Späť k newsroom
Mailchimp - subscribe form sidebar

ESD rozsudok: Vrátenie nesprávne vybranej DPH pri predaji cez pokladňu

30 októbra 2024

Európsky súdny dvor (ESD) sa v rozsudku C‑606/22 z 21. marca 2024 zaoberal otázkou, či správca dane môže odmietnuť platiteľovi dane vykonať opravu základu dane v daňovom priznaní k DPH, ak pri dodaní tovaru, alebo pri poskytnutí služieb bola pôvodne nesprávne uplatnená vyššia sadzba DPH z dôvodu, že pri uskutočňovaní týchto dodaní nebola vystavená plnohodnotná faktúra, ale boli vystavené doklady z elektronickej registračnej pokladnice.

Stiahnuť PDF

Poľský daňový úrad neakceptoval dodatočné zníženie sadzby DPH na výstupe

Rozsudok sa týka poľskej spoločnosti B. sp. z, o.o (ďalej „B.“), ktorá poskytovala služby súvisiace s voľnočasovými aktivitami a zlepšovaním fyzickej kondície, presnejšie predajom predplatného umožňujúceho vstup do priestorov športového klubu a voľné využívanie zariadení, ktoré sa tam nachádzajú. V roku 2016 sa B. v súlade s novou poľskou daňovou doktrínou v tejto oblasti rozhodla uplatňovať na tieto služby zníženú sadzbu DPH (8 % namiesto 23 %).

V roku 2016 B. podala dodatočné daňové priznania k DPH za dotknuté zdaňovacie obdobia rokov 2012, 2013 a 2014. Poľský daňový úrad následne odmietol priznať preplatok vykázaný z dôvodu podaných dodatočných daňových priznaní k DPH v prospech B. Toto rozhodnutie lokálny správca dane zdôvodnil konštatovaním, že v uvedenom prípade zdaniteľná osoba nemá právo opraviť svoju evidenciu ani svoje daňové priznania k DPH, pretože predaj vstupeniek a predplatného nebolo preukázané plnohodnotnými faktúrami a neboli vystavené opravné doklady v zmysle poľskej legislatívy. B. nemohla vystaviť a doručiť opravné faktúry, keďže sa pri uskutočnení týchto plnení neboli vystavené faktúry, ale len spomínané pokladničné doklady z ERP.

Poľská právna úprava dávala možnosť opraviť základ dane iba v prípade, že pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania k DPH odberateľ tovaru alebo služby dostal opravnú faktúru a dodávateľ má potvrdenie o tom, že uvedenému odberateľovi bola opravná faktúra doručená. Následne je možné opravnú faktúru uplatniť v zdaňovacom období, počas ktorého toto potvrdenie dodávateľ dostal.

Rozhodnutie

Správnou úvahou Súdneho dvora EÚ najskôr bolo, či v zmysle Smernice o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty má B. nárok na vrátenie DPH, keď na transakcie podliehajúce DPH uplatnila omylom, avšak v súlade s usmerneniami, ktoré poskytol pôvodne daňový úrad nesprávnu sadzbu DPH.

Následne Súdny dvor pojednáva o zásade neutrality DPH, podľa ktorej DPH má za cieľ zaťažiť len konečného spotrebiteľa a v zmysle judikatúry cena dohodnutá medzi dodávateľom a odberateľom zahŕňa DPH nezávisle od toho, či bola plnohodnotná faktúra vystavená alebo nie.

Súdny dvor ďalej uvádza, že uplatňovanie vyššej sadzby dane v porovnaní s konkurentmi môže ovplyvniť konkurencieschopnosť spoločnosti B., či už priamo vyššou cenou poskytovaných služieb, alebo znížením ziskovej marže. Uvedené je rovnako v rozpore so zásadou neutrality.

Lokálne daňové orgány tak majú podľa tohto rozsudku vo svojej legislatíve upraviť možnosť opravy základu dane aj v prípade, že nebola vyhotovená plnohodnotná faktúra, ale len pokladničné doklady z  ERP.

Oprava pokladničného dokladu na Slovensku

Zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice umožňuje zrealizovať opravu evidovanej položky v pokladnici e-kasa klient s referenciou na pôvodný doklad. Platiteľ následne vykoná opravu základu dane v zmysle Zákona o DPH podaním dodatočného daňového priznania.

[Pop-up][MC] Zmeny v DPH a ich vplyv na e-commerce SK | eBook
downloadcrosschevron-left linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram