Späť k newsroom
Kalkulačka nákladov na dlh v slovenských firmách
Zistite viac
Mailchimp - subscribe form sidebar

Koronavírus z hľadiska slovenského pracovného práva│Ebook

13 marca 2020

V posledných dňoch sa šírenie nákazy COVID-19 (infekčné koronavírusové ochorenie) stalo dôležitou témou v krajinách, kde sa potvrdil jej výskyt. Komplikácie, ktoré toto ochorenie so sebou prináša, sa netýkajú len zdravotných problémov, ale vplývajú aj na miestnu ekonomiku a menia pohľad na pracovné vzťahy. Ako firmy postupne pripúšťajú vplyv epidémie na svojich zamestnancov, tak sa vynárajú aj teoretické a praktické otázky týkajúce sa pracovného práva, či uplatňovania práv, povinností a bezpečnostných opatrení pre zamestnancov.

Vzhľadom na to, že situácia sa neustále mení, odporúčame pravidelne sledovať informácie poskytované miestnymi úradmi. Naši odborníci pripravili prehľad odpovedí na najčastejšie otázky, ktoré sa nás zamestnávatelia pýtajú v súvislosti s koronavírusom z hľadiska slovenského pracovného práva.

Stiahnuť PDF

Môže zamestnávateľ za súčasného stavu vyslať zamestnanca na pracovnú cestu? Môže zamestnanec odmietnuť absolvovanie pracovnej cesty?

Podľa § 57 ods. 1 zák. č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov zamestnávateľ môže zamestnanca vyslať na pracovnú cestu mimo obvodu obce pravidelného pracoviska alebo bydliska zamestnanca na nevyhnutne potrebné obdobie len s jeho súhlasom. To neplatí, ak vyslanie na pracovnú cestu vyplýva priamo z povahy dohodnutého druhu práce alebo miesta výkonu práce alebo ak možnosť vyslania na pracovnú cestu je dohodnutá v pracovnej zmluve. Na pracovnej ceste zamestnanec vykonáva prácu podľa pokynov vedúceho zamestnanca, ktorý ho na pracovnú cestu vyslal. Z vyššie uvedeného vyplýva, že zamestnanec nie je oprávnený sám rozhodnúť, že pracovnú cestu absolvuje, musí byť na ňu vyslaný zamestnávateľom.

Vzhľadom na aktuálnu situáciu v súvislosti s ochorením COVID-19 by mal zamestnávateľ zvážiť nevyhnutnosť vysielania zamestnancov na pracovné cesty, minimalizovať osobné kontakty zamestnancov s inými osobami a uprednostniť formu komunikácie, pri ktorej nedochádza k bezprostrednému kontaktu osôb (email, telekonferencie, telefonický rozhovor atď.). Zamestnávateľ nesmie posudzovať ako nesplnenie povinnosti, ak zamestnanec odmietne vykonávať prácu alebo plniť pokyny, ktoré bezprostredne a vážne ohrozujú jeho život alebo zdravie alebo život a zdravie iných osôb, vyplýva to z § 47 ods. 3 zák. č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov. To, čo je potrebné považovať za vážne ohrozenie života a zdravia zákon bližšie nešpecifikuje. Možno sa domnievať, že ak by zamestnávateľ chcel zamestnanca vyslať na pracovnú do rizikových krajín (v súčasnosti Čína, Irán, Taliansko a Kórea), ktoré objektívne predstavujú veľké riziko nákazy, odmietnutie absolvovať pracovnú cestu zo strany zamestnanca by asi bolo ospravedlniteľné. Na druhej strane, ak vyslanie na pracovnú cestu vyplýva priamo z povahy dohodnutého druhu práce alebo miesta výkonu práce alebo ak možnosť vyslania na pracovnú cestu je dohodnutá v pracovnej zmluve a zamestnanec nie je vysielaný do krajiny, ktorá je považovaná za rizikovú, zrejme nebude v pozícii argumentovať obavou o bezprostredné ohrozenie života alebo zdravia. Ide však o veľmi zjednodušený záver, každý prípad je potrebné posudzovať individuálne, do úvahy je potrebné zobrať napríklad aj vek zamestnanca, prípadné súvisiace zdravotné problémy a v neposlednom rade aktuálny stav vývoja situácie.

Ako zaobchádzať so zamestnancom, ktorý pricestoval z rizikovej krajiny, aby sa vírus nerozšíril medzi ostatnými zamestnancami?

Na uvedené v súčasnosti reflektuje Verejná vyhláška Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa oznamuje vydanie rozhodnutia o nariadení opatrenia na predchádzanie vzniku a šíreniu prenosného ochorenia podľa § 12 ods. 2 písm. b) a f) a § 48 ods. 4 písm. l) zákona č. 355/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov a v zmysle ktorej sa nariaďuje všetkým osobám s prechodným a trvalým pobytom v Slovenskej republike, žijúcim na území Slovenskej republiky nad deväťdesiat dní alebo zamestnaným na území Slovenskej republiky, ktoré sa vrátili v období po 10.03.2020 z rizikových krajín spomenutých vyššie, aby túto skutočnosť oznámili telefonicky alebo elektronicky svojmu poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, ktorý následne rozhodne o izolácii týchto osôb ako aj osôb žijúcimi s osobami v spoločnej domácnosti v domácom prostredí podľa § 12 ods. 2 písm. f) zákona č. 355/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov a to na dobu štrnásť dní.

Rozhodnutie úradu obsahuje aj určité výnimky, v tejto súvislosti odporúčame sledovať webovú stránku Úradu verejného zdravotníctva. V prípade, ak zamestnanec nevykazuje známky ochorenia a nie je po konzultácii s poskytovateľom zdravotnej starostlivosti opodstatnená jeho dočasná pracovná neschopnosť, môže sa so zamestnávateľom dohodnúť napríklad na výkone práce z domu. Podotýkame, že na dočasnom výkone práce z domu sa môžu strany dohodnúť aj v iných prípadoch, nemusí sa to týkať len návratu z rizikových krajín, vyššie uvedené rozhodnutie reflektuje len konkrétne prípady osôb cestujúcich z rizikových krajín. V súvislosti s tým ešte spomenieme, že na danú situáciu reagovala aj Sociálna poisťovňa, ktorá poistencov informovala, že v prípade, ak dôjde k uzatvoreniu predškolského zariadenia alebo zariadenia sociálnych služieb, v ktorých sa poskytuje dieťaťu starostlivosť, alebo škola v súvislosti s koronavírusom, majú možnosť uplatniť si nárok na ošetrovné, a to bez ohľadu na skutočnosť, či ide o štátne alebo neštátne zariadenie a ak budú uznaní za dočasne práceneschopných majú možnosť uplatniť si nárok na nemocenské. Bližšie informácie sú zverejnené priamo na stránke Sociálnej poisťovne.

Má zamestnanec nárok na mzdu, aj keď nevykonáva prácu? Je možné nariadiť prácu z domu?

Zamestnávateľ vo všeobecnosti nemôže zamestnanca „prinútiť“ vykonávať prácu z domu, resp. lepšie povedané z iného miesta, ako je miesto výkonu práce dohodnuté v pracovnej zmluve. Môže byť v záujme oboch strán dohodnúť sa na dočasnom výkone práce z domu, v zásade to ale nie je možné nariadiť. V prípade, ak zamestnanec vykonáva prácu, hoci dočasne aj z iného miesta, patrí mu za vykonanú prácu mzda. Zamestnávateľ by mal zamestnancovi vysvetliť, že dočasný výkon práce z domu môže byť jedným z nástrojov, ako zabezpečiť životaschoposť zamestnávateľa a ochrániť ho pred nepriaznivými ekonomickými následkami, ktoré sa v konečnom dôsledku môžu dotknúť práve zamestnancov. Ustanovenie § 55 v odseku 1 zák. č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov umožňuje, resp. v niektorých prípadoch vyslovene ukladá povinnosť zamestnávateľovi preradiť zamestnanca na iný druh práce alebo výkon práce z iného, ako dohodnutého miesta, v ďalších odsekoch už ale hovorí len o preradení na iný druh práce, nespomína možnosť výkonu práce z iného, ako dohodnutého miesta, praktická aplikácia daného ustanovenia preto môže byť v praxi problematická a predmetom diskusie. Výkon práce z domu samozrejme nie je objektívne možný v každom prípade. Ak napríklad dôjde k zatvoreniu zamestnávateľa z dôvodu, že to nariadi na to kompetentný orgán a zamestnávateľ nemôže zamestnancovi prideľovať prácu tak, aby ju tento mohol vykonávať z domu, pôjde s najväčšou pravdepodobnosťou o prekážku na strane zamestnávateľa a zamestnanec bude mať nárok náhradu mzdy. K danému záveru však nie je možné prísť s absolútnou istotou, nakoľko v súčasnosti nie je jasné, aké by bol obsah daného rozhodnutia, komu konkrétne by bolo adresované atď. Obe strany sa môžu v konkrétnom prípade dohodnúť na čerpaní dovolenky, náhradného voľna atď. (nariadenie čerpania dovolenky môže byť problematické z dôvodu, že má byť zamestnancovi oznámené aspoň štrnásť dní vopred). Vždy je teda potrebné najskôr zodpovedať otázku, prečo je zamestnanec doma a až následne, aké nároky mu budú patriť. Scenárov, ktoré môže vzniknúť je veľa.

Existuje spôsob, ako ušetriť náklady na zamestnancov, ktorí nemôžu vykonávať prácu z dôvodu koronavírusu?

V prvom rade je asi potrebné zodpovedať otázku, prečo zamestnanec prácu nevykonáva. V závislosti od povahy prekážky môže ísť o takú prekážku na strane zamestnanca, kedy zamestnávateľ ospravedlní neprítomnosť zamestnanca v práci, náhrada mzdy mu ale nepatrí. V prípade prekážok na strane zamestnávateľa má zamestnanec vo väčšine prípadov nárok na náhradu mzdy v sume jeho priemerného zárobku. Ak zamestnávateľ vymedzil v písomnej dohode so zástupcami zamestnancov vážne prevádzkové dôvody, pre ktoré zamestnávateľ nemôže zamestnancovi prideľovať prácu, ide o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, pri ktorej patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume určenej dohodou najmenej 60 % jeho priemerného zárobku. Dohodu podľa prvej vety nemožno nahradiť rozhodnutím zamestnávateľa. Zamestnávateľ môže za určitých podmienok postupovať podľa § 87a zák. č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov (konto pracovného času). V súvislosti s aktuálnou situáciou je však na mieste zdôrazniť, že ide o mimoriadnu, resp. nie štandardnú situáciu, ktorá si s veľkou pravdepodobnosťou bude vyžadovať zavedenie mimoriadnych, operatívnych opatrení aj zo strany štátu, ktoré v bežnej situácii nie sú využívané, preto jej vývoj odporúčame sledovať. Na určité otázky, ktoré máme dnes, neexistujú odpovede, môžu však existovať zajtra.

Aké opatrenia by mal zamestnávateľ prijať v súvislosti so šíriacim sa koronavírusom?

Zamestnávateľ by mal uplatňovať všeobecné zásady prevencie pri vykonávaní opatrení nevyhnutných na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, posudzovať riziko na pracovisku a v prípade potreby je oprávnený prijať a vykonať vhodné opatrenia na zabezpečenie ochrany zdravia zamestnancov. Zamestnávateľ by mal zvážiť nevyhnutnosť vysielania zamestnancov na pracovné cesty, pokiaľ je to možné, zamedziť zamestnancov osobný styk so svojimi obchodnými partnermi, zákazníkmi atď. a uprednostňovať takú formu komunikácie, pri ktorej nedochádza k osobnému kontaktu. Vyššie uvedenej povinnosti zamestnávateľa možno zodpovedá povinnosť zamestnanca nekonať v rozpore s oprávnenými záujmami zamestnávateľa, pod čo by bolo zrejme možné subsumovať aj povinnosť zamestnanca neohrozovať svojim zdravotným stavom zdravie ostatných zamestnancov. Zamestnávateľ by mal komunikovať závažnosť situácie na svojich zamestnancov, prediskutovať ju s nimi tak, aby jej závažnosti rozumeli a rozumeli opatreniam a krokom, ktoré je potrebné podstúpiť a nejavia sa vždy ako prozamestnanecké (odporúčanie necestovať do určitých krajín, resp. prehodnotiť nutnosť cestovania, zavedenie opatrenia spočívajúceho v povinnosti informovať zamestnávateľa o pobyte v zahraničí, určenie čerpania dovolenky na čas po návrate zo zahraničia atď.). Ako bolo viac krát spomenuté vyššie, pokiaľ to je možné, strany sa vždy môžu dohodnúť napr. na dočasnom výkone práce z domu, čím sa zabezpečí chod zamestnávateľa a zabráni osobnému styku väčšieho počtu ľudí na pracovisku. Tomu môže zamestnávateľ zabrániť aj neprideľovaním práce zamestnancom (iné prekážky na strane zamestnávateľa). Niektoré opatrenia môžu vzísť priamo od zamestnávateľa, avšak vzhľadom na závažnosť situácie je možné očakávať ďalšie opatrenia zo strany štátu a iných kompetentných orgánov, ktoré budú musieť všetci dotknutí rešpektovať. V neposlednom rade však treba spomenúť, že zamestnávatelia by mali mať v zálohe tzv. business continuity plány, ktoré by mali dávať aspoň čiastočne odpoveď na otázku, ako sa má zamestnávateľ správať v prípade krízovej situácie. Veľmi zjednodušene ide o zachovanie fungovania kritických funkcií zamestnávateľa počas krízovej situácie a zabezpečenie čo najrýchlejšej obnovy bežnej prevádzky.

