ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.
Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.
Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia and GDPR prehlásením.
Nedarí sa vám prihlásiť na odber? Skúste túto stránku.
V rámci konsolidačného balíčka na ozdravenie verejných financií Vláda SR predstavila množstvo zmien, pričom jednou z najkontroverznejších je zavedenie novej dane z finančných transakcií s účinnosťou od 1.1.2025. Tento vládny návrh zatiaľ nebol schválený v parlamente, avšak existuje veľký predpoklad, že bude schválený bezo zmeny alebo len s minimálnymi úpravami. Táto nová daň sa dotkne celého podnikateľského prostredia.
Finančnou transakciou sa rozumie platobná služba poskytovaná poskytovateľom platobných služieb, vykonaná na základe príkazu alebo súhlasu daňovníka alebo obdobná platobná služba poskytovaná poskytovateľom platobných služieb so sídlom mimo územia Slovenskej republiky vykonaná na základe príkazu alebo súhlasu daňovníka.
Platobnou službou sa rozumie najmä vykonávanie platobných operácií vrátane prevodu finančných prostriedkov z platobného účtu alebo na platobný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb úhradou, prostredníctvom platobnej karty alebo iného platobného prostriedku a inkasom, vykonávanie platobných operácií z úveru, vydávanie platobného prostriedku alebo prijímanie platobných operácií a poukazovanie peňazí. Platobnou službou je aj vklad finančných prostriedkov, výber finančných prostriedkov alebo prevod finančných prostriedkov na pokyn platiteľa alebo v jeho mene alebo na pokyn príjemcu poskytovateľovi platobných služieb vykonávaný v rámci platobných služieb.
Finančné transakcie je daňovník povinný vykonávať na tzv. transakčnom účte. Za transakčný účet sa považuje každý platobný účet daňovníka, ktorý je právnickou osobou alebo organizačnou zložkou zahraničnej osoby a u daňovníka, ktorý je fyzickou osobou – podnikateľom, na ktorom vykonáva finančné transakcie súvisiace s výkonom jeho podnikateľskej činnosti.
Daňovník, ktorý nemá do účinnosti zákona zriadený osobitný platobný účet, na ktorom vykonáva len finančné transakcie súvisiace s výkonom jeho činnosti, je povinný si takýto účet zriadiť v lehote do 31. marca 2025.
Daňovníkom je fyzická osoba – podnikateľ, právnická osoba, organizačná zložka zahraničnej osoby vykonávajúca podnikanie, ktorá je zároveň klientom poskytovateľa platobných služieb.
Za podnikateľa sa podľa Obchodného zákonníka považuje:
Zákon zároveň vyníma z okruhu daňovníkov Sociálnu poisťovňu, rozpočtové a príspevkové organizácie podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, obce a vyššie územné celky a ich rozpočtové a príspevkové organizácie. Z toho vyplýva, že podľa aktuálneho návrhu zákona tejto dani budú podliehať napr. okrem iného aj neziskové subjekty.
Platiteľom dane je:
ktorý vykonáva finančné transakcie na príkaz alebo so súhlasom daňovníka na jeho transakčnom účte (napr. banky). Daň z finančných transakcií budú teda vo všeobecnosti odvádzať poskytovatelia finančných služieb, nie priamo podnikatelia.
Platiteľom dane však môže byť aj daňovník:
Predmetom dane je finančná transakcia, pri ktorej dochádza k odpísaniu sumy finančných prostriedkov z transakčného účtu, použitie platobnej karty vydanej k transakčnému účtu a výber hotovosti z transakčného účtu.
Zákon súčasne upravuje viac ako 20 výnimiek z predmetu dane, ktoré sa však prevažne platobných operácií vykonaných poskytovateľom platobnej služby nesprávne, platobných operácií na účte obchodníka s cennými papiermi, platobných operácií v rámci Štátnej pokladnice, platobných operácií podľa Zákona o ochrane vkladov, a mnohé ďalšie.
Medzi najdôležitejšie výnimky patria finančné transakcie daňovníka vykonávané medzi jeho vlastnými účtami v rámci jedného poskytovateľa platobných služieb – tzv. vnútrobankové presuny medzi účtami, platobné operácie v rámci skupinového financovania za predpokladu, že účty členov skupiny vedie ten istý poskytovateľ platobných služieb (tzv. cashpooling) a v neposlednom rade úhrady daní, odvodov, príspevkov, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu, odvody do Sociálnej poisťovne a odvody na zdravotné poistenie hradené na účet v Štátnej pokladnici.
Základom dane je suma finančných prostriedkov odpísaná z účtu daňovníka, t.j. suma debetnej platby. Základom dane je aj suma finančných prostriedkov, ktoré od daňovníka vyžaduje osoba, ktorá za neho transakcie súvisiace s činnosťou daňovníka na Slovensku vykonala, napr. platy jeho zamestnancov, odplaty za spotrebované energie, platby dodávateľom.
V prípade platieb v inej mene ako euro sa na prepočet sa použije referenčný výmenný kurz určený a vyhlásený ECB alebo NBS platný v deň vykonania finančnej transakcie.
Výška sadzby dane je navrhnutá v závislosti od predmetu dane nasledovne:
Daň sa vypočíta ako súčin sadzby dane a základu dane, s výnimkou dane z použitia platobnej karty daňovníkom, ktorá je stanovená pevnou sumou. Výška minimálnej dane za jednu transakciu sa stanovuje na 1 eurocent. Ak daň presiahne hodnotu minimálnej výšky, zaokrúhľuje sa matematicky na najbližší eurocent.
Daňová povinnosť vzniká dňom dodania dňom dodania elektriny konečnému spotrebiteľovi alebo dňom spotreby elektriny elektroenergetickým podnikom. Na tieto účely elektroenergetickým podnikom je aj podnikateľ, ktorý nemá povolenie podnikať v energetike, a ktorý vyrába alebo distribuuje elektrinu na vlastnú spotrebu. Je dôležité zdôrazniť, že daňová povinnosť nevzniká výrobou zelenej elektriny ani dodaním elektriny inému platiteľovi dane (za predpokladu, že sa preukázal rozhodnutím o registrácii platiteľa dane z elektriny).
Zdaňovacím obdobím je kalendárny mesiac a daňové priznanie sa podáva v lehote do 25teho dňa nasledujúceho mesiaca. V rovnakej lehote je daň splatná. V prípade, že daňová povinnosť nepresiahne 5 EUR, platiteľ nie je povinný daňové priznanie podať ani zaplatiť daň.
Vo všeobecnosti je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac. Iba v prípade dane za použitie platobnej karty je zdaňovacím obdobím kalendárny rok.
V prípade preúčtovania nákladov súvisiacich s vykonaním finančnej transakcie, ktorá sa vzťahuje na činnosť daňovníka vykonávanú v tuzemsku je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac, v ktorom boli náklady uhradené. Za úhradu sa na tento účel považuje aj započítanie pohľadávok.
Platiteľ dane (t.j. vo všeobecnosti banka) je povinný vypočítať výšku dane, vybrať ju od daňovníka a odviesť ju za príslušné zdaňovacie obdobie správcovi dane najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po zdaňovacom období. V rovnakej lehote platiteľ dane predkladá elektronicky oznámenie podľa vzoru Finančného riaditeľstva, ktoré sa považuje za daňové priznanie. Daň sa považuje za vyrubenú podaním oznámenia. Posledný deň lehoty na podanie oznámenia je daň splatná. Za správnosť výpočtu, vybratia a odvedenia dane zodpovedá platiteľ dane.
Ak platiteľ dane daň od daňovníka nevyberie alebo vybranú daň včas neodvedie, bude sa daň vymáhať od platiteľa dane. Rovnako sa postupuje, ak platiteľ dane nevyberie a neodvedie daň v správnej výške.
Daňovník, ktorý vykonáva finančné transakcie na inom ako transakčnom účte alebo ktorému sú preúčtované náklady súvisiace s vykonaním finančnej transakcie, sa v rozsahu týchto úkonov stáva platiteľom dane, to znamená, je povinný podať oznámenie elektronicky a daň v ustanovenej lehote zaplatiť.
Platiteľ dane je povinný viesť záznamy podľa jednotlivých zdaňovacích období a uchovávať ich najmenej do uplynutia lehoty pre zánik práva vyrubiť daň podľa Daňového poriadku. Záznamy obsahujú najmä:
V prípade pochybností, daňovník má právo požiadať o vysvetlenie platiteľa dane do 12 kalendárnych mesiacov odo dňa, keď k vybratiu dane došlo. V žiadosti uvedie dôvody preukazujúce jeho pochybnosti. Platiteľ dane je povinný písomne oznámiť daňovníkovi požadované vysvetlenie do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti a v tej istej lehote prípadnú chybu opraviť. V prípade, ak tak platiteľ toto vysvetlenie nepodá, môžete sa správcovi dane sťažovať.
Napriek účinnosti zákona od 1.1.2025, prvým zdaňovacím obdobím bude až apríl 2025. Súčasne daň za obdobia 04-06/2025 bude možné odviesť do 31.7.2025. Ak platiteľ vyberie za tieto zdaňovacie obdobia daň skôr, je povinný ju odviesť do konca kalendárneho mesiaca nesledujúceho po mesiaci, v ktorom daň vybral a zároveň doručiť správcovi dane aj oznámenie
V prípade, ak daňovník zruší transakčný účet od 1. apríla 2025 do 31. mája 2025, je povinný daň sám vypočítať a odviesť správcovi dane za zdaňovacie obdobia, v ktorých mal zriadený účet a doručiť správcovi dane oznámenie do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom zrušil transakčný účet.
Keďže návrh zákona zatiaľ nebol schválený v parlamente, jedinou zmenou v legislatívnom procese bolo vypustenie povinného umožnenia platieb kartou v prípade podnikateľov evidujúcich tržby cez e-kasu. Súčasne odôvodnením je, že toto opatrenie bude zapracované do Akčného plánu boja proti daňovým únikom, ktorý Vláda SR pripravuje. Z tohto dôvodu považujeme za racionálne predpokladať, že tento návrh v nejakej forme bude skôr či neskôr implementovaný.
V prípade, že sa domnievate, že sa vašej spoločnosti môže od roku 2025 týkať povinnosť platenia dane z finančných transakcií, a radi by ste získali ďalšie informácie, naši daňoví odborníci vám radi poskytnú poradenstvo v tejto oblasti.