ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.
Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.
Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia and GDPR prehlásením.
Nedarí sa vám prihlásiť na odber? Skúste túto stránku.
Expanzia podnikania do novej krajiny alebo podnikanie na viacerých miestach nie je nikdy hračkou. Pred expanziou je potrebné zvážiť množstvo výziev a podmienok, ako napríklad dodržiavanie miestnych a medzinárodných zákonov – nehovoriac o kultúrnych špecifikách jednotlivých krajín. Niet preto nad spoluprácu s proaktívnym partnerom.
Prvá vec, ktorú by ste mali pred expanziou vašej spoločnosti do zahraničia podniknúť, je preskúmať trh – s ohľadom na niekoľko veľmi základných, no zásadných vecí. Odporúčame vám začať s niečím, čo vám pomôže vytvoriť si lepší obraz o tom, ako podnikanie funguje v inej krajine, ako je napríklad poznanie vášho podnikateľského prostredia, riešenie kultúrnych a organizačných rozdielov, pochopenie možností trhu a ďalšie.
Zozbierali sme niekoľko tipov od našich odborníkov, ktoré môžu pomôcť vášmu podniku pripraviť sa na expanziu do zahraničia, či už ide o dobre zabehnutý alebo začínajúci podnik.
Rozhodnúť sa vstúpiť na zahraničný trh môže byť extrémne náročnou úlohou kvôli množstvu informácií, ktoré musí každý podnik zvážiť. Na druhej strane, rovnako ako v každej inej situácii v našom každodennom živote, schopnosť správne posúdiť klady a zápory prostredníctvom dostatočného množstva údajov môže naozaj zachrániť vaše podnikanie a pomôcť vám uspieť. Barbora Debnárová, Business Development Lead Accace odporúča, aby sa nad rámec štandardných spôsobov získavania informácií, ako je využívanie štatistických údajov od známych národných a medzinárodných inštitúcií (UNSD, Eurostat a pod.), či odporúčaní spriaznených firiem, stali vašimi dôveryhodnými zdrojmi aj kvalifikovaní odborníci z radov partnerov. Budú tak poznať vašu spoločnosť už od začiatku v novej krajine pôsobenia, a budú ochotní pomôcť s nastavením vašich procesov a so 100% súladom s miestnymi predpismi.
V súčasnosti viac ako kedykoľvek predtým všetci čelíme potrebe porozumieť ľuďom z rôznych kultúr alebo organizácií. Je to dôležité nielen pre zachovanie zdravých medziľudských vzťahov ako takých, ale aj na využitie našich rozdielov v prospech vzájomnej osobnej a obchodnej prosperity.
V minulom storočí holandský sociológ Geert Hofstede klasifikoval merania kultúrnych a organizačných rozdielov do rôznych kategórií: mocenská vzdialenosť, individualizmus, vyhýbanie sa neistote, maskulinita, dlhodobá orientácia a zhovievavosť vs. zdržanlivosť. Má pomôcť pochopiť rozdiely v kultúrach rôznych krajín a identifikovať spôsoby obchodovania s nimi. Barbora ďalej naznačuje, že takéto teoretické základy nám môžu dobre poslúžiť na využitie všetkých možných kultúrnych a organizačných čŕt, aby sme maximalizovali potenciál nášho ľudského kapitálu. Podniky, ktoré aktívne podporujú rešpekt, toleranciu rozdielov a premosťujú rozdiely medzi nimi prostredníctvom spoločných vízií, hodnôt a cieľov, ľahko prekonajú budúce výzvy globalizácie. Ak neviete, ako začať, sme pripravení okamžite sa ponoriť do prostredia vašej spoločnosti.
Naša doba sa vyznačuje fenoménom zvaným rast, ktorý sa spája najmä s materiálnymi statkami, ako sú väčšie zisky, neustále sa zvyšujúce príjmy, rastúci domáci produkt, viac transakcií, nové trhy a ďalšie. To sa odráža aj do oblastí, ako je životné prostredie, ľudský blahobyt, kvalita života v komunitách, životný štýl, vzdelanie a iné. Barbora Debnárová je presvedčená, že naša planéta a spoločnosť volajú po tom, aby podniky úplne prešli na ohľaduplný, ekologický a udržateľný životný štýl, ktorý prinesie výhody a hodnoty, ktoré si vaša spoločnosť zaslúži.
Opýtali sme sa Petra Neškrábala, Partner & Head of Advisory Accace, aby sa s nami podelil o radu, ktorá by vám pomohla vyhnúť sa chybe, ak uvažujete o rozšírení podnikania do ďalších krajín: „Nekopírujte riešenia z krajiny na krajinu bez toho, aby ste si urobili riadny prieskum ich dôsledkov. Vždy existujú lokálne špecifiká, dokonca aj v rámci EÚ. Videli sme veľa spoločností, ktoré boli prekvapené neplatnými zmluvami v dôsledku porušenia miestnych požiadaviek alebo neočakávaným zdaňovaním v dôsledku špecifických daní, len preto, že v daňovej a právnej oblasti uplatňovali prístup copy-paste. To by mohlo dokonca viesť k úpadku celej zahraničnej investície.“
Automatizácia poskytovania a využívania finančných služieb sa stala dôležitou agendou v podnikovom sektore. Fintech je jednou z hlavných vecí, ktoré treba mať na pamäti pri budovaní podnikania v iných krajinách. A kto dokáže rozšíriť váš fintech lepšie ako spoločnosť, ktorá má tisíce klientov v rôznych krajinách a využíva fintech riešenia vo svojom každodennom fungovaní?
Peter Pašek, Partner & Head of Fintech Accace, odporúča: „V počiatočných fázach je pre každú firmu náročné overiť si, či ich fintech riešenie vyhovuje takzvanému product market fit. Accace ako partner môže byť vhodným zákazníkom na testovanie ponúkaných riešení a tiež sa môže stať partnerom, ktorý dokáže prilákať zákazníkov, ktorí by mohli mať o riešenie záujem. Pri našej každodennej prevádzke sme v kontakte s generálnymi riaditeľmi, finančnými riaditeľmi a HR manažérmi malých, stredných a veľkých spoločností. Poznáme ich problémy, aj plány. Väčšina našich klientov podniká vo viacerých krajinách, čo urýchľuje schopnosť škálovať riešenie na medzinárodnej úrovni.“
Vyššie uvedené odporúčania sú len časťou toho, čo môže vaša firma implementovať. Náš tím odborníkov je pripravený pomôcť vám nájsť tú najlepšiu voľbu pre vašu spoločnosť alebo subjekt na základe vašich potrieb a posunúť vaše podnikanie na vyššiu úroveň.