Došlo v súvislosti so vzniknutou situáciou v zmenách v platnej legislatíve?

Aktuálne sa na Slovensku v súvislosti s vývojom epidemiologickej situácie vo výskyte ochorenia COVID-19 zakazujú v termíne od 10.03.2020 do 23.03.2020 všetkým fyzickým osobám, fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám organizovať a usporadúvať hromadné podujatia športovej, kultúrnej, spoločenskej či inej povahy. Pri návrate na Slovensko z Talianska, Číny, Iránu a Južnej Kórey dotknuté osoby (viď text vyššie) od 10.03.2020 až odvolania čaká domáca povinná karanténa po dobu štrnástich dní, na čo reagovala a prijala opatrenia aj Sociálna poisťovňa. V súčasnosti postupne dochádza k dočasnému prerušeniu výučby na vysokých školách, školách, zatváraniu škôlok a iných prevádzok, kde sa predpokladá združovanie väčšieho počtu ľudí, rušia sa športové a kultúrne podujatia. V prípade zhoršenia situácie je možné predpokladať prijatie ďalších opatrení.

Prihláste sa na online webinár zo série krátkych online updatov na tému COVID-19.

Kalkulačka nákladov na dlh v slovenských firmách
Zistite viac
[Pop-up][MC] Zmeny v DPH a ich vplyv na e-commerce SK | eBook

Všetky potreby vašej firmy vyriešime na jednom mieste

Pohodlne sa usaďte a nechajte vaše obchodné záležitosti na našich odborníkov. Získajte odbornú pomoc na Slovensku pod jednou strechou.
  • Vedenie účtovníctva a reporting: Vedenie účtovníctva | Štatutárny a manažérsky reporting | Online účtovný portál | IFRS | Školenia na mieru
  • Spracovanie miezd a personalistika: Spracovanie miezd | Spracovanie HR agendy a personalistika | Online mzdový a HR portál | Online dochádzkový portál | Pracovnoprávne poradenstvo | Poradenstvo pri vysielaní zamestnancov | Daň z príjmov fyzických osôb | Mzdové a HR školenia | Zamestnanecké akcie (ESOP) | Analýza sociálneho prostredia a vitality firmy
  • Daňové poradenstvo: Daňové poradenstvo pre právnické osoby | Dodržiavanie daňových predpisov | Fúzie a akvizície | Transfer pricing | Daň z príjmov fyzických osôb | Služby v oblasti DPH | Odborné školenia
  • Korporátne a kancelárske služby: Založenie a registrácia spoločnosti | Registrované sídlo firmy | Likvidácia spoločnosti | Zabezpečenie zmien v obchodných spoločnostiach | Zastupovanie klientov
  • Právne poradenstvo: Obchodné právo | Pracovnoprávne poradenstvo | GDPR | Právne due diligence | Právne poradenstvo v oblasti nehnuteľností | Právne služby pri konkurze a reštrukturalizácií | Právo duševného vlastníctva | Súdne spory
  • Transakčné poradenstvo: Due diligence a transakčné poradenstvo | Fúzie a akvizície | Transfer pricing
  • Back office služby: Správa zdieľanej kancelárie a parkingu
  • Poradenstvo pre startupy
  • Agentúra dočasného zamestnávania
  • Online poradenský portal
Potrebujete poradiť? Radi vám pomôžeme
downloadcrosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram