Späť k newsroom
Startupy a spoločenská zmluva
Viac v našom článku
Mailchimp - subscribe form sidebar

Založenie startupu počas krízy? Skvelý nápad! | weBlog

4 augusta 2020
Tento článok je dostupný aj v
anglickom jazyku

Plánovali ste svoj nápad pretaviť do biznisu ešte predtým, ako pandémia COVID-19 zasiahla svet? Možno sa to zdá trochu pritiahnuté za vlasy, ale rozhodne by ste sa nemali báť rozbehnúť svoj projekt práve teraz. Prečo? V skutočnosti totiž mnoho úspešných firiem vzniklo práve v čase krízy. Ekonomický pokles poskytuje prísne, ale hodnotné prostredie na overenie nápadov, nakoľko zákazníci používajú alebo nakupujú iba to, čo skutočne potrebujú. Vo všeobecnosti sa požadované množstvo investícií výrazne znižuje, ako aj cena práce vzhľadom na zvýšenie nezamestnanosti. To, čo sa ale nemení, je chuť objavovať nové možnosti. Toto je najdôležitejšie aktívum, do ktorého by váš startup mal investovať, bez ohľadu na krízu.

Kľúčom k úspechu je dobrý biznis model

Mnohé príklady z minulosti nás naučili, že len zaujímavý nápad, či jedinečná technológia úspech nezaručí. Hoci je ambicióznosť dôležitá, schopnosť a ochota preraziť je oveľa dôležitejšia. Kľúčom k úspechu je dobrý biznis model, v ktorom je dôležité identifikovať cieľové publikum –  zákazníkov, ich potreby, pridanú hodnotu, ktorú im viete poskytnúť, či zdroje, odkiaľ budú prúdiť príjmy.

Je dôležité si uvedomiť, že mnoho investorov už nehľadá podniky s potenciálom dosiahnuť tzv. úspory z rozsahu. Namiesto toho hľadajú startupy, ktoré sa vedia odlíšiť od tvorby masového produktu tak, že vedia poskytnúť riešenia na mieru, ktoré dokážu naplniť individuálne očakávania zákazníkov.

Pri investovaní musíte brať do úvahy fázu životného cyklu vášho biznisu

V určitom momente dostane každý startup príležitosť na investíciu. Všetko to ale záleží od fázy životného cyklu, v ktorej sa podnik nachádza. Tak ako sa spoločnosť v priebehu času vyvíja a mení, tak sa menia aj investičné kolá a samotní investori.

Prvými „investormi“ sú väčšinou príbuzní, kamaráti alebo tzv. „blázni“, neskôr sú to angel investori, VC (venture capital) fondy a nakoniec PE (private equity) fondy, resp. strategickí investori. Najdôležitejšie je ale vedieť, na čo konkrétne potrebujete investíciu, a do ktorej fázy podnikania má posunúť vaš biznis. Ak ale firma mieri do tzv. „áčkového“ financovania, investície sa často pohybujú od 500 000 až do 2 000 000 EUR a náklady sa vyčlenia najmä na rozšírenie distribučných kanálov, marketing, business development, či obchod. Zároveň musí podnik dokázať, že vie podnikať vo veľkom. Je to úplne iná situácia ako v prípade podniku, ktorý na začiatku potrebuje iba niekoľko desiatok tisíc eur, aby mohol pretaviť svoj nápad na hmotný produkt a ponúknuť ho tak prvým klientom.

Plňte si záväzky voči svojim stakeholderom

Investíciu, ktorú vám poskytne investor by ste vždy mali použiť iba na účel, na ktorom ste sa dohodli v zmluve, resp. tak, aby to bolo v súlade s vaším podnikateľským, či finančným plánom. Investori si ale vo všeobecnosti dávajú pozor, aby nedošlo k situáciám, kedy sa peniaze využijú na iný účel. Bez jeho súhlasu, či v krajnom prípade až sankcie to nepôjde. Okrem toho, firmy často dostávajú tzv. tranže, vďaka čomu peniaze prúdia postupne, po splnení dohodnutých čiastkových cieľov.

Vždy je tu ale riziko, že startup minie svoje prostriedky ešte predtým, ako dosiahne ďalšiu fázu a ďalšie investičné kolo. V súčasnosti je problémom pracovný kapitál. Spoločnosti prichádzajú o svoje tržby, no naďalej musia platiť svoje záväzky. Ich tzv. „runway“ sa kráti a mnoho startupov pravdepodobne skončí ešte predtým, ako by mohli „vzlietnuť“, pretože prichádzajú o svoje zdroje. Najhoršia situácia, ktorej statupy čelia je tá, že sa ocitnú bez reálnych finančných prostriedkov.

Viac času na dosahovanie cieľov počas krízy

Viac ako kedykoľvek predtým je dôležité, aby mal každý startup prehľad o tom, ako dlho mu vydržia finančné prostriedky. Ak sa startup nachádza v investičnom kole, je nutné si uvedomiť, že ďalšie kolo môže prísť o niekoľko mesiacov neskôr v dôsledku koronavírusu. Ak sa podnik ocitne v situácii, kedy je pravdepodobné, že sa nedostane do ďalšieho investičného kola, musí začať znižovať svoje výdavky, a zároveň by mal zvážiť aj možnosť tzv. „bridge“ financovania. Podnik tým môže získať minimálne viac času, čo je pri súčasnej situácií aktívum, ktoré potrebuje každý startup.

Startupy a spoločenská zmluva
Viac v našom článku
[Pop-up][MC] Zmeny v DPH a ich vplyv na e-commerce SK | eBook
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram