Späť k newsroom
Zakladanie spoločností na Slovensku v roku 2024
Zistite viac
Mailchimp - subscribe form sidebar

Prehľad povinností pre e-shopy na Slovensku

6 septembra 2023
Tento článok je dostupný aj v
anglickom jazyku

Rýchlo sa rozvíjajúca oblasť elektronického obchodu je regulovaná právnymi predpismi Európskej únie a legislatívou jednotlivých členských štátov, vrátane Slovenska. Ak si teda chcete otvoriť e-shop, mali by ste si overiť vaše zákonné povinnosti a vyhnúť sa tak prípadným pokutám. Pozor, od 1. júla 2021 sú účinné nové pravidlá v zdaňovaní pre e-shopy.

Právna forma podnikania

E-shop je možné prevádzkovať na základe živnostenského oprávnenia, buď ako fyzická osoba – podnikateľ alebo prostredníctvom obchodnej spoločnosti, či organizačnej zložky zahraničnej právnickej osoby zapísanej v obchodnom registri.

Potrebná dokumentácia

Pre prevádzkovanie e-shopu v súlade s platnou legislatívou je nutné vypracovať náležitú dokumentáciu, napr. všeobecné obchodné podmienky, informácie o alternatívnom riešení sporov, reklamačný poriadok, dodacie podmienky, komplexnú dokumentáciu týkajúcu sa ochrany osobných údajov v súlade s nariadením o ochrane údajov (GDPR) a zákonom o ochrane osobných údajov (ďalej len „Zákon o ochrane OÚ“), ako aj zverejnenie stanovených údajov na internetovej stránke e-shopu.

Informačná povinnosť

Zákon stanovuje rozsiahle informačné povinnosti prevádzkovateľa e-shopu, ktoré musí prevádzkovateľ e-shopu poskytnúť zákazníkom ešte pred uzatvorením zmluvy. Medzi najdôležitejšie informácie patria identifikačné údaje podnikateľa, detailné informácie o vlastnostiach tovaru, celková cena tovaru vrátane súvisiacich nákladov, napr. na dopravu a DPH, poučenie o zodpovednosti za škodu a iné.

Tzv. Smernica Omnibus platná v členských štátoch EÚ od 28. mája 2022 stanovuje pravidlá oznamovania zliav, v zmysle ktorých v prípade uvedenia zľavy musí byť spotrebiteľ informovaný o predchádzajúcej cene tovaru ako o najnižšej uplatňovanej cene za posledných 30 dní pred poskytnutím zľavy.

Práva spotrebiteľov

Pri uzatváraní zmlúv dištančným spôsobom, teda prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie, poskytuje zákon spotrebiteľovi ochranu. Okrem informačných povinností, ktoré je podnikateľ povinný spotrebiteľovi oznámiť, zákon zakotvuje taktiež právo spotrebiteľa odstúpiť od kúpnej zmluvy v lehote 14 dní od okamihu prevzatia tovaru a to bez uvedenia akéhokoľvek dôvodu.

Nový Zákon o ochrane spotrebiteľov

Okrem toho bol v parlamente dňa 20. júla 2023 prijatý nový Zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý má nahradiť súčasný Zákon o ochrane spotrebiteľa ako aj Zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, no dotkne sa aj iných právnych predpisov.

Tento nový Zákon o ochrane spotrebiteľa zatiaľ nenadobudol platnosť a účinnosť, keďže prezidentka ho vrátila späť do parlamentu s pripomienkami. Keď parlament prelomí veto prezidentky čaká nás nová právna úprava v oblasti ochrany spotrebiteľa. Zmeny, ktoré tento návrh zákona prinesie, budú spojené s aktualizáciou informačných požiadaviek pri zmluvách uzatváraných na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka v súvislosti s digitalizáciou, novou úpravou informačných povinností prevádzkovateľov online trhov ako aj so zavedením nových definícií digitálneho obsahu, digitálnej služby, či veci s digitálnymi prvkami atď.

Okrem toho zachytáva aj spomínanú reguláciu ohľadom znižovania cien, ktorá má zabezpečiť, aby nedochádzalo k zavádzaniu spotrebiteľa o výške skutočnej zľavy.

Ochrana osobných údajov spotrebiteľa

Každý prevádzkovateľ e-shopu by mal zabezpečiť, že osobné údaje spotrebiteľov sú chránené v súlade s GDPR a Zákonom o ochrane OÚ. Okrem toho, podnikateľ je povinný zverejniť informácie o tom, akým spôsobom sa spracúvajú osobné údaje, ako aj informovať zákazníka o tom, že jeho osobné údaje na účely marketingu (ak si v e-shope ešte nič neobjednal) je možné spracúvať len s jeho súhlasom a zároveň, že je oprávnený tento súhlas kedykoľvek odvolať. Akékoľvek porušenie ochrany osobných údajov by malo byť nahlásené Úradu pre ochranu osobných údajov do 72 hodín od zistenia porušenia.

