ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.
Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.
Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia and GDPR prehlásením.
Nedarí sa vám prihlásiť na odber? Skúste túto stránku.
Viaceré opatrenia vzťahujúce sa na domácich, ale aj zahraničných podnikateľov, súvisia s povinnosťou registrácie na daň z pridanej hodnoty. Naši odborníci si pre vás pripravili komplexný eBook, v ktorom nájdete užitočné informácie o DPH. Zistite viac o sadzbách DPH, registrácii zdaniteľných osôb, komunikácii s miestnymi daňovými úradmi, dodržiavaní predpisov, podávaní priznania k DPH, pokutách a vrátení DPH do členských štátov EÚ alebo tretích krajín.
Po konsolidačných opatreniach slovenskej vlády, od 1. januára 2025, sa sadzby DPH na Slovensku výrazne zmenili. Okrem zmeny základnej sadzby DPH z 20% na 23% bola zavedená nová znížená sadzba DPH vo výške 19%, ktorá sa uplatňuje na všetky potraviny (okrem vybraných položiek podliehajúcich 5% sadzbe DPH), reštauračné služby zahŕňajúce podávanie nealkoholických nápojov a dodávku elektrickej energie.
Druhá znížená sadzba 5% sa uplatňuje na dlhší zoznam položiek. Vo všeobecnosti sa môže uplatniť na farmaceutiká, niektoré zdravotnícke výrobky, knihy, špecifické potraviny, ubytovanie, vstupné na športové podujatia a do fitness centier, reštauračné služby zahŕňajúce podávanie jedla a transakcie súvisiace so štátom podporovaným nájmom bytov. V každom prípade by sa mal konkrétny produkt alebo služba posudzovať individuálne.
Od 1. januára 2025 sa znížená sadzba DPH už neuplatňuje na prepravu osôb lanovkami, lyžiarskymi vlekmi, prístup do vnútorných a vonkajších športových zariadení (okrem fitness centier) alebo vstup do umelých plaveckých bazénov.
Vývoz v rámci a mimo Európskej únie Dodávky tovaru do iných členských štátov EÚ sú oslobodené od DPH, ak sú dodané platiteľovi DPH registrovanému v inom členskom štáte EÚ a prepravené do tohto členského štátu. Vývoz tovaru mimo EÚ je oslobodený od DPH, ale podlieha potvrdeniu colných orgánov o vývoze z EÚ.
Základ dane sa rovná všetkému, čo sa považuje za prijaté alebo má byť prijaté za dodanie tovaru alebo služieb. V prípade dovozu tovaru z tretích krajín sa základ dane určuje na základe colnej hodnoty.
Dobrovoľná registrácia DPH na Slovensku je možná, ale iba pre daňovníka, t. j. osobu (fyzickú alebo právnickú osobu) vykonávajúcu hospodársku činnosť. Prah obratu pre povinnú registráciu DPH je 50 000 EUR v rámci kalendárneho roka. Daňovník sa stáva platiteľom DPH 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka alebo dosiahnutím prahu obratu 62 500 EUR.
Lehota na podanie povinnej registrácie DPH je 5 pracovných dní po dosiahnutí prahu obratu. V niektorých špeciálnych situáciách platí kratšia lehota (okamžite).
Od 1. januára 2025 sú domáci daňovníci, ktorí vykonávajú výlučne oslobodené činnosti, ako sú finančné, poisťovacie služby, dodávka a prenájom nehnuteľností, tiež povinní registrovať sa na účely DPH po dosiahnutí prahu obratu. V takýchto prípadoch sa však mesačné správy o DPH podávajú iba za zdaniteľné dodávky (nie oslobodené).
Na Slovensku je možná skupinová registrácia pre DPH.
Niekoľko daňovníkov, ktorí majú sídlo, miesto podnikania alebo stálu prevádzkareň na území Slovenskej republiky a sú finančne, hospodársky a organizačne prepojení, sa môže zúčastniť skupinovej registrácie DPH a ako takí sa považujú za jediného daňovníka na účely DPH.
Na Slovensku sa daňovník môže stať platiteľom DPH zo zákona bez predchádzajúcej registrácie. Môže sa to týkať prípadov predaja nehnuteľností, nadobudnutia podniku alebo časti podniku kúpou alebo inak.
Okrem povinnej registrácie musia slovenskí daňovníci registrovať na účely poskytovania služieb do iných členských štátov EÚ alebo na účely nadobudnutia tovaru alebo služieb z iných členských štátov EÚ. Registrácia sa musí vykonať vopred.
Pre tých daňovníkov, ktorí vykonávajú elektronický obchod, stojí za zmienku, že od 1. júla 2021 nadobudli účinnosť pravidlá implementujúce smernicu Rady (EÚ) 2017/2455 a smernicu Rady (EÚ) 2019/1995. Viac informácií nájdete tu.
Zahraniční daňovníci sú subjekty bez sídla, miesta podnikania alebo stálej prevádzkarne na Slovensku. Inak sa považujú za domácich daňovníkov, t. j. na zahraničné osoby, ktoré majú stálu prevádzkareň na Slovensku, sa vzťahujú rovnaké pravidlá ako na domácich daňovníkov.
Zahraničné subjekty na Slovensku sú povinné registrovať sa na DPH do 5 pracovných dní po splnení legislatívnych podmienok.
V oblasti elektronického obchodu nadobudli od 1. júla 2021 účinnosť pravidlá implementujúce smernicu Rady (EÚ) 2017/2455 a smernicu Rady (EÚ) 2019/1995.
Miestne zastúpenie daňovým poradcom nie je povinné na Slovensku.
Zahraničné osoby ale môžu v špecifických situáciách potrebovať miestne zastúpenie.
Na komunikáciu s daňovými úradmi môže byť použitý len slovenský jazyk.
Daňovník komunikuje s daňovými úradmi v elektronickom formáte prostredníctvom dátovej schránky správcu dane.
Pre elektronickú komunikáciu je potrebný kvalifikovaný elektronický podpis.
Na Slovensku sa kalendárny mesiac považuje za daňové obdobie. Neskoršia zmena na kalendárny štvrťrok je možná, ale podlieha niekoľkým podmienkam.
Daňové priznanie k DPH sa podáva do 25. dňa nasledujúceho daňového obdobia.
Zoznam predajov v rámci EÚ sa podáva do 25. dňa nasledujúceho obdobia, ktorým je vo všeobecnosti kalendárny mesiac. Zoznam predajov v rámci EÚ sa môže podávať za obdobie kalendárneho štvrťroka, ak hodnota dodaného tovaru do iných členských štátov EÚ nepresiahne prah 50 000 EUR v rámci kalendárneho štvrťroka ani v rámci 4 predchádzajúcich kalendárnych štvrťrokov.
Okrem daňového priznania k DPH sa musí podať aj kontrolný výkaz obsahujúci informácie z vydaných a prijatých faktúr.
Od 15. novembra 2021 sú všetci registrovaní platitelia DPH povinní oznámiť slovenskému správcovi dane čísla všetkých vlastných bankových účtov (platobných, vkladových), ktoré platiteľ DPH použije na podnikanie, ktoré je predmetom dane podľa slovenského zákona o DPH. Táto povinnosť sa vzťahuje na bankové účty vedené u domáceho poskytovateľa platobných služieb aj na účty vedené u zahraničných poskytovateľov platobných služieb.
Novoregistrovaní platitelia DPH budú povinní splniť oznamovaciu povinnosť okamžite odo dňa, kedy sa stanú platiteľmi DPH s prideleným číslom DPH, alebo okamžite odo dňa, kedy si zriadia takýto účet po tom, čo sa stanú platiteľmi DPH s prideleným číslom DPH.
Platitelia DPH budú povinní bezodkladne oznámiť aj akúkoľvek následnú zmenu, doplnenie alebo zrušenie oznámených bankových účtov.
Účelom tohto opatrenia je zverejniť od 1. januára 2022 zoznam bankových účtov platiteľov DPH na webovej stránke Finančného riaditeľstva denne. Platba faktúry dodávateľa na bankový účet, ktorý nebol uvedený v čase platby, môže viesť k uplatneniu inštitútu ručenia za daň. Preto by zákazníci mali venovať zvýšenú pozornosť bankovým účtom dodávateľa, na ktoré budú platiť faktúry.
Platí tiež, že daňový úrad vráti nadmerný odpočet iba na jeden z bankových účtov oznámených platiteľom DPH v rámci uvedenej špeciálnej oznamovacej povinnosti.
Po transpozícii smernice Rady (EÚ) 2020/284 do slovenského zákona o DPH s účinnosťou od 1. januára 2024 majú poskytovatelia platobných služieb novú oznamovaciu povinnosť od 1. januára 2024.
Domáci poskytovatelia platobných služieb sú povinní viesť záznamy o príjemcoch a cezhraničných platbách v súvislosti s platobnými službami, ktoré poskytujú za každý kalendárny štvrťrok (25 cezhraničných platieb alebo viac jednému príjemcovi), a zároveň tieto záznamy sprístupniť Finančnému riaditeľstvu Slovenskej republiky. Poskytovatelia platobných služieb uchovávajú relevantné údaje, predkladajú ich daňovým orgánom po prekročení prahu pomocou štandardizovaného elektronického formulára (jednotného v celej EÚ) najneskôr do konca mesiaca nasledujúceho po príslušnom kalendárnom štvrťroku, ktorého sa informácie týkajú. Tieto záznamy zasiela každý členský štát do Stredoeurópskeho platobného systému (tzv. CESOP), kde sa krížovo kontrolujú a vyhodnocujú.
Cieľom tohto opatrenia je bojovať proti daňovým únikom v oblasti cezhraničného elektronického obchodu, ako aj kontrolovať správnosť výšky deklarovanej dane.
Hodnota požadovanej DPH musí byť minimálne 50 EUR za príslušný kalendárny rok.
O vrátenie DPH je možné žiadať aj za kratšie obdobia ako je celý kalendárny rok, toto obdobie však nesmie byť kratšie ako 3 kalendárne mesiace a hodnota DPH musí byť najmenej 400 EUR.
Lehota na podanie žiadosti o vrátenie DPH je do 30. septembra nasledujúceho kalendárneho roka. Žiadosť o vrátenie DPH sa podáva na miestnom daňovom úrade v inom členskom štáte EÚ. Lehota na vrátenie DPH je 10 pracovných dní po uplynutí lehoty na doručenie rozhodnutia o vrátení DPH, čo môže byť 4 až 8 mesiacov od podania žiadosti o vrátenie DPH.
Po splnení špecifických podmienok je možné vrátenie DPH pre zahraničného daňovníka.
Vrátenie DPH do tretích krajín je možné len na základe splnenia osobitných podmienok, vrátane reciprocity.
Hodnota požadovanej DPH musí byť minimálne 50 EUR za príslušný kalendárny rok.
O vrátenie DPH je možné požiadať za celý kalendárny rok alebo polrok. V druhom prípade ale hodnota DPH musí presiahnuť sumu 1 000 EUR.
Lehota na podanie žiadosti o vrátenie DPH je do 30. júna nasledujúceho kalendárneho roka. Žiadosť o vrátenie DPH sa podáva Daňovom úrade Bratislava. Lehota na vrátenie DPH je 6 mesiacov od podania žiadosti o vrátenie DPH.
V závislosti od povahy porušenia zákona môže byť sankcia za nedodržanie povinností uložená v podobe pokuty, a to podľa situácie a závažnosti.
32 000 EUR je maximálna suma. 3x sadzba ECB alebo 10 % p.a. je maximálna výška úroku a 4x sadzba ECB alebo 15 % p.a. je úrok z omeškania za oneskorenú platbu.
Daňové poradenstvo pre právnické osoby | Dodržiavanie daňových predpisov | Due diligence a transakčné poradenstvo | Fúzie a akvizície | Transfer pricing | Poradenstvo pri vysielaní zamestnancov | Daň z príjmov fyzických osôb | DPH | Online poradenský portál | Vedenie účtovníctva a reporting | Online účtovný portál | IFRS | Poradenstvo v oblasti účtovníctva | Odborné školenia na mieru
Prihláste sa do nášho mailing listu a získajte zdarma prístup k našim publikáciám, legislatívnym novinkám a pozvánkam na odborné semináre. Odber nášho newslettra môžete kedykoľvek zrušiť. Prečítajte si tiež, ako spracúvame Vaše osobné údaje: Ochrana súkromia | GDPR prehlásenie
Už ste sa prihlásili na odber noviniek? Potvrďte svoju e-mailovú adresu nižšie a PDF od nás nájdete priamo v doručenej pošte.