170 000 výplatných pások mesačne.

Naše pobočky | Accace Circle

Naše služby

Spracovanie účtovníctva a reporting
Spracovanie miezd a HR agendy
Daňové poradenstvo
Právne poradenstvo
Poradenstvo pre startupy
Korporátne služby
Transakčné poradenstvo

Naše online portály

Online účtovný portál
Online mzdový portál
Online dochádzkový portál
Online poradenský portál

Kontaktujte nás

Naše pobočky
Napíšte nám
Prihláste sa na odber noviniek
Newsroom
Kariéra


Sledujte nás

Facebook LinkedIn Instagram Youtube


Accace Circle

© Accace všetky práva vyhradené  |  Všeobecné upozornenie | Upozornenie k newsroom  |  Cookies  |  Politika ochrany osobných údajov  |  Naše GDPR prehlásenie

ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
LEGISLATÍVNYM NOVINKÁM
ODBORNÝM PUBLIKÁCIÁM

Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.

Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.

Stačí nám len Vaša mailová adresa

Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia a naším GDPR prehlásením.

Táto webová stránka používa súbory cookies. Zistite viac.