Späť k newsroom
Konsolidačný balíček
Zistite viac
Mailchimp - subscribe form sidebar

Transferové oceňovanie na Slovensku – Pravidlá, dôležitosť a najčastejšie otázky | News Flash

14 mája 2025

Pravidlá transferového oceňovania boli implementované v slovenskej legislatíve pred rokom 2001, avšak až v posledných rokoch sa stali horúcou témou na Slovensku. Od 1. januára 2015 sa povinnosť vedenia transferovej dokumentácie vzťahuje nielen na zahraničné závislé osoby, ale aj na tuzemské závislé osoby . Podľa slovenskej daňovej legislatívy sú všetky závislé osoby povinné preukázať metódu, ktorá sa používa pri stanovovaní cien kontrolovaných transakcií (domáce alebo cezhraničné) medzi závislými osobami, a viesť príslušnú dokumentáciu o tejto metóde. Vyvolalo to zvýšený záujem o túto tému nielen u podnikateľov, ale hlavne u daňových úradov vykonávajúcich daňové kontroly.

Najčastejšie otázky týkajúce sa transferového oceňovania:

1. Čo je to transferové oceňovanie a prečo je dôležité?

Transferové oceňovanie sa týka stanovovania cien za transakcie medzi prepojenými spoločnosťami v rámci jednej skupiny. Ide o určenie cien za tovary, služby, úvery či licencie tak, aby zodpovedali trhovým podmienkam – teda cenám, za ktoré by sa obchod uskutočnil aj medzi nezávislými firmami.

Správne nastavenie transferových cien je dôležité nielen pre firmy, ale aj pre daňové úrady. Tým pomáha zabrániť umelému presúvaniu ziskov medzi krajinami s cieľom optimalizácie daní. Preto spoločnosti podliehajúce týmto pravidlám musia viesť dokumentáciu obsahujúcu detaily transakcií, metódy oceňovania a porovnania s nezávislými transakciami. 

2. Na koho sa vzťahuje povinnosť dokumentácie transferového oceňovania?

Na všetky spoločnosti, ktoré uskutočňujú transakcie s prepojenými osobami, vrátane cezhraničných aj tuzemských. Táto dokumentácia musí byť pravidelne aktualizovaná a k dispozícii daňovým úradom na kontrolu. Správne nastavené transferové oceňovanie pomáha minimalizovať daňové riziká a zabezpečiť súlad s legislatívou. 

3. Čo by mala obsahovať dokumentácia k transferovému oceňovaniu?

Dokumentácia sa skladá z všeobecnej časti, ktorá poskytuje celkový obraz o závislých osobách, a špecifickej časti obsahujúcej informácie o daňovníkovi a o kontrolovaných transakciách, do ktorých je zapojený.

Typ dokumentácie sa môže líšiť v zmysle minimálneho požadovaného rozsahu,  pričom sa môže jednať o  úplnú, základnú (zjednodušenú) alebo skrátenú (dodatočne zjednodušenú) dokumentáciu. Bez ohľadu na typ, musí byť dokumentácia pripravená pre každú kontrolovanú transakciu alebo pre každú skupinu zoskupených kontrolovaných transakcií a vedená za príslušné zdaňovacie obdobie.

Rozsah informácií, ktoré ma obsahovať dokumentácia transferového oceňovanie určuje Ministerstvo financií Slovenskej republiky. V tejto súvislosti vydalo Usmernenia MFSR k obsahu dokumentácie.

4. Ktoré transakcie musia byť zahrnuté v dokumentácii a sú najčastejšie predmetom daňovej kontroly?

Všetky významné transakcie s prepojenými osobami. Najčastejšie transakcie na Slovensku sú obvykle výroba, distribúcia a poskytovanie služieb medzi závislými osobami. V súčasnosti sa do popredia dostávajú finančné transakcie ako je napríklad poskytnutie vnútroskupinového úveru, cash-pooling, záruky a podobne. V prípade týchto transakcií je výzvou pre daňové subjekty sledovať svoje ratingy.

5. Akým spôsobom sa určuje rating spoločnosti

Keďže nie všetky spoločnosti majú pridelený rating, stanovenie trhovej úrokovej sadzby môže byť komplikované. Na trhu pôsobí viacero agentúr (napr. Moody’s, Fitch, Standard & Poor’s), ktoré sa na analýzu a stanovenie úverových ratingov špecializujú. Ide však o finančne náročné riešenia.

V oblasti stanovenia transferových cien finančných transakcií sa  stále viac diskutuje o  možnosti využitia existujúcich metodík a postupov na určenie úverového ratingu dlžníkov. Z uvedeného vyplýva, že pri stanovení úrokovej sadzby bude možné využiť aj takéto zdroje. Tie môžu odbremeniť najmä malé a stredné podniky od administratívnej a finančnej záťaže spojených s posudzovaním a analýzou transferových cien.

6. Aké sú najčastejšie problémy slovenských subjektov týkajúce sa dokumentácie?

Vo všeobecnosti sa dokumentácie k transferovému oceňovaniu riadia Usmernením MFSR.  Často im chýbajú najdôležitejšie aspekty, ako je porovnávacia analýza s nezávislými spoločnosťami, v prípade keď má spoločnosť povinnosť viesť úplnú dokumentáciu alebo preukazuje správnosť nastavenia metódy transferového oceňovania na základe intervalu porovnateľných hodnôt.

Okrem toho spoločnosti veľmi často v dokumentáciách nesprávne agregujú transakcie do jednej, nesprávne posúdia svoj funkčný a rizikový profil a následne zvolia nesprávnu metódu transferového oceňovania a vyberú nesprávny ukazovateľ porovnateľnosti vzhľadom a funkčnú a rizikovú analýzu.

7. Prečo sa spoločnostiam oplatí viesť úplnú dokumentáciu?

Povinnosť viesť úplnú dokumentáciu určuje pre vybranú kategóriu daňových subjektov Usmernenie Ministerstva financií. Vedenie úplnej dokumentácie má však výhody aj pre daňové subjekty, ktoré majú povinnosť viesť len skrátenú alebo základnú dokumentáciu.

Správca dane môže daňovníka v súlade s týmto usmernením a daňovým poriadkom  vyzvať na predloženie ďalších informácií slúžiacich na preukázanie súladu použitých cien s princípom nezávislého vzťahu aj nad rámec požiadaviek uvedených  v Usmernení. 

V zmysle daňového poriadku môže uložiť lehotu na predloženie ďalších informácií minimálne 8 dní, t.j. táto lehota môže byť ešte kratšia ako je daná v zákone o dani z príjmov (15 dní).  V záujme vyhnutiu sa časovému stresu pri dopracovaní ďalších podkladov vo veľmi krátkej lehote je vhodnejšie mať pripravenú dokumentáciu v úplnom rozsahu.

Venovaním náležitej pozornosti príprave dokumentácie tak môže daňovník v konečnom dôsledku predísť dodatočným administratívnym nákladom a dôsledným spracovaním dokumentácie sa môže vyhnúť otvoreniu daňovej kontroly, dôsledkom ktorej môže byť vyrubenie dodatočnej dane.

8. Ako sa porovnávajú kontrolované a nekontrolované transakcie?

Kontrolované a nekontrolované transakcie sa porovnávajú na základe princípu porovnateľnosti, ktorý skúma, či sú podmienky transakcií medzi prepojenými osobami podobné tým medzi nezávislými osobami. Pri porovnaní sa hodnotia faktory ako povaha tovaru alebo služby, zmluvné podmienky, ekonomické okolnosti, funkcie strán a rozdelenie rizík. Dôležité je, aby boli porovnateľné aj trhové podmienky a geografické oblasti.

Čím viac sa transakcie podobajú, tým spoľahlivejšie je porovnanie. Ak existujú rozdiely, mali by sa upraviť alebo zohľadniť pri analýze. Pomocou funkčnej analýzy a benchmarkingu – porovnáva sa funkčná náplň, riziká a aktíva zúčastnených strán.

9. Ako sa posudzuje funkčná analýza?

Funkčná a riziková analýza sa posudzuje s cieľom určiť, aké funkcie vykonávajú jednotlivé strany transakcie, aké riziká nesú a aké aktíva používajú. Pri funkčnej analýze sa hodnotí napríklad výskum a vývoj, výroba, marketing, distribúcia či riadenie. Riziková analýza skúma, kto nesie riziká ako napríklad riziko nesplatenia pohľadávok, kurzové riziko, riziko zásob či podnikateľské riziko.

Analýza pomáha správne priradiť zisky a náklady jednotlivým stranám transakcie podľa ich úloh a zodpovednosti. Výsledky tejto analýzy sú kľúčové pre výber vhodnej metódy transferového oceňovania.

10. Ako sa vyberajú porovnateľné spoločnosti do benchmarkovej štúdie?

Porovnateľné spoločnosti do benchmarkovej štúdie sa vyberajú na základe ich podobnosti s testovanou spoločnosťou z hľadiska funkcií, rizík a používaných aktív. Dôležité je, aby podnikali v rovnakom alebo podobnom odvetví a pôsobili v porovnateľnom geografickom regióne.

Pri výbere sa využívajú verejne dostupné databázy a finančné údaje spoločností. Okrem toho sa uplatňujú kvalitatívne a kvantitatívne filtre, napríklad podľa veľkosti, ziskovosti či právnej formy. Cieľom je získať relevantný vzorkový súbor, ktorý umožní objektívne porovnať ziskovosť a podmienky medzi nezávislými a prepojenými subjektmi.

11. Aký je význam medzikvartilového rozpätia?

Medzikvartilové alebo Interkvartilové rozpätie (IQR) má význam pri analýze výsledkov benchmarkovej štúdie, pretože pomáha identifikovať a eliminovať extrémne hodnoty, ktoré by mohli skresliť výsledky. IQR predstavuje rozsah medzi 25. (dolným kvartilom) a 75. percentilom (horným kvartilom) rozdelenia ukazovateľa, napríklad ziskovej marže. Hodnoty v tomto rozpätí sa považujú za bežné alebo trhové. Ak sa výsledok testovanej spoločnosti nachádza v rámci IQR, jej cenotvorba sa zvyčajne považuje za súladnú s princípom nezávislého vzťahu. Použitie IQR zvyšuje spoľahlivosť analýzy a obmedzuje vplyv extrémnych alebo nereprezentatívnych údajov.

Od 1. januára 2023 nadobudla účinnosť novela zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, ktorá priniesla významné zmeny v oblasti transferového oceňovania. Ak správca dane počas daňovej kontroly zistí, že ceny použité medzi závislými osobami sú mimo intervalu nezávislých hodnôt (tzv. interkvartilového rozpätia), má oprávnenie upraviť základ dane na úroveň mediánu tohto intervalu. Cieľom tejto úpravy je zabezpečiť, aby transakcie medzi závislými osobami zodpovedali princípu nezávislého vzťahu a aby sa predišlo daňovým únikom.

12. Ako prebieha daňová kontrola zameraná na transferové oceňovanie?

Daňová kontrola zameraná na transferové oceňovanie prebieha ako špecifická forma kontroly, pri ktorej správca dane preveruje, či transakcie medzi závislými osobami boli realizované za podmienok obvyklých na trhu. Kontrola začína doručením oznámenia o jej začatí a následným vyžiadaním transferovej dokumentácie.

Daňový úrad analyzuje predložené dôkazy, porovnáva použité ceny a ziskovosť s nezávislými údajmi (benchmarkingom) a hodnotí funkčnú a rizikovú analýzu. Ak zistí odchýlky od princípu nezávislého vzťahu, môže upraviť základ dane.  Po ukončení kontroly vyhotoví protokol, ktorý môže viesť k dodatočnému zdaneniu a sankciám.

13. Aké sú aktuálne výzvy v transferovom oceňovaní na Slovensku?

V súčasnosti stále rastie počet daňových kontrol zameraných na transferové oceňovanie. V posledných rokoch ich efektívnosť (vyjadrená v sume dorubenej dodatočnej dane) predbehla už aj DPH.

Veľkou výzvou pre firmy ale aj daňové úrady je aplikovanie odvolávky na Smernicu  OECD o transferovom oceňovaní priamo do zákona o dani z príjmov a ešte väčšou je právomoc správcu dane  upraviť rozdiel transferovej ceny na strednú hodnotu (medián)  po daňovej kontrole. Išlo o doplnenie ustanovení zákona o dani z príjmov s účinnosťou od 1.1.2023.

Ďalšou kľúčovou oblasťou sú rozsudky slovenských súdov z roku 2024, ktoré postupne formujú oblasť transferového oceňovania aj pohľad sudcov na transferové oceňovanie.  Tieto rozsudky nastavujú nové štandardy pre posudzovanie transferového oceňovania a zdôrazňujú dôležitosť dôkladnej dokumentácie a dôslednosť pri preukazovaní súladu s princípom nezávislého vzťahu.


Problematike a službám v oblasti transferového oceňovania sa u nás venuje osobité oddelenie daňových poradcov, ktorí disponujú praktickými znalosťami a  skúsenosťami s nastavením stratégie transferového oceňovania a s prípravou dokumentácie pre slovenské aj veľké medzinárodné spoločnosti s radovo desiatkami transakcií. V prípade záujmu o naše služby nás kontaktujte.

Pre viac informácii na tému Transferového ceňovania si stiahnite náš eBook.

Zdenka Karak
Senior Transfer Pricing Specialist
Kontaktujte nás
Konsolidačný balíček
Zistite viac
[Pop-up][MC] Zmeny v DPH a ich vplyv na e-commerce SK | eBook
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right