• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: slovakia@accace.com

Tel.: + 421 232 553 000

Kontaktujte nás
Odoberajte novinky
  • Naše pobočky
  • Všetky stránky
    • Globálny web (Anglický)
    • Globálny web (Nemecký)
    • Česká republika
    • Juhoafrická republika
    • Nemecko
    • Maďarsko
    • Poľsko
    • Rumunsko
    • Rusko
    • Slovensko
    • Spojené štáty americké
    • Ukrajina

Accace Slovensko

  • O nás
    • Kto sme
    • Prípadové štúdie
    • Spoznajte náš tím
    • Accace Circle
    • Naši partneri
    • Spoločenská zodpovednosť
    • Office Gallery
  • Služby
    • OUTSOURCING
    • Vedenie účtovníctva a reporting
    • Online účtovný portál
    • Spracovanie miezd a personalistika
    • Online mzdový a HR portál
    • Online dochádzkový portál
    • PORADENSTVO
    • Daňové poradenstvo
    • Korporátne a kancelárske služby
    • Poradenstvo pre startupy
    • Právne poradenstvo
    • Transakčné poradenstvo
    • Online poradenský portál
  • Covid-19
  • Kariéra
    • Voľné pozície
    • Kto sme
    • Naše hodnoty
    • Accace v číslach
    • Príbehy
    • Benefity
    • Život v Accace
  • Newsroom
  • Podujatia
  • Naše pobočky

Vybrané otázky pre oblasť kontrolného výkazu (Tax & Fiscal Alert)

6 máj 2014

Vybrané otázky pre oblasť kontrolného výkazuKontrolný výkaz pri odpočte DPH na základe evidencie v záznamovej povinnosti DPH

Podľa §51 ods. 1 písm. b) ZDPH právo na odpočítanie dane si môže platiteľ uplatniť z uplatnenej dane, ktorú je povinný platiť podľa §69 ods. 12 písm. a) ZDPH a to za predpokladu, že je daná daň uvedená v záznamoch podľa §70 ZDPH.

To znamená, že odpočet DPH v prípade tuzemského samozdanenia nie je podmienený faktúrou.

Údaje o prijatých tovaroch a službách, pri ktorých sa uplatňuje samozdanenie a platiteľ dane nie je povinný disponovať faktúrou na uplatnenie odpočítania dane podľa § 51 ods. 1 písm. b) ZDPH, uvedie platiteľ dane do kontrolného výkazu za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť.

V tomto prípade nie je možné uplatniť postup ako pri omeškaní faktúry za nadobudnutie tovaru z iného členského štátu, t.j. ak platiteľ dane ku dňu podania kontrolného výkazu nedostal faktúru za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu, uvedie údaje z tejto faktúry do kontrolného výkazu za to zdaňovacie obdobie, v ktorom dostal faktúru.

Ak príjemca plnenia nie je povinný mať na uplatnenie odpočítania dane faktúru, môže v súlade s §78a ods. 3 ZDPH uviesť do kontrolného výkazu údaje aj z iného dokladu o dodaní tovaru alebo služby.

Znamená to, že platiteľ dane, ktorý prijal tovary alebo služby, pri ktorých je osobou povinnou platiť daň napríklad podľa § 69 ods. 12 ZDPH, môže do kontrolného výkazu uviesť údaje z prijatej faktúry alebo z iného dokladu.

Ak platiteľ dane uvedie do kontrolného výkazu údaje z iného dokladu o dodaní tovaru alebo služby a následne dostane faktúru, údaje z faktúry do kontrolného výkazu opätovne neuvádza.

V súlade s poučením ku kontrolnému výkazu, ak príjemca plnenia nemá faktúru a má právo na odpočítanie dane na základe uvedenia prijatého plnenia v záznamoch, uvedie namiesto poradového čísla faktúry číselnú identifikáciu iného dokladu, napríklad číslo zmluvy alebo interné číslo záznamu.

 

Opravné faktúry a kontrolný výkaz

Podľa §78a ods. 2 ZDPH musí kontrolný výkaz obsahovať údaje o daňovej povinnosti a odpočítaní dane za príslušné zdaňovacie obdobie v členení uvedenom v písm. a) až d) tohto ustanovenia.

V súlade s §78a ods. 1 písm. c) ZDPH platiteľ dane uvádza v kontrolnom výkaze údaje z každej faktúry podľa §71 ods. 2 ZDPH. Pod faktúrou sa rozumie každý doklad alebo oznámenie, ktoré mení pôvodnú faktúru a osobitne a jednoznačne sa na ňu vzťahuje (ďalej len „opravná faktúra“).

Zákon o DPH neustanovuje odlišné vykazovanie opravnej faktúry v kontrolnom výkaze v prípade, ak sa opravná faktúra vyhotovuje na základe opravy základu dane podľa §25 ZDPH alebo sa vyhotovuje na základe zistenia, že v pôvodnej faktúre sú uvedené nesprávne údaje.

 

1. Otázka na Finančné riaditeľstvo SR:

Platiteľ dane predal tovar firme, pričom vyhotovil doklad z ERP (zjednodušenú faktúru). Firma po niekoľkých dňoch tento tovar vrátila pre chybovosť  prostredníctvom pošty spolu s fotokópiou  dokladu z ERP.

Platiteľ vrátil peniaze  bezhotovostne na účet firmy a na vrátený tovar vyhotovil opravnú faktúru podľa §71 ods. 2 zákona o DPH (nie storno doklad z ERP).

V ktorej časti má platiteľ dane uviesť túto opravnú faktúru (dobropis)? V ktorej časti uvedie poradové číslo pôvodného dokladu z ERP – v C.1  alebo D.1?


Riešenie:

V „Poučení“ na vyplnenie kontrolného výkazu sa na strane 6 uvádza, že v časti C.1 dodávateľ neuvádza údaje z vyhotovených dobropisov alebo ťarchopisov, ktoré sú vyhotovené k dodávkam, pri ktorých sa vydáva doklad z ERP alebo pri ktorých dodávateľ nie je povinný vyhotoviť faktúru.

Tieto údaje sú zahrnuté v D.1 alebo D.2 (v celkovom obrate).

Ak pri dodaní tovaru platiteľ dane vyhotovil prostredníctvom ERP faktúru, ktorá obsahovala všetky náležitosti faktúry podľa §74 ods. 1 zákona o DPH okrem identifikačného údaja odberateľa a jednotkovej ceny ide o zjednodušenú faktúru (t.j. nie riadnu faktúru), ktorú platiteľ dane neuvádza v časti A.1 kontrolného výkazu, ale v časti D.1, ak bol povinný evidovať tržby prostredníctvom ERP.

Ak k takejto zjednodušenej faktúre platiteľ dane vyhotovil dobropis, údaje z dobropisu uvádza v časti D.1 kontrolného výkazu.

Pokiaľ by platiteľ dane neuviedol údaje z dobropisu k dokladu vyhotoveného prostredníctvom ERP v časti D.1, uvedie ich v časti D.2 kontrolného výkazu.

 

2. Otázka na Finančné riaditeľstvo SR:

Odberateľ prijal storno dokladu (vystavený cez ERP) k zjednodušenému dokladu vystavenému cez ERP, t.j. prijal opravný doklad. Počítačový program mu ho zaradil do časti B.3 kontrolného výkazu. Je tento postup správny?


Riešenie:

Opravný doklad vystavený z ERP ku dokladu z ERP (k zjednodušenej faktúre) uvedie príjemca plnenia v časti C.2. kontrolného výkazu.

Tento prípad je riešený aj v poučení  na vyplnenie kontrolného výkazu k dani z pridanej hodnoty, kde k časti C.2. kontrolného výkazu je uvedené:

„V C.2. príjemca plnenia uvádza aj údaje z jednotlivých prijatých dobropisov alebo ťarchopisov, ktoré sú vyhotovené k dodávkam, pri ktorých bol vydaný doklad z ERP alebo iná zjednodušená faktúra (§74 ods. 3 písm. a) zákona o DPH), a to aj napriek tomu, že údaje z prijatých zjednodušených faktúr uvádza v kontrolnom výkaze jednou celkovou sumou v B.3.“

Skutočnosť,  že  program  „to vyhadzuje ako chybu“, môže subjekt vyriešiť len s dodávateľom softvéru.

 

3. Otázka na Finančné riaditeľstvo SR:

Odberateľ kúpil tovar od platiteľa, ktorý pri predaji tohto tovaru použil osobitnú úpravu uplatňovania dane, t.j. na faktúre neuviedol sumu dane (§66 ods. 10 zákona o DPH).

Z tohto dôvodu si odberateľ nemohol ani odpočítať daň z tejto faktúry a teda ju ani neuviedol v časti B.2 kontrolného výkazu.

Ak platiteľ vyhotoví na daný predaj opravnú faktúru voči odberateľovi, je odberateľ povinný uviesť túto opravnú faktúru v časti C.2 kontrolného výkazu, ak v poučení je uvedené, že do časti C.2 sa uvádzajú opravné faktúry k faktúram uvedeným  v B.1 a B.2?


Riešenie:

Platiteľ dane uvedie prijatú opravnú faktúru v C.2 kontrolného výkazu.  Uvedené  vyplýva  z §78a ods.2 zákona o DPH.

 

Obchodné rokovanie v priestoroch platiteľa dane

Rozsudok ESD C-371/07 Danfoss A/S a AstraZeneca A/S sa zaoberal  otázkou, či je možné považovať stravovanie poskytnuté obchodným partnerom a zamestnancom v rámci obchodného stretnutia za bezodplatné poskytnutie služby na iný ako na podnikateľský účel.

Bezodplatné dodanie služby na iný ako na podnikateľský  účel sa považuje za dodanie služby za odplatu, t.j. podlieha DPH.

V ostatnom prípade sa nepovažuje za dodanie služby,   t.j. nepodlieha DPH.

 

Názor Európskeho súdneho dvora:

ESD zastal názor, že dodanie služby sa netýka bezodplatného poskytovania stravy obchodným partnerom v závodných jedálňach podnikov v súvislosti so stretnutiami, ktoré sa uskutočňujú v ich priestoroch ak z objektívnych údajov vyplýva, že sa táto strava poskytuje na účely výlučne súvisiace s podnikaním.

Na druhej strane sa toto ustanovenie v zásade týka bezplatného poskytovania stravy zamestnancom zo strany podniku v jeho priestoroch. Avšak požiadavky podniku (ako napríklad zabezpečenie kontinuity a riadneho priebehu pracovných stretnutí)vyžadujú, aby poskytovanie stravy bolo zabezpečené zamestnávateľom.

Poskytovanie stravy zamestnancom zo strany zamestnávateľa sa netýka uspokojenia ich súkromných potrieb a neuskutočňuje sa na iné ako podnikateľské účely.

Osobná výhoda, ktorú z toho majú zamestnanci, sa zdá byť doplnková vo vzťahu k potrebám podniku.

Poskytnutie stravovania obchodným partnerom a zamestnancom počas obchodného stretnutia sa nepovažuje za dodanie, t.j. nemalo by podliehať DPH. Uvedené sa týka len služieb, keďže bezodplatné dodanie tovaru sa riadi §8 ods. 3 ZDPH.|

Pri určení, čo sa považuje za sumu základu dane v prípade bezodplatného dodania tovarov resp. aj služieb (ak sú dodané na iný účel ako na podnikanie), treba primárne vychádzať z §22 ods. 5 ZDPH.

Vyššie uvedený postup treba použiť v prípade, ak bezodplatne dodávané tovary resp. služby nie sú poskytnuté na účely podnikania obchodným partnerom.

V prípade bezodplatného dodania zamestnancom treba vychádzať z §22 ods. 8 a 9 písm. f) ZDPH podľa ktorých treba vychádzať z trhovej hodnoty, keďže v ich prípade sa jedná o dodanie voči osobe s osobitným vzťahom voči platiteľovi.
Vykazovanie vyššie uvedených dodaní odporúčame zahrnúť čo časti D2 kontrolného výkazu.
Bližšie informácie ako aj ďalšie príklady vybraných problémov nájdete v priloženom dokumente: Download – Vybrané otázky pre oblasť kontrolného výkazu

 

Zverte Vaše dane a účtovníctvo nám a sústreďte sa na Vaše podnikanie!

Primary Sidebar

<< Späť k newsroom
E-mail

Footer

O Accace Slovensko

Spoločnosť Accace vznikla v roku 2006 v Bratislave. Accace Slovensko zamestnáva už viac ako 120 odborníkov a poskytuje služby spracovania účtovníctva, mzdovej a HR agendy, daňové a transakčné poradenstvo, právne a korporátne služby, či poradenstvo pre startupy. Za 15 rokov sme si vybudovali stabilnú pozíciu lídra v oblasti BPO služieb na Slovensku. Pravidelne sa umiestňujeme v rebríčku TOP10 poradenských spoločností magazínu TREND. Právne služby poskytuje naša vlastná advokátska kancelária Accace Legal. V rámci skupiny Accace združujeme viac ako 600 odborníkov a poskytujeme služby pre viac ako 2 000 klientov. Nájdete nás v Bratislave a v Košiciach.

O Accace Circle

Celosvetovo pôsobí Accace pod značkou Accace Circle. Ide o biznis komunitu partnerov – profesionálnych poradcov a poskytovateľov BPO služieb. S globálnym zastúpením v takmer 40 krajinách a tímom viac ako 2000 odborníkov, Accace Circle poskytuje služby viac ako 10 000 klientom, najmä stredným a veľkým medzinárodným spoločnostiam zo zoznamu Fortune 500. Celosvetovo Accace Circle spracováva okolo 170 000 výplatných pások mesačne.

Naše pobočky | Accace Circle

Naše služby

Spracovanie účtovníctva a reporting
Spracovanie miezd a HR agendy
Daňové poradenstvo
Právne poradenstvo
Poradenstvo pre startupy
Korporátne služby
Transakčné poradenstvo

Naše online portály

Online účtovný portál
Online mzdový portál
Online dochádzkový portál
Online poradenský portál

Kontaktujte nás

Naše pobočky
Napíšte nám
Prihláste sa na odber noviniek
Newsroom
Kariéra


Sledujte nás

Facebook LinkedIn Instagram Youtube


Accace Circle

© Accace všetky práva vyhradené  |  Všeobecné upozornenie | Upozornenie k newsroom  |  Cookies  |  Politika ochrany osobných údajov  |  Naše GDPR prehlásenie

ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
LEGISLATÍVNYM NOVINKÁM
ODBORNÝM PUBLIKÁCIÁM

Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.

Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.

Stačí nám len Vaša mailová adresa

Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia a naším GDPR prehlásením.

Táto webová stránka používa súbory cookies. Zistite viac.