Dňa 5. novembra 2020 Národná rada SR schválila vládny návrh zákona, ktorým sa od 1. januára 2021 novelizuje zákon o dani z pridanej hodnoty. Niektoré z prijatých zmien, týkajúce sa elektronického obchodovania a uplatňovania dobrovoľných osobitných úprav pri poskytovaní služieb a predaji tovaru na diaľku majú odloženú účinnosť od 1. júla 2021. Nižšie vám prinášame stručný súhrn najvýznamnejších zmien vyplývajúcich z prijatej novely.
Aby zmeny nadobudli platnosť, musia byť ešte podpísané prezidentkou a zverejnené v Zbierke zákonov SR.
Možnosť zníženia základu dane, ak pohľadávka dodávateľa sa stala nevymožiteľnou
V zmysle judikatúry Súdneho dvora EÚ nie je možné úplne vylúčiť právo platiteľa dane znížiť základ dane v prípade, keď mu jeho odberateľ alebo tretia strana nezaplatili za dodanie tovaru alebo služby. Z uvedeného dôvodu sa od 1.1.2021 priamo do zákona zavádza možnosť opravy základu dane pri dodaní tovaru alebo služby, ak platiteľ dane, dodávateľ, nedostal zaplatené a jeho pohľadávka sa stala nevymožiteľnou. Uvedené sa bude týkať dodaní tovaru a služby v tuzemsku, v cene ktorých bola platiteľom dane uplatnená daň.
Zákon definuje podmienky kedy bude možné pre daný účel považovať pohľadávku za nevymožiteľnú. Pôjde napr. o pohľadávky vymáhané v exekučnom konaní, pohľadávky voči odberateľom v konkurznom konaní, v procese oddlženia, prípady, kedy odberateľ zanikol alebo zomrel.

Keďže uplatniť pohľadávky v rôznych vykonávacích konaniach je pre mnohých platiteľov dane finančne aj administratívne náročné zavádza sa aj osobitný dôvod vzniku nevymožiteľnej pohľadávky pre pohľadávky malej hodnoty. Pohľadávka, alebo jej časť s hodnotou nepresahujúcou 300 EUR vrátane dane sa stáva nevymožiteľnou po uplynutí 12 mesiacov od lehoty splatnosti pohľadávky, ak platiteľ dane preukáže, že v rámci svojej bežnej obchodnej činnosti uskutočnil kroky, ktoré smerujú k vymoženiu pohľadávky.
Vo vymedzených prípadoch platiteľ dane nebude môcť vykonať opravu základu dane napriek tomu, že pohľadávka by mohla byť klasifikovaná ako nevymožiteľná. Pôjde napríklad o dodania tovarov a služieb osobám s osobitným vzťahom k platiteľovi dane, teda osobám s úzkymi obchodnými, pracovnými a rodinnými väzbami s platiteľom dane, pri ktorých je vysoká pravdepodobnosť spoločne koordinovaného obchodného konania. Dôvodom vylúčenia opravy základu dane bude aj existencia iných skutočností, na základe ktorých, napriek formálnemu splneniu podmienok zákona, mohol dodávateľ tovaru alebo služby v čase dodania tovaru alebo služby vedieť, že mu odberateľ nezaplatí.
Obdobie, v rámci ktorého platiteľ dane môže opraviť základ dane pri úplnom alebo čiastočnom nezaplatení protihodnoty je 3 roky. Plynutie tejto lehoty na opravu základu dane sa v konkrétnych prípadoch preruší, keďže vznik nevymožiteľnosti pohľadávky je podmienený tým, že nastanú presne vymedzené skutočnosti, ktorým predchádzajú neraz časovo náročné konania alebo iné okolnosti.
Novela pripúšťa aj opravu základu dane pri nevymožiteľných pohľadávkach, ktoré vznikli pred účinnosťou zákona.
Ak dôjde po vykonaní opravy základu dane k prijatiu akejkoľvek platby v súvislosti s nevymožiteľnou pohľadávkou, je platiteľ dane povinný vykonať opravu zníženého základu dane, a to vo výške, ktorá zodpovedá základu dane a dani vypočítanej z prijatej platby.
Uznanie opravy základu dane u dodávateľa je podmienené vyhotovením a odoslaním opravného dokladu.
Súčasne odberateľ, ktorý za toto dodanie nezaplatil a uplatnil si právo na odpočítanie dane, bude povinný opraviť odpočítanú daň.
Možnosť opravy základu dane sa vzťahuje aj na prípady, ak platiteľ dane dodá tovar a služby, pri ktorých sa osobitne ustanovuje základ dane (predaj služieb cestovného ruchu, dodanie použitých tovarov, starožitností, zberateľských predmetov a umeleckých diel) a zákazník príp. tretia osoba mu za plnenie nezaplatí alebo zaplatí len čiastočne.
Vývoz tovaru
Od 1.1.2021 sa zavádza možnosť platiteľa dane preukázať odoslanie alebo prepravu tovaru, ktorý dodáva, do miesta určenia na území tretích štátov, v prípadoch:
- kedy podľa colných predpisov môže platiteľ dane podať ústne colné vyhlásenie na colný režim vývoz alebo
- v prípade vykonania úkonu považovaného podľa colných predpisov za colné vyhlásenie na colný režim vývoz,
aj inými dôkazmi. Podľa colných predpisov dôkazom môže byť napríklad doklad o zaplatení, exemplár príjemcom potvrdeného dodacieho listu a iné.
Poskytovanie služieb a predaj tovaru na diaľku (e-commerce)
Aktuálne platné pravidlá upravujúce tzv. zásielkový predaj tovaru určujú miesto dodania tovaru v členskom štáte, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru skončí, len ak hodnota dodávok do tohto členského štátu presiahne hodnotu stanovenú smernicou 2006/112/ES v platnom znení (SR uplatňuje limit 35 000 eur), alebo si tento členský štát dodávateľ zvolí predtým, ako hodnota jeho dodávok dosiahne stanovenú hodnotu.
Od 1.7.2021 sa pojem „zásielkový predaj“ nahradí pojmom „predaj tovaru na diaľku na území Európskej únie“ a pojmom „predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov“.
Predaj tovaru na diaľku na území EÚ
Miestom dodania tovaru bude ten členský štát, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru pre zákazníka skončí (tzv. členský štát spotreby).
Prahová hodnota 10 000 EUR pre uplatnenie výnimky:
Ako podpora mikro-podnikov, ktoré obchodujú na území Európskej únie, bola pre všetky členské štáty ustanovená jednotná prahová hodnota, a to 10 000 EUR, pričom sa okrem predaja tovaru na diaľku bude táto prahová hodnota uplatňovať aj na dodávky telekomunikačných služieb, služieb rozhlasového vysielania a televízneho vysielania a elektronických služieb, ak sú poskytnuté nezdaniteľnej osobe.
V prípade, ak podnikateľ bude mať sídlo, miesto podnikania alebo bydlisko iba v jednom členskom štáte a celková hodnota tovarov predávaných na diaľku a zároveň hore uvedených digitálnych služieb poskytnutých do iného členského štátu, ako je ten, v ktorom je podnikateľ usadený, nepresiahne v prebiehajúcom kalendárnom roku a ani v predchádzajúcom kalendárnom roku hodnotu 10 000 EUR bez dane, bude podnikateľ oprávnený zdaňovať poskytovanie takýchto služieb daňou členského štátu, v ktorom má sídlo a pri predaji tovaru na diaľku do iného členského štátu daňou členského štátu, v ktorom sa preprava tovaru začína (zväčša pôjde o dodania tovaru z členského štátu, kde má dodávateľ sídlo).
Aj v prípade, ak podnikateľ spĺňa všetky podmienky pre zdaňovanie predaja tovaru na diaľku v členskom štáte, kde sa začína preprava tovaru, a zdaňuje služby v členskom štáte, kde je usadený, sa však môže rozhodnúť pre administratívne náročnejšie zdaňovanie tovaru v členskom štáte skončenia prepravy tovaru k zákazníkovi a zdaňovanie služieb v členskom štáte usadenia zákazníka. Je nevyhnutné, aby však takto postupoval najmenej po dobu dvoch kalendárnych rokov.
Predaj tovaru na diaľku, ktorý je dovážaný z územia tretích štátov
Miesto dodania sa určí v závislosti od skutočnosti, či je členský štát dovozu zhodný s členským štátom skončenia odoslania alebo prepravy. Ak tomu tak nie je, je miestom dodania tovaru členský štát, v ktorom sa odoslanie alebo preprava ku kupujúcemu skončí (tzv. členský štát spotreby).
V prípade, že sa tovar predáva na diaľku a dováža sa do toho istého členského štátu, ako je členský štát skončenia odoslania alebo prepravy, miesto dodania tovaru je v tomto členskom štáte len v prípade, že dodávateľ uplatňuje na takéto predaje tovaru osobitnú úpravu („one stop shop“) podľa § 68c. Ak dodávateľ na takéto dodania zmienenú osobitnú úpravu nepoužije, miesto dodania sa určí podľa základného pravidla a daň sa vyberie výlučne pri dovoze tovaru.
Zdaniteľná osoba, ktorá uľahčuje dodanie tovaru na území EÚ / nová fikcia dodania tovaru od 1.7.2021
Ak zdaniteľná osoba uľahčuje dodanie tovaru na území EÚ uskutočnené zdaniteľnou osobou neusadenou na území EÚ prostredníctvom využitia elektronického rozhrania, v zmysle novely sa bude považovať za osobu, ktorá tieto tovary od dodávateľa prijala a sama ich kupujúcemu dodala. Zavedením zákonnej fikcie pri predaji tovaru konečnému zákazníkovi prostredníctvom online platformy bude táto z pohľadu ekonomického jedna transakcia považovaná na účely DPH za dve transakcie, pričom osobitne sa určí miesto dodania pre dodanie tovaru dodávateľom platforme a osobitne pre dodanie tovaru platformou zákazníkovi. Preprava sa priradí k dodaniu tovaru touto zdaniteľnou osobou konečnému zákazníkovi a zároveň dodanie tovaru pôvodným dodávateľom tejto zdaniteľnej osobe na území EÚ bude oslobodené od DPH s nárokom na odpočítanie dane. Zdaniteľná osoba, ktorá uľahčuje predaj tovaru na diaľku prostredníctvom využitia platformy, je povinná viesť záznamy potrebné na preverenie výšky dane.
Aj ak zdaniteľná osoba uľahčuje predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov v zásielkach s vlastnou hodnotou nepresahujúcou 150 EUR prostredníctvom využitia elektronického komunikačného rozhrania, rovnako bude platiť fikcia, že táto zdaniteľná osoba tovar prijala a dodala.
Dovoz zásielok, ktorých hodnota nepresahuje 22 EUR
Od 1.7.2021 sa ruší oslobodenie od dane pri dovoze zásielok, ktorých hodnota nepresahuje 22 EUR, nakoľko ako vyplýva z dôvodovej správy k novele bolo identifikované, že toto oslobodenie narúša hospodársku súťaž medzi dodávateľmi usadenými v EÚ a mimo EÚ.
Dobrovoľné osobitné úpravy „one-stop-shop“ (OSS)
Dobrovoľnú osobitnú úpravu uplatňovania dane, ktorú je aktuálne možné využiť pri digitálnych službách (akými sú telekomunikačné služby, služby rozhlasového vysielania a televízneho vysielania a elektronické služby), ktoré poskytuje zdaniteľná osoba neusadená v EÚ konečným spotrebiteľom bude možné od 1.7.2021 využiť aj na iné služby poskytnuté touto osobou iným ako zdaniteľným osobám usadeným v niektorom z členských štátov EÚ, ktorých miesto dodania sa nachádza v dotknutom členskom štáte spotreby.
Dobrovoľná schéma jedného kontaktného miesta bude umožnená od 1.7.2021 aj pre iné služby poskytované nezdaniteľným osobám, ktorých miesto dodania je v členskom štáte spotreby, ako aj na predaj tovaru na diaľku v rámci EÚ a určité tuzemské dodania tovaru. Zavádza sa aj možnosť uplatnenia OSS pri niektorých dodaniach tovaru na diaľku z tretích štátov.
Osoby uplatňujúce osobitné úpravy jedného kontaktného miesta budú podávať iba jedno daňové priznanie v jednom členskom štáte EÚ za všetky dodania v celej EÚ. Daňové priznanie, ktoré je podávané v členskom štáte identifikácie je osobitným daňovým priznaním, ktorého vzor je uvedený vo vykonávacom nariadení Komisie (EÚ) č. 2020/194. Zahraničným osobám, ktoré budú uplatňovať osobitnú úpravu, sa zruší povinnosť registrácie podľa § 6 zákona o DPH. Rovnako tak slovenskí platitelia dane dodávajúci tovar formou predaja tovaru na diaľku nebudú mať povinnosť registrácie v iných členských štátoch EÚ a budú podávať jedno daňové priznanie v tuzemsku za všetky dodania do iných členských štátov.
Osobitné úpravy sú dobrovoľné a od 1.7.2021 budú uplatniteľné na:
- Poskytovanie služieb zdaniteľnými osobami neusadenými v EÚ nezdaniteľným osobám usadeným v EÚ – § 68a
Ide o spomínané rozšírenie existujúcej osobitnej úpravy tzv. systému Mini One Stop Shop (MOSS) pre digitálne služby aj na ďalšie služby.
- Predaj tovaru na diaľku v rámci územia EÚ a poskytovanie služieb zdaniteľnými osobami usadenými v EÚ, ale nie v členskom štáte spotreby, nezdaniteľným osobám a určité tzv. Domáce predaje tovaru – § 68b
So zmenou miesta dodania tovaru pri predaji tovaru na diaľku na území EÚ nová osobitná úprava dáva dodávateľom možnosť zvoliť si systém jedného kontaktného miesta (OSS). Systém OSS sa súčasne rozširuje zo súčasného systému Mini One Stop Shop (MOSS) pre digitálne služby aj na ďalšie služby (napr. prenájom dopravného prostriedku).
Túto osobitnú úpravu OSS môže ďalej využiť aj zdaniteľná osoba (usadená v EÚ alebo v treťom štáte), ktorá prostredníctvom platformy (elektronického rozhrania) uľahčuje buď predaj tovaru na diaľku alebo uskutočňuje domáce dodanie tovaru. Uvedené nadväzuje na vyššie spomenutú zavedenú fikciu pri predaji tovaru konečnému zákazníkovi prostredníctvom online platformy.
- Predaj tovaru na diaľku dovážaného z tretích krajín – § 68c
Pri predaji tovaru na diaľku dovážaného z tretích území alebo tretích krajín nepodliehajúceho spotrebnej dani, vlastná hodnota ktorého nepresahuje sumu 150 EUR (teda v prípadoch, kedy sú zásielky oslobodené od dovozného cla), bude možné uplatniť novú dobrovoľnú osobitnú úpravu, prostredníctvom ktorej si budú môcť zdaniteľné osoby plniť povinnosti týkajúce sa podávania daňového priznania a platenia dane len v jednom členskom štáte, tzv. členskom štáte identifikácie.
V prípade, že sa pri dovoze takéhoto tovaru, ktorého preprava sa skončí v tuzemsku nová osobitná úprava § 68c nevyužije, bude možnosť, aby osoba, ktorá na účet osoby, pre ktorú je tovar určený, predkladá tento tovar colným orgánom (napr. pošta, dopravca), mohla využiť osobitnú úpravu § 68cb pre priznávanie a platbu DPH pri dovoze. Pri uplatnení tejto možnosti DPH z dovozu nebude vybraná colným orgánom od zákazníka, ktorému je tovar z tretej krajiny dodaný, ale priznanie a zaplatenie DPH za zákazníka urobí pošta alebo dopravca tovaru.
V prípade záujmu o naše služby v súvislosti prijatými zmenami sme Vám radi k dispozícii.