ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.
Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.
Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia and GDPR prehlásením.
Nedarí sa vám prihlásiť na odber? Skúste túto stránku.
Posledné dva roky ovplyvnila pandémia. Firmy museli od základov prispôsobiť ako svoje interné procesy, tak aj služby, ktoré klientom poskytujú. Na druhej strane sa urýchlil proces digitalizácie a automatizácie a tento trend bude pokračovať aj v najbližšom období. O tom, aké zmeny možno očakávať v roku 2022 v oblasti outsourcingu a poradenstva, sme sa rozprávali s naším Managing Directorom & Partnerom, Petrom Pašekom.
Určite bude stále pokračovať proces digitalizácie, automatizácie a čoraz väčšieho zapojenia AI (umelej inteligencie) do všetkých oblastí rozhodovania v tomto obore. Osobne si však myslím, že nad rámec už rozbehnutého procesu postupne nastane aj prelom, kedy poradenské spoločnosti prestanú poskytovať poradenstvo ako službu, ale skôr ako hotové čiastkové resp. komplexné riešenia, ktoré budú klienti za poplatok schopní sami používať.
Je badať, že so zrýchľujúcou sa dobou klienti nemajú čas ani chuť míňať finančné zdroje na analýzu ich problémov a vypracovanie odporúčaní na ich riešenie. Preferujú skôr prístup, kedy má pre nich poradca pripravené hotové riešenie na ich aktuálne problémy a ktoré vedia v krátkej dobe implementovať.
Žijeme v čase vysokej miery inflácie a je otázne, či sa to tak aj skoro zmení. Na strane druhej, veľká časť klientov žije v ťažkých dobách, takže majú často obmedzené rozpočty na poradenské alebo BPO (z angl. business process outsourcing) služby. To vytvára, samozrejme, tlak na ich poskytovateľov v podobe zvyšujúcich sa nákladov pri obmedzenom raste cien za svoje služby.
Jedinou cestou sú teda inovácie, ktoré umožnia lepšie škálovať poskytované služby. Preto postupne stále dochádza k nasadzovaniu riešení, kedy klient dostane za rovnaké peniaze viac, resp. rovnaké služby za menej peňazí. Bez inovácií by to bolo vždy len na úkor znižovania marží, resp. prepadnutia sa do strát, čo z dlhodobého hľadiska by hlavne BPO poskytovatelia nevedeli zvládnuť.
Nemyslím si, že sa musia vždy za každú cenu inšpirovať niekým iným, aj keď používanie už zabehnutých a fungujúcich vecí u iných spoločností nemusí byť vždy na škodu. Ja si skôr myslím, že firma môže hľadať inšpiráciu aj v sebe samej resp. v ľuďoch, ktorí pre ňu pracujú alebo pracovali. Dôležité je skôr neakceptovať „status quo“, teda uspokojiť sa s tým čo firma dosiahla.
Konkurenčné prostredie je tvrdé a súčasne celkovo sa všetko okolo nás neustále mení. Niektoré business modely boli vymazané zo dňa na deň. Už len keď sa pozrieme na donáškové služby, ktoré na Slovensku zaznamenali za posledný rok neskutočný boom. Stačil k tomu COVID-19 a správanie ľudí na Slovensku sa zmenilo behom pár mesiacov. A takýchto prípadov je veľmi veľa.
Skôr je teda dôležité sa ustavične adaptovať a snažiť sa prichádzať na trh s niečím novým, čo by vedelo práve správanie ľudí zmeniť. To je podľa mňa to kľúčové. Niekedy tá zmena správania príde okamžite, niekedy trvá roky. Napr. my sme na trh prišli s OCR (z angl. optical character recognition – optické rozoznávanie znakov) riešeniami na vyťažovanie faktúr už v roku 2008. Je to teda už takmer 14 rokov, pričom aktuálne je to veľmi diskutovaná téma. My sme sa už v tom čase snažili dodávateľov a klientov presviedčať, aby prešli z papierových dokladov aspoň na PDF formát.
Náš vývojový tím už pred rokmi skúmal, ako vyťažovať dáta podľa priesvitnosti a farebnosti papiera, teda niečo, čo už súčasné riešenia ani veľmi riešiť nemusia, resp. ak áno, tak zistia, že za tým vie byť celkom komplikované riešenie.
Tých 15 rokov však stálo zato, keďže naše vytrénované systémy vedia nielen vyťažiť dáta, ale navrhnúť predkontáciu a to podľa toho, o akého klienta ide. To je obrovský pokrok, kedy systém vie napr. rozoznať, že faktúra od dodávateľa nealkoholických nápojov sa u siete čerpacích staníc má účtovať ako zásoby, pričom u softvérovej spoločnosti to bude skôr reprezentačný náklad.
Osobne ma preto teší, keď vidím valuácie startupov, ktoré sa obdobné problémy snažia za vyriešiť za „naraisovaný“ kapitál. My sme na tento trh vstúpili v čase, kedy mu investori ešte neverili, ale aktuálna situácia potvrdzuje, že sme urobili dobre a to hlavne preto, že sme v našom snažení zotrvali až doteraz.
Posledné dva roky sme uviedli nové služby ako poradenstvo pre startupy, nové služby v oblasti HR outsourcingu a stali sme sa agentúrou dočasného zamestnávania. Verím, že ich bude každým rokom viac a rok 2022 nevynímajúc. Aktuálne pripravujeme spustenie ďalšieho projektu – Optiomat.com.
Optiomat, je zameraný na spoločnosti, kedy sa ich zakladatelia rozhodnú zvýšiť angažovanosť svojich kolegov vyčlenením časti imania v ich prospech. Práve z tohto dôvodu sme sa podieľali na tvorbe nástroja Optiomat, ktorý umožňuje celý proces od vytvorenia opčného plánu zakladateľom, prizvania jeho kolegov, overenia ich totožnosti až po digitálne podpísania tzv. ESOP zmlúv, zvládnuť do 20 minút. To prináša neskutočnú úsporu či už času, ale aj nákladov na poradenské služby zo strany spoločností.
V rámci riešenia vieme klientom aj vypočítať podiely na spoločnosti, ktoré by ten ktorý kolega mal získať po uplynutí vestovacieho obdobia, ako aj iné doplnkové služby. Riešenie ide až tak ďaleko, že pokiaľ klient chce, tak po skončení vestovacieho obdobia vie vydať digitálne certifikáty, ktoré majú rovnaké daňové dopady, ako by zamestnanec vlastnil skutočné akcie. Momentálne riešenie testujeme na pár startupoch v CEE, ale jeho použitie je celoeurópske.
Našou víziou a cieľom je, okrem iného, prinášať inovatívne riešenia, ktoré zefektívňujú a skvalitňujú prácu našim klientom. Dôležité je pre nás, hoci máme za sebou už viac ako 15-ročnú históriu, aby sme si neustále udržiavali naše nadšenie pre nové projekty a nápady a toto nadšenie vložili do výsledku.
Stále vnímame, že zamestnanci sú najdôležitejšou súčasťou každej firmy. Keďže naším „core business“ sú účtovnícke, mzdové, daňovo poradenské a právne služby, tak práve v obdobných projektoch vnímame priestor, ako vieme zamestnaneckému prostrediu v našom regióne najviac môcť.
Zmena nenastane zo dňa na deň, aj keď COVID-19 veľa vecí urýchlil, ale poviem to skôr takto. Pred pár rokmi sme pre jedného z našich klientov s flotilou cez 3 000 áut spracúvali daňové priznania k dani z motorových vozidiel niekoľko dní. Neskôr boli tí istí kolegovia súčasťou tímu, ktorý tento proces zozbierania údajov, výpočtu a kontroly pre toho istého klienta skrátil asi na 30 minút. To je, podľa mňa, presne príkladom toho, ako sa tradičné poradenstvo posúva. Poradcovia postupne prestanú poskytovať služby priamo, ale budú zodpovední za riešenia, ktoré ich budú poskytovať za nich. Rovnaké inovácie napríklad aktuálne vnímam aj na poli spracovania dokumentácií transferového oceňovania, resp. agendy expatov.
Podľa mňa už teraz klienti často vnímajú celkové renomé svojho poskytovateľa. Hrá to dôležitú úlohu už v samotnom výberovom procese. Okrem toho integrita poradcov bola a vždy bude dôležitá.
Čo sa týka CSR, tak to skôr vnímam ako „internú agendu“. Hlavným cieľom podľa mňa nemá byť to, ako sa firma týmito aktivitami prezentuje navonok. Pre mňa je dôležité, aby kolegovia chápali, že firma ani oni nemajú byť zahľadení len do seba, na svoj vlastný prospech, ale treba pomáhať ľuďom a svojmu okoliu, ktorí možno také veľké šťastie v živote nemali.
Verím, že pokiaľ sa ľuďom, firmám a prostrediu okolo vás darí, tak sa to vráti aj vám. Je to taký kolobeh, kedy sa vám časom vráti to, čo doň vložíte. A ak sa vám to nepodarí tak, ako ste chceli, nevadí, dôležité je že ste sa o to aspoň pokúsili.