ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.
Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.
Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia and GDPR prehlásením.
Nedarí sa vám prihlásiť na odber? Skúste túto stránku.
V tomto vydaní našich News Flash by sme vám chceli priblížiť schválený návrh zákona o tzv. dorovnávacej dani, ktorý do slovenskej legislatívy transponuje smernicu Rady EÚ č. 2022/2523 z 15. decembra 2022 o zabezpečení globálnej minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín v Únii. Cieľom zavedenia dorovnávacej dane je obmedziť daňovú konkurenciu štátov v oblasti nízkeho efektívneho zdanenia príjmov právnických osôb a zabezpečenie minimálneho zdanenia podnikov na Slovensku, ktoré sú súčasťou nadnárodných skupín aspoň na úrovni 15%.
Zákon o dorovnávacej dani nadobudol účinnosť 31. decembra 2023 a od roku 2024 je už plne v platnosti. Podniky, na ktoré sa vzťahuje, by sa preto mali pripraviť na jeho praktické uplatňovanie vrátane monitorovania efektívnej sadzby dane a prípadnej povinnosti platenia dorovnávacej dane.
Napriek relatívne krátkej účinnosti už zákon stihol byť novelizovaný, zväčša sa však jednalo skôr o legislatívno-technické spresnenia, ktoré povinnosti väčšiny daňovníkov v tejto oblasti významne neovplyvnia.
Zákon stanovuje minimálnu sadzbu dane na úrovni 15%. V prvom rade musia subjekty, ktoré sú súčasťou nadnárodnej skupiny podnikov alebo veľkej vnútroštátnej skupiny nachádzajúce sa na území Slovenskej republiky, sledovať, či ich efektívna sadzba dane dosiahne aspoň 15%. V prípade, že efektívna sadzba dane za tieto subjekty je nižšia ako minimálna sadzba dane, subjekt je povinný zaplatiť rozdiel v podobe dorovnávacej dane.
Efektívna sadzba dane sa vypočíta ako podiel zahrnutých daní a upraveného hospodárskeho výsledku podľa definície v zákone. Do zahrnutých daní patria:
Za zahrnutú daň základného subjektu sa nepovažuje:
Keďže sa efektívna sadzba dane vzťahuje na konkrétny štát, subjekty jednej nadnárodnej alebo vnútroštátnej skupiny nachádzajúce sa v SR, sa budú musieť v určitom bode medzi sebou koordinovať a počítať efektívnu sadzbu dane spoločne.
Zákon tiež uvádza výpočet príjmov, ktoré nebudú podliehať dorovnávacej dani. Cieľom je poskytnúť výnimku zo zdanenia tým základným subjektom, ktoré pri výkone ekonomických aktivít vykazujú mzdové náklady na zamestnancov a nezávislých zmluvných pracovníkov, ktorí sa zúčastňujú na bežných prevádzkových činnostiach nadnárodnej skupiny podnikov alebo veľkej vnútroštátnej skupiny pod vedením a kontrolou nadnárodnej skupiny podnikov alebo veľkej vnútroštátnej skupiny a ktoré pri výkone svojich aktivít využívajú hmotný majetok nachádzajúci sa v Slovenskej republike.
Znenie zákona tiež ustanovuje, že transakcie medzi základnými subjektmi sa musia stanoviť na základe princípu nezávislého vzťahu. Ak by tieto transakcie neprebehli v súlade s princípom nezávislého vzťahu, musia sa vykonať potrebné úpravy.
Okrem toho zákon stanovuje niekoľko výnimiek, kedy vôbec nevznikne povinnosť počítať dorovnávaciu daň, pričom niektoré výnimky majú dočasný charakter.
Výnimka na základe malého rozsahu sa bude v zásade vzťahovať na skupiny, ktoré v SR podnikajú prostredníctvom menších subjektov. Podmienkou uplatnenia výnimky je skutočnosť, že každý subjekt, ktorý je súčasťou danej skupiny má výnosy menej ako 10 miliónov EUR a výsledok hospodárenia menej ako 1 milión EUR. V oboch prípadoch sa jedná o hodnoty, ktoré je potrebné upraviť v zmysle Zákona (tzv. oprávnené výnosy a oprávnený príjem) a prepočítať priemerné hodnoty za všetky subjekty v SR a za aktuálne a 2 predchádzajúce účtovné obdobia prislúchajúce každému jednotlivému subjektu. V podstate tak po prepočítaní výnimku splnia buď všetky základné subjekty skupiny v SR, alebo žiadny.
Výnimka na základe kvalifikovanej správy podľa jednotlivých štátov sa napríklad uplatní v prípade ak celková suma výnosov základných subjektov v SR vykázaných v správe DAC4/CbCR za dané účtovné obdobie nepresiahne 10 miliónov EUR a celková suma ich výsledkov hospodárenia nepresiahne 1 milión EUR alebo zjednodušená efektívna sadzba základných subjektov v SR nepresiahne:
Z rozsahu pôsobnosti tohto zákona sú vylúčené verejnoprávne subjekty, medzinárodné organizácie, neziskové organizácie a dôchodkové fondy. Investičné fondy a investičné subjekty v oblasti nehnuteľností sú vylúčenými subjektmi, ak sú hlavnými materskými subjektmi. Ak investičný fond alebo investičný subjekt v oblasti nehnuteľností sú súčasťou skupiny, na ktorú sa vzťahuje povinnosť dorovnávacej dane, ale nie sú hlavnými materskými subjektmi, budú sa nich vzťahovať osobitné ustanovenia platné pre investičné subjekty. Za určitých okolností sú z pôsobnosti zákona vylúčené aj subjekty, ktoré priamo alebo nepriamo vlastnia vyššie uvedené vylúčené subjekty.
Subjekt, na ktorý sa dorovnávacia daň vzťahuje, je povinný podať oznámenie s informáciami na určenie dorovnávacej dane najneskôr do 15 mesiacov po uplynutí príslušného zdaňovacieho obdobia. Podľa legislatívneho znenia túto lehotu nebude možné predĺžiť ani odpustiť jej zmeškanie. Pre prvé zdaňovacie obdobie, teda rok 2024, je však táto lehota predĺžená o tri mesiace, čo znamená, že prvé oznámenie bude potrebné podať do konca júna 2026.
V rovnakej lehote budú subjekty povinné podať daňové priznanie a zaplatiť príslušnú dorovnávaciu daň.
Ak je v SR viac daňovníkov z jednej skupiny, môžu sa dohodnúť na splnení povinnosti len jedným z nich, resp. za určitých okolností môže byť povinnosť splnená aj prostredníctvom oznámenia hlavného materského subjektu.
V súvislosti s vecnou a časovou súvislosťou by sa o prípadnej sume dorovnávacej dane malo účtovať už v nákladoch roka 2024. Aj keď splatnosť dane pripadne až na rok 2026, jej vznik sa vzťahuje na výsledky hospodárenia v roku 2024. To znamená, že podniky by mali túto skutočnosť zohľadniť v účtovníctve roka 2024.
V prípade, že sa domnievate, že sa vašej spoločnosti môže týkať povinnosť výpočtu dorovnávacej dane, a radi by ste získali ďalšie informácie, naši daňoví odborníci vám radi poskytnú poradenstvo v tejto oblasti.
Daňové poradenstvo pre právnické osoby | Dodržiavanie daňových predpisov | Due diligence a transakčné poradenstvo | Fúzie a akvizície | Transfer pricing | Poradenstvo pri vysielaní zamestnancov | Daň z príjmov fyzických osôb | DPH | Online poradenský portál | Vedenie účtovníctva a reporting | Online účtovný portál | IFRS | Poradenstvo v oblasti účtovníctva | Odborné školenia na mieru