ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.
Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.
Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia and GDPR prehlásením.
Nedarí sa vám prihlásiť na odber? Skúste túto stránku.
Rýchlo sa rozvíjajúca oblasť elektronického obchodu je regulovaná právnymi predpismi Európskej únie a legislatívou jednotlivých členských štátov, vrátane Slovenska. Ak si teda chcete otvoriť e-shop, mali by ste si overiť vaše zákonné povinnosti a vyhnúť sa tak prípadným pokutám. Pozor, od 1. júla 2021 sú účinné nové pravidlá v zdaňovaní pre e-shopy.
E-shop je možné prevádzkovať na základe živnostenského oprávnenia, buď ako fyzická osoba – podnikateľ alebo prostredníctvom obchodnej spoločnosti, či organizačnej zložky zahraničnej právnickej osoby zapísanej v obchodnom registri.
Pre prevádzkovanie e-shopu v súlade s platnou legislatívou je nutné vypracovať náležitú dokumentáciu, napr. všeobecné obchodné podmienky, informácie o alternatívnom riešení sporov, reklamačný poriadok, dodacie podmienky, komplexnú dokumentáciu týkajúcu sa ochrany osobných údajov v súlade s nariadením o ochrane údajov (GDPR) a zákonom o ochrane osobných údajov (ďalej len „Zákon o ochrane OÚ“), ako aj zverejnenie stanovených údajov na internetovej stránke e-shopu.
Zákon stanovuje rozsiahle informačné povinnosti prevádzkovateľa e-shopu, ktoré musí prevádzkovateľ e-shopu poskytnúť zákazníkom ešte pred uzatvorením zmluvy. Medzi najdôležitejšie informácie patria identifikačné údaje podnikateľa, detailné informácie o vlastnostiach tovaru, celková cena tovaru vrátane súvisiacich nákladov, napr. na dopravu a DPH, poučenie o zodpovednosti za škodu a iné.
Tzv. Smernica Omnibus platná v členských štátoch EÚ od 28. mája 2022 stanovuje pravidlá oznamovania zliav, v zmysle ktorých v prípade uvedenia zľavy musí byť spotrebiteľ informovaný o predchádzajúcej cene tovaru ako o najnižšej uplatňovanej cene za posledných 30 dní pred poskytnutím zľavy.
Pri uzatváraní zmlúv dištančným spôsobom, teda prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie, poskytuje zákon spotrebiteľovi ochranu. Okrem informačných povinností, ktoré je podnikateľ povinný spotrebiteľovi oznámiť, zákon zakotvuje taktiež právo spotrebiteľa odstúpiť od kúpnej zmluvy v lehote 14 dní od okamihu prevzatia tovaru a to bez uvedenia akéhokoľvek dôvodu.
Okrem toho bol v parlamente dňa 20. júla 2023 prijatý nový Zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý má nahradiť súčasný Zákon o ochrane spotrebiteľa ako aj Zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, no dotkne sa aj iných právnych predpisov.
Tento nový Zákon o ochrane spotrebiteľa zatiaľ nenadobudol platnosť a účinnosť, keďže prezidentka ho vrátila späť do parlamentu s pripomienkami. Keď parlament prelomí veto prezidentky čaká nás nová právna úprava v oblasti ochrany spotrebiteľa. Zmeny, ktoré tento návrh zákona prinesie, budú spojené s aktualizáciou informačných požiadaviek pri zmluvách uzatváraných na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka v súvislosti s digitalizáciou, novou úpravou informačných povinností prevádzkovateľov online trhov ako aj so zavedením nových definícií digitálneho obsahu, digitálnej služby, či veci s digitálnymi prvkami atď.
Okrem toho zachytáva aj spomínanú reguláciu ohľadom znižovania cien, ktorá má zabezpečiť, aby nedochádzalo k zavádzaniu spotrebiteľa o výške skutočnej zľavy.
Každý prevádzkovateľ e-shopu by mal zabezpečiť, že osobné údaje spotrebiteľov sú chránené v súlade s GDPR a Zákonom o ochrane OÚ. Okrem toho, podnikateľ je povinný zverejniť informácie o tom, akým spôsobom sa spracúvajú osobné údaje, ako aj informovať zákazníka o tom, že jeho osobné údaje na účely marketingu (ak si v e-shope ešte nič neobjednal) je možné spracúvať len s jeho súhlasom a zároveň, že je oprávnený tento súhlas kedykoľvek odvolať. Akékoľvek porušenie ochrany osobných údajov by malo byť nahlásené Úradu pre ochranu osobných údajov do 72 hodín od zistenia porušenia.
V prípade lokálneho predaja tovaru len fyzickým osobám, t.j. nezdaniteľným osobám, prevádzkovateľ e-shopu nie je povinný vyhotoviť faktúru. V tomto prípade musí, ak je platiteľom DPH, odviesť len DPH a uviesť ju v evidencii DPH a v kontrolovanom výkaze. Pri predaji tovaru na diaľku do iných členských štátov EÚ je potrebné zhodnotiť fakturačnú povinnosť ako aj povinnosť uplatnenia DPH podľa legislatívy príslušného členského štátu zákazníka.
Upozorňujeme, že pri predaji tovaru na diaľku do iných členských štátov EÚ je od 1. júla 2021 dostupná, pre DPH účely, aj osobitná schéma jedného kontaktného miesta (tzv. „one-stop shop“ schéma). Táto schéma je dobrovoľná. Ak sa ju rozhodne prevádzkovateľ uplatniť, môže mu priniesť určité administratívne zjednodušenia (nebude mať povinnosť registrácie v iných členských štátoch EÚ a bude podávať jedno osobitné daňové priznanie v tuzemsku za všetky dodania do iných členských štátov).
1. júla 2021 nadobudla účinnosť novela zákona o DPH v oblasti predaja tovaru na diaľku. Viac k novele nájdete v našich News Flash. Ak prevádzkujete e-shop, ktorý dodáva tovar fyzickým osobám (nepodnikateľom) do ostatných štátov EÚ, táto novela sa týka aj vás.
Ak celková hodnota tovarov bez dane predávaných na diaľku do iných štátov EÚ nepresiahne prahovú hodnotu 10 000 EUR, je prevádzkovateľ oprávnený zdaňovať tovar pri predaji na diaľku do iného členského štátu daňou členského štátu, v ktorom sa preprava tovaru začína (zväčša ide o štát, kde má dodávateľ sídlo).
Pri prekročení prahovej hodnoty 10 000 EUR sa tovar zdaňuje v krajine skončenia prepravy, t. j. v krajine zákazníka. Prevádzkovatelia majú možnosť zvoliť si systém jedného kontaktného miesta a podávať iba jedno daňové priznanie v krajine svojho sídla za všetky dodania v celej EÚ. Ak sa prevádzkovateľ pre tento systém nezaregistruje, musí sa registrovať v príslušných členských štátoch a podávať tam príslušné daňové priznania.
Upozorňujeme, že ak by chcel prevádzkovateľ systém jedného kontaktného miesta, má povinnosť oznámiť to vopred daňovému úradu elektronickými prostriedkami.
Podnikateľ musí evidovať tržby prostredníctvom E-kasy v prípade, ak prijal hotovosť od zákazníka na predajnom mieste (okrem dobierky). Takéto príjmy evidované cez E-kasu sú napojené na Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky od 1. júla 2019 (pred týmto dátumom stačila elektronická registračná pokladnica).
Prevádzkovanie vlastného e-shopu v dnešnej dobe predstavuje značnú konkurenčnú výhodu pre vaše podnikanie. Predtým, ako ho spustíte, by ste sa mali uistiť, že spĺňa požiadavky vyplývajúce zo slovenskej legislatívy. Aby sme vám tento postup uľahčili, pripravili sme si pre vás prehľad, vďaka ktorému bude vaša webstránka tieto podmienky spĺňať.
Názov spoločnosti, ktorá spravuje e-shop a názov vašej spoločnosti vrátane všetkých identifikačných a kontaktných údajov
Všeobecné obchodné podmienky
Informácie o záruke (záručné podmienky, záručná doba, atď.), reklamačný poriadok, možnosti odstúpenia od zmluvy, dodacie podmienky a podmienky alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov
Politika cookies
Celková cenu tovaru určeného na predaj
Likvidácia spoločnosti | Registrované sídlo firmy | Zabezpečenie zmien v obchodných spoločnostiach | Založenie a registrácia spoločnosti | Ochrana osobných údajov (GDPR) | Právo duševného vlastníctva | Obchodné právo | Outsourcing správy a vymáhania pohľadávok pre firmy | Pracovnoprávne poradenstvo | Právne due diligence | Právne poradenstvo v oblasti nehnuteľností | Právne služby pri konkurze a reštrukturalizácií | Súdne spory | Trestné a rodinné právo | Správne a daňové právo