Kontrolný výkaz pri odpočte DPH na základe evidencie v záznamovej povinnosti DPH
Podľa §51 ods. 1 písm. b) ZDPH právo na odpočítanie dane si môže platiteľ uplatniť z uplatnenej dane, ktorú je povinný platiť podľa §69 ods. 12 písm. a) ZDPH a to za predpokladu, že je daná daň uvedená v záznamoch podľa §70 ZDPH.
To znamená, že odpočet DPH v prípade tuzemského samozdanenia nie je podmienený faktúrou.
Údaje o prijatých tovaroch a službách, pri ktorých sa uplatňuje samozdanenie a platiteľ dane nie je povinný disponovať faktúrou na uplatnenie odpočítania dane podľa § 51 ods. 1 písm. b) ZDPH, uvedie platiteľ dane do kontrolného výkazu za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť.
V tomto prípade nie je možné uplatniť postup ako pri omeškaní faktúry za nadobudnutie tovaru z iného členského štátu, t.j. ak platiteľ dane ku dňu podania kontrolného výkazu nedostal faktúru za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu, uvedie údaje z tejto faktúry do kontrolného výkazu za to zdaňovacie obdobie, v ktorom dostal faktúru.
Ak príjemca plnenia nie je povinný mať na uplatnenie odpočítania dane faktúru, môže v súlade s §78a ods. 3 ZDPH uviesť do kontrolného výkazu údaje aj z iného dokladu o dodaní tovaru alebo služby.
Znamená to, že platiteľ dane, ktorý prijal tovary alebo služby, pri ktorých je osobou povinnou platiť daň napríklad podľa § 69 ods. 12 ZDPH, môže do kontrolného výkazu uviesť údaje z prijatej faktúry alebo z iného dokladu.
Ak platiteľ dane uvedie do kontrolného výkazu údaje z iného dokladu o dodaní tovaru alebo služby a následne dostane faktúru, údaje z faktúry do kontrolného výkazu opätovne neuvádza.
V súlade s poučením ku kontrolnému výkazu, ak príjemca plnenia nemá faktúru a má právo na odpočítanie dane na základe uvedenia prijatého plnenia v záznamoch, uvedie namiesto poradového čísla faktúry číselnú identifikáciu iného dokladu, napríklad číslo zmluvy alebo interné číslo záznamu.
Opravné faktúry a kontrolný výkaz
Podľa §78a ods. 2 ZDPH musí kontrolný výkaz obsahovať údaje o daňovej povinnosti a odpočítaní dane za príslušné zdaňovacie obdobie v členení uvedenom v písm. a) až d) tohto ustanovenia.
V súlade s §78a ods. 1 písm. c) ZDPH platiteľ dane uvádza v kontrolnom výkaze údaje z každej faktúry podľa §71 ods. 2 ZDPH. Pod faktúrou sa rozumie každý doklad alebo oznámenie, ktoré mení pôvodnú faktúru a osobitne a jednoznačne sa na ňu vzťahuje (ďalej len „opravná faktúra“).
Zákon o DPH neustanovuje odlišné vykazovanie opravnej faktúry v kontrolnom výkaze v prípade, ak sa opravná faktúra vyhotovuje na základe opravy základu dane podľa §25 ZDPH alebo sa vyhotovuje na základe zistenia, že v pôvodnej faktúre sú uvedené nesprávne údaje.
1. Otázka na Finančné riaditeľstvo SR:
Platiteľ dane predal tovar firme, pričom vyhotovil doklad z ERP (zjednodušenú faktúru). Firma po niekoľkých dňoch tento tovar vrátila pre chybovosť prostredníctvom pošty spolu s fotokópiou dokladu z ERP.
Platiteľ vrátil peniaze bezhotovostne na účet firmy a na vrátený tovar vyhotovil opravnú faktúru podľa §71 ods. 2 zákona o DPH (nie storno doklad z ERP).
V ktorej časti má platiteľ dane uviesť túto opravnú faktúru (dobropis)? V ktorej časti uvedie poradové číslo pôvodného dokladu z ERP – v C.1 alebo D.1?
Riešenie:
V „Poučení“ na vyplnenie kontrolného výkazu sa na strane 6 uvádza, že v časti C.1 dodávateľ neuvádza údaje z vyhotovených dobropisov alebo ťarchopisov, ktoré sú vyhotovené k dodávkam, pri ktorých sa vydáva doklad z ERP alebo pri ktorých dodávateľ nie je povinný vyhotoviť faktúru.
Tieto údaje sú zahrnuté v D.1 alebo D.2 (v celkovom obrate).
Ak pri dodaní tovaru platiteľ dane vyhotovil prostredníctvom ERP faktúru, ktorá obsahovala všetky náležitosti faktúry podľa §74 ods. 1 zákona o DPH okrem identifikačného údaja odberateľa a jednotkovej ceny ide o zjednodušenú faktúru (t.j. nie riadnu faktúru), ktorú platiteľ dane neuvádza v časti A.1 kontrolného výkazu, ale v časti D.1, ak bol povinný evidovať tržby prostredníctvom ERP.
Ak k takejto zjednodušenej faktúre platiteľ dane vyhotovil dobropis, údaje z dobropisu uvádza v časti D.1 kontrolného výkazu.
Pokiaľ by platiteľ dane neuviedol údaje z dobropisu k dokladu vyhotoveného prostredníctvom ERP v časti D.1, uvedie ich v časti D.2 kontrolného výkazu.
2. Otázka na Finančné riaditeľstvo SR:
Odberateľ prijal storno dokladu (vystavený cez ERP) k zjednodušenému dokladu vystavenému cez ERP, t.j. prijal opravný doklad. Počítačový program mu ho zaradil do časti B.3 kontrolného výkazu. Je tento postup správny?
Riešenie:
Opravný doklad vystavený z ERP ku dokladu z ERP (k zjednodušenej faktúre) uvedie príjemca plnenia v časti C.2. kontrolného výkazu.
Tento prípad je riešený aj v poučení na vyplnenie kontrolného výkazu k dani z pridanej hodnoty, kde k časti C.2. kontrolného výkazu je uvedené:
„V C.2. príjemca plnenia uvádza aj údaje z jednotlivých prijatých dobropisov alebo ťarchopisov, ktoré sú vyhotovené k dodávkam, pri ktorých bol vydaný doklad z ERP alebo iná zjednodušená faktúra (§74 ods. 3 písm. a) zákona o DPH), a to aj napriek tomu, že údaje z prijatých zjednodušených faktúr uvádza v kontrolnom výkaze jednou celkovou sumou v B.3.“
Skutočnosť, že program „to vyhadzuje ako chybu“, môže subjekt vyriešiť len s dodávateľom softvéru.
3. Otázka na Finančné riaditeľstvo SR:
Odberateľ kúpil tovar od platiteľa, ktorý pri predaji tohto tovaru použil osobitnú úpravu uplatňovania dane, t.j. na faktúre neuviedol sumu dane (§66 ods. 10 zákona o DPH).
Z tohto dôvodu si odberateľ nemohol ani odpočítať daň z tejto faktúry a teda ju ani neuviedol v časti B.2 kontrolného výkazu.
Ak platiteľ vyhotoví na daný predaj opravnú faktúru voči odberateľovi, je odberateľ povinný uviesť túto opravnú faktúru v časti C.2 kontrolného výkazu, ak v poučení je uvedené, že do časti C.2 sa uvádzajú opravné faktúry k faktúram uvedeným v B.1 a B.2?
Riešenie:
Platiteľ dane uvedie prijatú opravnú faktúru v C.2 kontrolného výkazu. Uvedené vyplýva z §78a ods.2 zákona o DPH.
Obchodné rokovanie v priestoroch platiteľa dane
Rozsudok ESD C-371/07 Danfoss A/S a AstraZeneca A/S sa zaoberal otázkou, či je možné považovať stravovanie poskytnuté obchodným partnerom a zamestnancom v rámci obchodného stretnutia za bezodplatné poskytnutie služby na iný ako na podnikateľský účel.
Bezodplatné dodanie služby na iný ako na podnikateľský účel sa považuje za dodanie služby za odplatu, t.j. podlieha DPH.
V ostatnom prípade sa nepovažuje za dodanie služby, t.j. nepodlieha DPH.
Názor Európskeho súdneho dvora:
ESD zastal názor, že dodanie služby sa netýka bezodplatného poskytovania stravy obchodným partnerom v závodných jedálňach podnikov v súvislosti so stretnutiami, ktoré sa uskutočňujú v ich priestoroch ak z objektívnych údajov vyplýva, že sa táto strava poskytuje na účely výlučne súvisiace s podnikaním.
Na druhej strane sa toto ustanovenie v zásade týka bezplatného poskytovania stravy zamestnancom zo strany podniku v jeho priestoroch. Avšak požiadavky podniku (ako napríklad zabezpečenie kontinuity a riadneho priebehu pracovných stretnutí)vyžadujú, aby poskytovanie stravy bolo zabezpečené zamestnávateľom.
Poskytovanie stravy zamestnancom zo strany zamestnávateľa sa netýka uspokojenia ich súkromných potrieb a neuskutočňuje sa na iné ako podnikateľské účely.
Osobná výhoda, ktorú z toho majú zamestnanci, sa zdá byť doplnková vo vzťahu k potrebám podniku.
Poskytnutie stravovania obchodným partnerom a zamestnancom počas obchodného stretnutia sa nepovažuje za dodanie, t.j. nemalo by podliehať DPH. Uvedené sa týka len služieb, keďže bezodplatné dodanie tovaru sa riadi §8 ods. 3 ZDPH.|
Pri určení, čo sa považuje za sumu základu dane v prípade bezodplatného dodania tovarov resp. aj služieb (ak sú dodané na iný účel ako na podnikanie), treba primárne vychádzať z §22 ods. 5 ZDPH.
Vyššie uvedený postup treba použiť v prípade, ak bezodplatne dodávané tovary resp. služby nie sú poskytnuté na účely podnikania obchodným partnerom.
V prípade bezodplatného dodania zamestnancom treba vychádzať z §22 ods. 8 a 9 písm. f) ZDPH podľa ktorých treba vychádzať z trhovej hodnoty, keďže v ich prípade sa jedná o dodanie voči osobe s osobitným vzťahom voči platiteľovi.
Vykazovanie vyššie uvedených dodaní odporúčame zahrnúť čo časti D2 kontrolného výkazu.
Bližšie informácie ako aj ďalšie príklady vybraných problémov nájdete v priloženom dokumente: Download – Vybrané otázky pre oblasť kontrolného výkazu