Späť k newsroom
Mailchimp - subscribe form sidebar

Rozsudok ESD: Vrátenie nesprávne vybranej DPH pri predaji cez pokladňu

30 októbra 2024
Tento článok je dostupný aj v
anglickom jazyku

Rozsudok ESD (Európskeho súdneho dvora) C‑606/22 z 21. marca 2024 zaoberal otázkou, či správca dane môže odmietnuť platiteľovi dane vykonať opravu základu dane v daňovom priznaní k DPH, ak pri dodaní tovaru, alebo pri poskytnutí služieb bola pôvodne nesprávne uplatnená vyššia sadzba DPH z dôvodu, že pri uskutočňovaní týchto dodaní nebola vystavená plnohodnotná faktúra, ale boli vystavené doklady z elektronickej registračnej pokladnice.

Stiahnuť PDF

Poľský daňový úrad neakceptoval dodatočné zníženie sadzby DPH na výstupe

Rozsudok ESD sa týka poľskej spoločnosti B. sp. z, o.o (ďalej „B.“), ktorá poskytovala služby súvisiace s voľnočasovými aktivitami a zlepšovaním fyzickej kondície, presnejšie predajom predplatného umožňujúceho vstup do priestorov športového klubu a voľné využívanie zariadení, ktoré sa tam nachádzajú. V roku 2016 sa B. v súlade s novou poľskou daňovou doktrínou v tejto oblasti rozhodla uplatňovať na tieto služby zníženú sadzbu DPH (8 % namiesto 23 %).

V roku 2016 B. podala dodatočné daňové priznania k DPH za dotknuté zdaňovacie obdobia rokov 2012, 2013 a 2014. Poľský daňový úrad následne odmietol priznať preplatok vykázaný z dôvodu podaných dodatočných daňových priznaní k DPH v prospech B. Toto rozhodnutie lokálny správca dane zdôvodnil konštatovaním, že v uvedenom prípade zdaniteľná osoba nemá právo opraviť svoju evidenciu ani svoje daňové priznania k DPH, pretože predaj vstupeniek a predplatného nebolo preukázané plnohodnotnými faktúrami a neboli vystavené opravné doklady v zmysle poľskej legislatívy. B. nemohla vystaviť a doručiť opravné faktúry, keďže sa pri uskutočnení týchto plnení neboli vystavené faktúry, ale len spomínané pokladničné doklady z ERP.

Poľská právna úprava dávala možnosť opraviť základ dane iba v prípade, že pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania k DPH odberateľ tovaru alebo služby dostal opravnú faktúru a dodávateľ má potvrdenie o tom, že uvedenému odberateľovi bola opravná faktúra doručená. Následne je možné opravnú faktúru uplatniť v zdaňovacom období, počas ktorého toto potvrdenie dodávateľ dostal.

Rozhodnutie

Správnou úvahou Súdneho dvora EÚ najskôr bolo, či v zmysle Smernice o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty má B. nárok na vrátenie DPH, keď na transakcie podliehajúce DPH uplatnila omylom, avšak v súlade s usmerneniami, ktoré poskytol pôvodne daňový úrad nesprávnu sadzbu DPH.

Následne Súdny dvor pojednáva o zásade neutrality DPH, podľa ktorej DPH má za cieľ zaťažiť len konečného spotrebiteľa a v zmysle judikatúry cena dohodnutá medzi dodávateľom a odberateľom zahŕňa DPH nezávisle od toho, či bola plnohodnotná faktúra vystavená alebo nie.

Súdny dvor ďalej uvádza, že uplatňovanie vyššej sadzby dane v porovnaní s konkurentmi môže ovplyvniť konkurencieschopnosť spoločnosti B., či už priamo vyššou cenou poskytovaných služieb, alebo znížením ziskovej marže. Uvedené je rovnako v rozpore so zásadou neutrality.

Lokálne daňové orgány tak majú podľa tohto rozsudku vo svojej legislatíve upraviť možnosť opravy základu dane aj v prípade, že nebola vyhotovená plnohodnotná faktúra, ale len pokladničné doklady z  ERP.

Oprava pokladničného dokladu na Slovensku

Zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice umožňuje zrealizovať opravu evidovanej položky v pokladnici e-kasa klient s referenciou na pôvodný doklad. Platiteľ následne vykoná opravu základu dane v zmysle Zákona o DPH podaním dodatočného daňového priznania.

[Pop-up][MC] Zmeny v DPH a ich vplyv na e-commerce SK | eBook
downloadcrosschevron-left linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram