V dôsledku udalostí, ktoré as odohrali za posledné roky, trpelo nielen naše fyzické, ale aj psychické zdravie. Čo začalo zmenou kancelárskeho prostredia na prácu z domu, pokračovalo odlúčením sa od priateľov či obmedzením cestovania – dôsledky, ktoré musíme dodnes znášať a stále ovplyvňujú náš každodenný život a prácu.
Viacerí odborníci sa zhodujú, že je dôležité starať sa nielen o naše fyzické, ale aj duševné zdravie. Výskum od Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) uvádza, že podľa najnovších oficiálnych údajov bolo stratených až 32,5 milióna pracovných dní v roku 2019 a 2020 práve v dôsledku zdravotných problémov súvisiacich s prácou, z čoho 18 miliónov bolo práve kvôli stresu, úzkosti a depresii. Naše reakcie na stres, mieru efektívnosti a výkonnosti v práci môžeme merať úrovňou našej duševnej pohody. Na jednej strane, ak dosiahneme duševnú pohodu, máme pocit uspokojenia, rýchlejšie riešime problémy, dokážeme sa lepšie vysporiadať s problémami, ľahšie si nastavujeme a dosahujeme ciele. Na strane druhej, ak sa dostaneme do štádia vyhorenia alebo sa potýkame s psychickými problémami, negatívne to ovplyvňuje kvalitu nášho života, ale aj schopnosti pracovať. V dôsledku toho klesá efektívnosť vykonávanej práce, čo má za následok zhoršenie výkonu firmy. Do povedomia sa tak dostáva nová a dôležitá fáza starostlivosti o zamestnancov vo firmách, nielen v záujme výhod, ale aj ako komplexný prístup k starostlivosti o zdravie a pohodlie zamestnancov.

Našťastie sa starostlivosť o mentálne zdravie ľudí v organizáciách stáva štandardom. Dni, kedy nadčasy, chabý osobný život či zneužívanie pracovnej sily boli bežnou praxou a zhoršovali tak životy zamestnancov, sú dávno za nami. V tomto článku vám preto prinášame pohľad na to, ako zdravie a pohoda zamestnancov dokáže transformovať celé podnikanie.
Vyššia úroveň výkonnosti
Ak sa spoločnosti starajú o zdravie svojich zamestnancov, tí pociťujú väčšie spojenie s organizáciou, ich psychické zdravie ako aj celková pohoda sa zlepšujú, čo zahŕňa aj lepšie odmeňovanie zamestnancov a spätnú väzbu na ich prácu. Jeden z výskumných projektov Harvardu hovorí, že zlepšenie duševného zdravia prináša v priemere 10% zvýšenie produktivity. Ďalšia štúdia z Oxfordu zas ukázala, že šťastní zamestnanci sú efektívnejší vo svojej práci o 13%. Všetky tieto aspekty prispievajú k vyššiemu zapojeniu zamestnancov a lepšie odvedenej práci. Koniec koncov, to sa odráža aj vo výsledkoch a zisku firmy.
Spokojnosť klientov
Spoločnosti, ktoré sa starajú o zdravie a pohodu zamestnancov dosahujú lepšie výsledky, vyššiu lojalitu zákazníkov a majú väčšiu pravdepodobnosť, že si ich služby budú ľudia opätovne kupovať. Osobné problémy však majú vplyv aj na spôsob akým komunikujeme s inými. Zlá komunikácia tak vedie k nesprávnemu zaobchádzaniu so zákazníkmi, čo môže následne negatívne ovplyvniť zákaznícku skúsenosť.
Vedci z Harvardu došli vo svojej štúdii k záveru, že spokojnosť zákazníka a lojalita sú priamym dôsledkom spokojnosti zamestnancov a ich produktívnosti. Prišli dokonca s tzv. „reťazcom služba-zisk“, ktorý hovorí o tom, že zisk a rast sú primárne stimulované vernosťou zákazníkov, ktorú je možné získať vďaka spokojnosti zákazníkov. Ich spokojnosť záleží od hodnoty a kvality služieb, ktoré spoločnosť poskytuje – od hodnoty, ktorú vytvárajú spokojní, lojálni a produktívni zamestnanci.
Lepší employer branding a menšia fluktuácia zamestnancov
Firmy, ktoré sa starajú o pohodlie a zdravie svojich zamestnancov, rešpektujú a udržiavajú rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom a šíria o tom osvetu aj verejne, majú väčšiu šancu na získanie kvalifikovaných kandidátov a udržanie si existujúcich zamestnancov.
Nákladovo efektívne riešenie
Štúdia z roku 2021, ktorú spracovalo Center for Mental Health UK zistilo, že problémy súvisiace s mentálnym zdravím v práci stáli britskú ekonomiku 34,9 miliárd GBP v minulom roku, čo je 1 300 GBP na zamestnanca. Štúdia od rovnakej organizácie dokonca hovorí o tom, že 10,6 miliárd GBP bolo stratených v dôsledku práceneschopnosti a ďalších 21,2 miliárd GBP kvôli zníženej produktivite v práci. Zo záverov štúdií nám preto vyplýva, že zabezpečenie blaha zamestnancov môže pomôcť firmám znížiť stratu na príjmoch a osobné náklady na zamestnancov, ktorí nemohli pracovať v dôsledku problémov spôsobených duševnou nepohodou.
Ako Accace pristupuje k duševnému zdraviu zamestnancov
V Accace veríme, že zdravá firemná kultúra prináša úspech firme aj širokej spoločnosti. Pohľad na firmy cez vzťahy v jej vnútri a kultúru prináša stimuly na rozvoj firmy po ľudskej aj ekonomickej stránke. U nás naozaj veríme, že ľudia sú nosným pilierom všetkého. V organizáciách, ktoré vyznávajú podobné hodnoty, sú všetky nápady vítané a chyby sú považované za základ rastu, čo dodáva zamestnancom pocit, že sú chcení a prínosní.
Za posledných pár rokov sme aj my vytvorili niekoľko projektov, nástrojov a produktov, ktoré pomáhajú nielen našim zákazníkom, ale aj vlastným zamestnancom. Vďaka týmto inováciám je našim hlavným cieľom pomáhať dosahovať lepšiu rovnováhu medzi pracovným a osobným životom či poskytovať maximálnu kvalitu pracovného prostredia a podmienok.
Potfólio našich služieb:
- Vedenie účtovníctva a reporting: Vedenie účtovníctva | Štatutárny a manažérsky reporting | Online účtovný portál | IFRS | Školenia na mieru
- Spracovanie miezd a personalistika: Spracovanie miezd | Spracovanie HR agendy a personalistika | Online mzdový a HR portál | Online dochádzkový portál | Pracovnoprávne poradenstvo | Poradenstvo pri vysielaní zamestnancov | Daň z príjmov fyzických osôb | Mzdové a HR školenia | Zamestnanecké akcie (ESOP) | Analýza sociálneho prostredia a vitality firmy
- Daňové poradenstvo: Daňové poradenstvo pre právnické osoby | Dodržiavanie daňových predpisov | Fúzie a akvizície | Transfer pricing | Daň z príjmov fyzických osôb | Služby v oblasti DPH | Odborné školenia
- Korporátne a kancelárske služby: Založenie a registrácia spoločnosti | Registrované sídlo firmy | Likvidácia spoločnosti | Zabezpečenie zmien v obchodných spoločnostiach | Zastupovanie klientov
- Právne poradenstvo: Obchodné právo | Pracovnoprávne poradenstvo | GDPR | Právne due diligence | Právne poradenstvo v oblasti nehnuteľností | Právne služby pri konkurze a reštrukturalizácií | Právo duševného vlastníctva | Súdne spory
- Transakčné poradenstvo: Due diligence a transakčné poradenstvo | Fúzie a akvizície | Transfer pricing
- Back office služby: Správa zdieľanej kancelárie a parkingu
- Poradenstvo pre startupy
- Agentúra dočasného zamestnávania
- Online poradenský portal