ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.
Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.
Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia and GDPR prehlásením.
Nedarí sa vám prihlásiť na odber? Skúste túto stránku.
Plánovali ste svoj nápad pretaviť do biznisu ešte predtým, ako pandémia COVID-19 zasiahla svet? Možno sa to zdá trochu pritiahnuté za vlasy, ale rozhodne by ste sa nemali báť rozbehnúť svoj projekt práve teraz. Prečo? V skutočnosti totiž mnoho úspešných firiem vzniklo práve v čase krízy. Ekonomický pokles poskytuje prísne, ale hodnotné prostredie na overenie nápadov, nakoľko zákazníci používajú alebo nakupujú iba to, čo skutočne potrebujú. Vo všeobecnosti sa požadované množstvo investícií výrazne znižuje, ako aj cena práce vzhľadom na zvýšenie nezamestnanosti. To, čo sa ale nemení, je chuť objavovať nové možnosti. Toto je najdôležitejšie aktívum, do ktorého by váš startup mal investovať, bez ohľadu na krízu.
Mnohé príklady z minulosti nás naučili, že len zaujímavý nápad, či jedinečná technológia úspech nezaručí. Hoci je ambicióznosť dôležitá, schopnosť a ochota preraziť je oveľa dôležitejšia. Kľúčom k úspechu je dobrý biznis model, v ktorom je dôležité identifikovať cieľové publikum – zákazníkov, ich potreby, pridanú hodnotu, ktorú im viete poskytnúť, či zdroje, odkiaľ budú prúdiť príjmy.
Je dôležité si uvedomiť, že mnoho investorov už nehľadá podniky s potenciálom dosiahnuť tzv. úspory z rozsahu. Namiesto toho hľadajú startupy, ktoré sa vedia odlíšiť od tvorby masového produktu tak, že vedia poskytnúť riešenia na mieru, ktoré dokážu naplniť individuálne očakávania zákazníkov.
V určitom momente dostane každý startup príležitosť na investíciu. Všetko to ale záleží od fázy životného cyklu, v ktorej sa podnik nachádza. Tak ako sa spoločnosť v priebehu času vyvíja a mení, tak sa menia aj investičné kolá a samotní investori.
Prvými „investormi“ sú väčšinou príbuzní, kamaráti alebo tzv. „blázni“, neskôr sú to angel investori, VC (venture capital) fondy a nakoniec PE (private equity) fondy, resp. strategickí investori. Najdôležitejšie je ale vedieť, na čo konkrétne potrebujete investíciu, a do ktorej fázy podnikania má posunúť vaš biznis. Ak ale firma mieri do tzv. „áčkového“ financovania, investície sa často pohybujú od 500 000 až do 2 000 000 EUR a náklady sa vyčlenia najmä na rozšírenie distribučných kanálov, marketing, business development, či obchod. Zároveň musí podnik dokázať, že vie podnikať vo veľkom. Je to úplne iná situácia ako v prípade podniku, ktorý na začiatku potrebuje iba niekoľko desiatok tisíc eur, aby mohol pretaviť svoj nápad na hmotný produkt a ponúknuť ho tak prvým klientom.
Investíciu, ktorú vám poskytne investor by ste vždy mali použiť iba na účel, na ktorom ste sa dohodli v zmluve, resp. tak, aby to bolo v súlade s vaším podnikateľským, či finančným plánom. Investori si ale vo všeobecnosti dávajú pozor, aby nedošlo k situáciám, kedy sa peniaze využijú na iný účel. Bez jeho súhlasu, či v krajnom prípade až sankcie to nepôjde. Okrem toho, firmy často dostávajú tzv. tranže, vďaka čomu peniaze prúdia postupne, po splnení dohodnutých čiastkových cieľov.
Vždy je tu ale riziko, že startup minie svoje prostriedky ešte predtým, ako dosiahne ďalšiu fázu a ďalšie investičné kolo. V súčasnosti je problémom pracovný kapitál. Spoločnosti prichádzajú o svoje tržby, no naďalej musia platiť svoje záväzky. Ich tzv. „runway“ sa kráti a mnoho startupov pravdepodobne skončí ešte predtým, ako by mohli „vzlietnuť“, pretože prichádzajú o svoje zdroje. Najhoršia situácia, ktorej statupy čelia je tá, že sa ocitnú bez reálnych finančných prostriedkov.
Viac ako kedykoľvek predtým je dôležité, aby mal každý startup prehľad o tom, ako dlho mu vydržia finančné prostriedky. Ak sa startup nachádza v investičnom kole, je nutné si uvedomiť, že ďalšie kolo môže prísť o niekoľko mesiacov neskôr v dôsledku koronavírusu. Ak sa podnik ocitne v situácii, kedy je pravdepodobné, že sa nedostane do ďalšieho investičného kola, musí začať znižovať svoje výdavky, a zároveň by mal zvážiť aj možnosť tzv. „bridge“ financovania. Podnik tým môže získať minimálne viac času, čo je pri súčasnej situácií aktívum, ktoré potrebuje každý startup.
Pomoc so založením startupu | Určenie valuácie spoločnosti | Príprava term sheet, letter of intent, memorandum of understanding alebo biznis plánu | Spracovanie účtovníctva a miezd | Daňové poradenstvo | Právne poradenstvo | Go to market stratégia | Exit stratégia