Povinnosť vyhotoviť faktúru

V prípade lokálneho predaja tovaru len fyzickým osobám, t.j. nezdaniteľným osobám, prevádzkovateľ e-shopu nie je povinný vyhotoviť faktúru. V tomto prípade musí, ak je platiteľom DPH, odviesť len DPH a uviesť ju v evidencii DPH a v kontrolovanom výkaze. Pri predaji tovaru na diaľku do iných členských štátov EÚ je potrebné zhodnotiť fakturačnú povinnosť ako aj povinnosť uplatnenia DPH podľa legislatívy príslušného členského štátu zákazníka.

Upozorňujeme, že pri predaji tovaru na diaľku do iných členských štátov EÚ je od 1. júla 2021 dostupná, pre DPH účely, aj osobitná schéma jedného kontaktného miesta (tzv. „one-stop shop“ schéma). Táto schéma je dobrovoľná. Ak sa ju rozhodne prevádzkovateľ uplatniť, môže mu priniesť určité administratívne zjednodušenia (nebude mať povinnosť registrácie v iných členských štátoch EÚ a bude podávať jedno osobitné daňové priznanie v tuzemsku za všetky dodania do iných členských štátov).

Zmeny v prevádzkovaní e-shopov v dôsledku novely zákona o DPH

1. júla 2021 nadobudla účinnosť novela zákona o DPH v oblasti predaja tovaru na diaľku. Viac k novele nájdete v našich News Flash. Ak prevádzkujete e-shop, ktorý dodáva tovar fyzickým osobám (nepodnikateľom) do ostatných štátov EÚ, táto novela sa týka aj vás.

Ak celková hodnota tovarov bez dane predávaných na diaľku do iných štátov EÚ nepresiahne prahovú hodnotu 10 000 EUR, je prevádzkovateľ oprávnený zdaňovať tovar pri predaji na diaľku do iného členského štátu daňou členského štátu, v ktorom sa preprava tovaru začína (zväčša ide o štát, kde má dodávateľ sídlo).

Pri prekročení prahovej hodnoty 10 000 EUR sa tovar zdaňuje v krajine skončenia prepravy, t. j. v krajine zákazníka. Prevádzkovatelia majú možnosť zvoliť si systém jedného kontaktného miesta a podávať iba jedno daňové priznanie v krajine svojho sídla za všetky dodania v celej EÚ. Ak sa prevádzkovateľ pre tento systém nezaregistruje, musí sa registrovať v príslušných členských štátoch a podávať tam príslušné daňové priznania.

Upozorňujeme, že ak by chcel prevádzkovateľ systém jedného kontaktného miesta, má povinnosť oznámiť to vopred daňovému úradu elektronickými prostriedkami.

Elektronické registračné pokladnice (E-kasa)

Podnikateľ musí evidovať tržby prostredníctvom E-kasy v prípade, ak prijal hotovosť od zákazníka na predajnom mieste (okrem dobierky). Takéto príjmy evidované cez E-kasu sú napojené na Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky od 1. júla 2019 (pred týmto dátumom stačila elektronická registračná pokladnica).

Na čo si dať pozor pri prevádzkovaní e-shopu na Slovensku

Prevádzkovanie vlastného e-shopu v dnešnej dobe predstavuje značnú konkurenčnú výhodu pre vaše podnikanie. Predtým, ako ho spustíte, by ste sa mali uistiť, že spĺňa požiadavky vyplývajúce zo slovenskej legislatívy. Aby sme vám tento postup uľahčili, pripravili sme si pre vás prehľad, vďaka ktorému bude vaša webstránka tieto podmienky spĺňať.

Založenie e-shopu – základné podmienky:

  1. Spoločnosť je povinná rozšíriť predmet činnosti o NACE od 47.91 – Zásielkový predaj alebo predaj cez internet
  2. Informácia o spracúvaní osobných údajov vypracovaná v súlade s Nariadením GDPR.
  3. Nie je potrebné požívať registračnú pokladňu v prípade, že peniaze sú od osôb zhromažďované:
    • bankovým prevodom
    • prostredníctvom kuriérskej spoločnosti, ktorá vystaví príjmový doklad na základe faktúry vystavenej vašou firmou (kuriérska spoločnosť má právo vyzdvihnúť si peniaze spolu s účtenkou a previesť peniaze na váš účet podľa zmluvy).
    • V týchto prípadoch je podporným dokumentom pre tieto dodávky faktúra so všetkými prvkami upravenými fiškálnym zákonom
  4. Prvky, ktoré musia byť jasne uvedené na vašej webovej stránke e-shopu (pozrite si ich zoznam nižšie):

Názov spoločnosti, ktorá spravuje e-shop a názov vašej spoločnosti vrátane všetkých identifikačných a kontaktných údajov

Informácie o spracúvaní osobných údajov vrátane účelov spracúvania, právnych základov, lehôt ich uchovávania, príjemcov osobných údajov a práv dotknutých osôb

Všeobecné obchodné podmienky

Informácie o záruke (záručné podmienky, záručná doba, atď.), reklamačný poriadok, možnosti odstúpenia od zmluvy, dodacie podmienky a podmienky alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov

Politika cookies

Celková cenu tovaru určeného na predaj

Zakladanie spoločností na Slovensku v roku 2024
Zistite viac
[Pop-up][MC] Zmeny v DPH a ich vplyv na e-commerce SK | eBook
storetagmap-markercalendar-fullgiftcrosschevron-leftarrow-leftarrow-rightcheckmark-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram