ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.
Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.
Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia and GDPR prehlásením.
Nedarí sa vám prihlásiť na odber? Skúste túto stránku.
V dnešnom vydaní News flash by sme vám chceli priblížiť návrh novely zákona o dani z motorových vozidiel, v ktorom zákonodarca chce podporiť prevádzkovateľov nákladnej a kamiónovej dopravy všeobecným znížením ich daňového zaťaženia výmenou za zvýšenie sadzieb mýta. Súčasťou návrhu je však aj negatívny dopad na zvyšok podnikateľského prostredia, ktoré zaznamená zvýšenie daňového zaťaženia, napriek tomu, že celkový dopad na štátny rozpočet by mal byť negatívny. Tento návrh zatiaľ nebol schválený zákonodarcom a jeho navrhovaná účinnosť je od 1.januára 2025.
Najväčšie zvýhodnenie v oblasti dane z motorových vozidiel predstavujú elektromobily, ktoré majú nulovú sadzbu dane. Podľa návrhu však toto zvýhodnenie nebudú naďalej požívať všetky vozidlá kategórie L, M a N s elektrinou ako jediným zdrojom energie, ako je tomu aktuálne, ale už len vozidlá kategórie L, M1 a N1. Elektrické nákladné vozidlá teda už nebudú zdaňované zvýhodnenou sadzbou dane 0.
Základ dane pri nákladných vozidlách sa spresňuje, a tieto vozidlá sa delia na kategórie M2, M3, N1-N3 s kódom druhu karosérie BA alebo BB, kedy základom dane bude najväčšia technicky prípustná celková hmotnosť v tonách a počet náprav podľa dokladu vozidla. V prípade vozidiel kategórie N3 s kódom druhu karosérie BC alebo BD bude základom dane najväčšia technicky prípustná hmotnosť jazdnej súpravy v tonách a počet náprav. V prípade vozidiel kategórie O1 až O4 bude základom dane vozidlo. Týmto návrhom sa zároveň ruší doterajšie zdanenie jazdných súprav.
V predloženom návrhu zákona dochádza k značným zmenám v sadzbách dane, ktoré sú definované v prílohách zákona, a to nasledovne:
Pre kategórie vozidiel L, M1 a N1, ktoré nie sú elektrické, sa ročné sadzby dane nemenia. Pre ostatné kategórie sa zavádzajú nové sadzby dane. Najväčšiemu zníženiu daňového zaťaženia sa tešia vozidlá v kategórii O, ktorým ročné sadzby dane majú klesnúť pomerne výrazne.
Jednou z najväčších zmien, ktoré aj budú mať najväčší dopad na daňové zaťaženie podnikateľov je navrhovaná zmena v úpravách ročnej sadzby. Podľa aktuálnej úpravy počas prvých 8 rokov od mesiaca prvej evidencie vozidla dochádza k zníženiu ročnej sadzby dane postupne o 25%, potom o 20% a nakoniec o 15%, a v deviatom roku sa aplikuje ročná sadzba dane uvedená v prílohe zákona a od trinásteho roka sa ročná sadzba postupne zvyšuje o 10% a potom o 20%.
Súčasne, zníženie už upravenej sadzby dane o 50% v prípade hybridných a vodíkových vozidiel a vozidiel s pohonom na CNG a LNG sa bude aplikovať už len na vozidlá kategórie L, M1 a N1.
V zmysle prechodných ustanovení tieto nové sadzby dane a úpravy ročnej sadzby dane sa majú prvýkrát uplatniť pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2025. Bude však potrebné ich reflektovať do výpočtu preddavkov na daň na rok 2025.
V prípade, že sa obávate dopadov zvýšenej daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel na Vašu spoločnosť, a radi by ste získali ďalšie informácie, naši daňoví odborníci Vám radi poskytnú poradenstvo v tejto oblasti.
Daňové poradenstvo pre právnické osoby | Dodržiavanie daňových predpisov | Due diligence a transakčné poradenstvo | Fúzie a akvizície | Transfer pricing | Poradenstvo pri vysielaní zamestnancov | Daň z príjmov fyzických osôb | DPH | Online poradenský portál | Vedenie účtovníctva a reporting | Online účtovný portál | IFRS | Poradenstvo v oblasti účtovníctva | Odborné školenia na mieru