Späť k newsroom
Konsolidačný balíček
Zistite viac
Mailchimp - subscribe form sidebar

Zákon o dorovnávacej dani | News Flash

21 marca 2025
Tento článok je dostupný aj v
anglickom jazyku

V tomto vydaní našich news flash by sme vám chceli priblížiť schválený návrh zákona o tzv. dorovnávacej dani, ktorá do slovenskej legislatívy transponuje smernicu Rady EÚ č. 2022/2523 z 15. decembra 2022 o zabezpečení globálnej minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín v Únii. Cieľom zavedenia dorovnávacej dane je obmedziť daňovú konkurenciu a zabezpečiť minimálnu úroveň zdanenia podnikov v SR, ktoré sú súčasťou nadnárodných skupín aspoň na úrovni 15% . Slovenská republika, ako krajina s nízkym počtom materských subjektov a vyšším počtom dcérskych spoločností, sa v záujme predchádzania dodatočnému zdaneniu príjmov dotknutých subjektov v zahraničí rozhodla zaviesť minimálne zdanenie prostredníctvom vnútroštátnej dorovnávacej dane.

Zákon o dorovnávacej dani nadobudol účinnosť 31. decembra 2023 a od roku 2024 je už plne v platnosti. Podniky, na ktoré sa vzťahuje, by sa preto mali pripraviť na jeho praktické uplatňovanie vrátane monitorovania efektívnej sadzby dane a prípadnej povinnosti platenia dorovnávacej dane.

Napriek relatívne krátkej účinnosti už zákon stihol byť novelizovaný, avšak novelizované znenie zákona sa bude uplatňovať až v zdaňovacom období roka 2025.

Stiahnuť PDF

Subjekty, na ktoré sa dorovnávacia daň vzťahuje

Zákon stanovuje minimálnu sadzbu dane na úrovni 15%. V prvom rade musia subjekty, S cieľom zabrániť nepriaznivým vplyvom na menšie nadnárodné podniky na vnútornom trhu sa dorovnávacia daň vzťahuje len na subjekty nachádzajúce sa v Európskej únii, ktoré sú členmi nadnárodných skupín podnikov, alebo veľkých vnútroštátnych skupín, ktoré dosahujú ročný prah konsolidovaných výnosov aspoň 750 miliónov EUR v najmenej dvoch zo štyroch účtovných období predchádzajúcich analyzovanému účtovného obdobiu.

Uvedená prahová hodnota je v súlade s prahovou hodnotou existujúcich medzinárodných daňových pravidiel, ako sú pravidlá týkajúce sa podávania automatickej výmeny správ podľa jednotlivých štátov (CbCR pravidlá).


Základným subjektom podľa zákona je podnik so sídlom v SR alebo jeho stála prevádzkareň, ak patrí do nadnárodnej alebo veľkej vnútroštátnej skupiny. Nová povinnosť sa dotýka cca 5 000 daňových subjektov v SR.

Sadzba dane a spôsob výpočtu

Zákon stanovuje minimálnu sadzbu dane na úrovni 15%. Subjekty v SR, ktoré patria do nadnárodnej alebo veľkej vnútroštátnej skupiny, musia sledovať, či ich efektívna sadzba dane dosahuje aspoň 15 %.. Ak efektívna sadzba dane klesne pod 15%, subjekt je povinný doplatiť rozdiel v podobe dorovnávacej dane.

Efektívna sadzba dane sa vypočíta nasledovne:

Efektívna sadzba dane  = Upravené zahrnuté dane všetkých základných subjektov v SR / Čistý oprávnený príjem všetkých základných subjektov v SR

Upravené zahrnuté dane predstavujú sumu daní, ktoré sa zohľadňujú pri výpočte efektívnej sadzby dane. Vyplývajú zo splatnej a odloženej dane z príjmov, pričom následne sa upravujú o ďalšie položky, ktoré môžu ich hodnotu zvýšiť alebo znížiť. Nezahŕňajú DPH, spotrebné dane ani dorovnávaciu daň, ale zahŕňajú napríklad osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach alebo zrážkovú daň vzťahujúcu sa k príjmom zahrnutým do výpočtu oprávneného príjmu.


Čistý oprávnený príjem (alebo oprávnená strata) základných subjektov v SR sa počíta na základe výsledkov hospodárenia základných subjektov nachádzajúcich sa v SR. Tieto výsledky sa upravujú na hodnotu oprávneného príjmu podľa položiek definovaných v zákone o dorovnávacej dani, a následne sa sčítajú.


Keďže efektívna sadzba sa dane vzťahuje na konkrétny štát, subjekty jednej nadnárodnej alebo vnútroštátnej skupiny nachádzajúce sa v SR sa musia koordinovať a spoločným spôsobom počítať efektívnu sadzbu dane.


Zákon tiež uvádza výpočet príjmov, ktoré nebudú podliehať dorovnávacej dani, s cieľom poskytnúť výnimku zo zdanenia tým základným subjektom, ktoré vykonávajú v SR reálne ekonomické aktivity. Tento výpočet je dôležitý pre určenie sumy dorovnávacej dane alebo pre uplatnenie výnimky z výpočtu.


Znenie zákona tiež ustanovuje, že transakcie medzi základnými subjektmi sa musia stanoviť na základe princípu nezávislého vzťahu. Ak by tieto transakcie neprebehli v súlade s princípom nezávislého vzťahu, musia sa vykonať potrebné úpravy.

Výnimky z výpočtu dorovnávacej dane

Zákon stanovuje niekoľko výnimiek, ktoré oslobodzujú od povinnosti počítať dorovnávaciu daň, pričom niektoré z nich majú dočasný charakter.

  • Výnimka na základe malého rozsahu sa vzťahuje na skupiny, ktoré v SR podnikajú prostredníctvom menších subjektov. Podmienkou uplatnenia výnimky je skutočnosť, že každý subjekt v skupine má výnosy menej ako 10 miliónov EUR a výsledok hospodárenia menej ako 1 milión EUR. Tieto hodnoty sa upravia v zmysle zákona na tzv. oprávnené výnosy a oprávnený príjem a prepočítajú na priemerné hodnoty za všetky subjekty v SR (priemer za aktuálne a 2 predchádzajúce účtovné obdobia prislúchajúce každému jednotlivému subjektu). Výnimku splnia buď všetky základné subjekty skupiny v SR, alebo žiadny.
  • Výnimka na základe kvalifikovanej správy podľa jednotlivých štátov sa napríklad uplatní, ak celková suma výnosov základných subjektov v SR vykázaných v správe DAC4/CbCR za dané účtovné obdobie nepresiahne 10 miliónov EUR a celková suma ich výsledkov hospodárenia nepresiahne 1 milión EUR alebo zjednodušená efektívna sadzba základných subjektov v SR nepresiahne:
    • za účtovné obdobie roka 2024 hodnotu 15 %
    • za účtovné obdobie roka 2025 hodnotu 16 %
    • za účtovné obdobie roka 2026 hodnotu 17 %

Okrem týchto výnimiek bola do zákona novelou platnou od roku 2024 pridaná výnimka na základe zjednodušených výpočtov, ktorá je podobná ako výnimka na základe kvalifikovanej správy podľa jednotlivých štátov. Táto výnimka sa uplatní najskôr za zdaňovacie obdobie roka 2025.

Subjekty, ktoré sú vylúčené

Z rozsahu pôsobnosti tohto zákona sú vylúčené viaceré druhy subjektov, napríklad verejnoprávne subjekty, medzinárodné organizácie, neziskové organizácie, dôchodkové fondy a iné. Špecifické pravidlá sa uplatňujú na subjekty s prvkami daňovej transparentnosti, reverzné hybridné subjekty, subjekty bez štátnej príslušnosti, spoločné podniky, investičné subjekty, investičné fondy, poisťovacie subjekty, subjekty pôsobiace v medzinárodnej lodnej preprave, subjekty v menšinovom vlastníctve a pod.

Oznamovacia povinnosť a lehota na podanie daňového priznania

Subjekt, na ktorý sa dorovnávacia daň vzťahuje, je povinný podať oznámenie s informáciami na určenie dorovnávacej dane najneskôr do 15 mesiacov po uplynutí príslušného zdaňovacieho obdobia. Podľa legislatívneho znenia túto lehotu nebude možné predĺžiť ani odpustiť jej zmeškanie. Pre prvé zdaňovacie obdobie, teda rok 2024, je však táto lehota predĺžená o tri mesiace, čo znamená, že prvé oznámenie bude potrebné podať do konca júna 2026.

V rovnakej lehote budú subjekty povinné podať daňové priznanie a zaplatiť príslušnú dorovnávaciu daň.

Ak je v SR viac daňovníkov z jednej skupiny, môžu sa dohodnúť na splnení povinnosti len jedným z nich, resp. za určitých okolností môže byť povinnosť splnená aj prostredníctvom oznámenia hlavného materského subjektu.

Účtovanie dorovnávacej dane


V súvislosti s vecnou a časovou súvislosťou by sa o prípadnej sume dorovnávacej dane malo účtovať už v nákladoch roka 2024. Aj keď splatnosť dane pripadne až na rok 2026, jej vznik sa vzťahuje na výsledky hospodárenia v roku 2024. To znamená, že podniky by mali túto skutočnosť zohľadniť v účtovníctve roka 2024.

V prípade, že sa domnievate, že sa vašej spoločnosti môže týkať povinnosť výpočtu dorovnávacej dane, a radi by ste získali ďalšie informácie, naši daňoví odborníci vám radi poskytnú poradenstvo v tejto oblasti. 

Konsolidačný balíček
Zistite viac
[Pop-up][MC] Zmeny v DPH a ich vplyv na e-commerce SK | eBook
downloadcrosschevron-leftarrow-leftarrow-right