Chceli by sme Vás informovať o pripravovanej rozsiahlej novele legislatívy prevencie legalizácie príjmov z trestnej činnosti a financovania terorizmu, ktorú na Slovensku upravuje Zákon o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu, inak nazývaný zákon „o boji proti praniu špinavých peňazí“ (ďalej len „Zákon“). Novela je pripravená Ministerstvom vnútra v spolupráci s Ministerstvom financií, Ministerstvom spravodlivosti a Národnou bankou Slovenska najmä za účelom implementácie Smernice EÚ z 20. mája 2015, známej ako „IV. AML Smernica“ (skratka AML je odvodená od spojenia „anti-money laudering“, ktorého preklad práve vyjadruje slovenské spojenie „pranie špinavých peňazí“) do slovenskej legislatívy. Novelou Zákona sa navrhujú zásadné zmeny, ktoré uvádzame nižšie.
Zníženie limitu pre obchod v hotovosti
V súlade so IV. AML Smernicou, má ísť o zníženie limitu potrebného pre automatické zaradenie podnikateľského subjektu medzi povinné osoby pri obchodoch v hotovosti, a to z aktuálnej hodnoty najmenej 15 000 EUR na 10 000 EUR (bez ohľadu na to, či je obchod vykonaný jednotlivo alebo ako viaceré na seba nadväzujúce obchody, ktoré sú alebo môžu byť prepojené).
Nové náležitosti vlastného Programu spoločnosti
Aj v zmysle platnej právnej úpravy sú povinné osoby obligátne písomne vypracovať a aktualizovať Program vlastnej činnosti zameranej proti legalizácii príjmov z trestnej činnosti.
Novelou sa navrhuje spresniť obsah Programu vlastnej činnosti, ktorý už bude musieť byť po novom v štátnom jazyku, pričom sa má zaviesť aj povinnosť aktualizovať Program nielen v súvislosti so zmenou predmetu činnosti, ale aj napríklad pred začatím poskytovania nových produktov alebo pri zmene organizačného usporiadania povinnej osoby.
Dôležitou zmenou má byť aj požiadavka, že Program vlastnej činnosti už bude musieť byť schválený štatutárnym orgánom povinnej osoby.
Zároveň povinná osoba by mala mať vo svojom Programe upravené okrem všeobecných foriem aj konkrétne formy neobvyklých obchodných operácií, ktoré sa môžu vyskytnúť v jej podnikateľskej činnosti.
Hodnotenie rizík musí zohľadňovať ďalšie kritéria
Navrhovanou Novelou sa má osobitne upraviť časť o hodnotení rizík naznačujúcich legalizáciu príjmov z trestnej činnosti.
Povinná osoba bude musieť zohľadňovať vlastné rizikové faktory (ktoré bude povinná určiť najmä podľa typu klienta, účelu, pravidelnosti a dĺžky trvania obchodného vzťahu; ako aj podľa typu produktu, hodnoty a spôsobu uskutočnenia obchodu a rizikovosti krajiny, ku ktorej sa obchod vzťahuje) a rizikové faktory uvedené v Zákone (ktorými budú napríklad intenzívne využívanie hotovosti klientom, nadmerne zložitá vlastnícka štruktúra klienta alebo účasť v obchodnom vzťahu krajiny s významnou mierou korupcie).
Rozšírenie povinností pri základnej starostlivosti
V závislosti od rizika, ktoré pri danom obchode a klientovi existuje, sa aj v súčasnosti rozlišujú tri úrovne starostlivosti o klienta, a to (i) zjednodušená starostlivosť, (ii) základná starostlivosť a (iii) zvýšená starostlivosť o klienta.
Novelou má byť zavedené rozšírenie činností povinných osôb pri základnej starostlivosti. Základná starostlivosť povinnej osoby by mala vždy povinne, nielen v závislosti od rizika legalizácie príjmov z trestnej činnosti ako je tomu doteraz, zahŕňať aj identifikáciu konečného užívateľa výhod a prijatie opatrení na overenie jeho identifikácie, vrátane opatrení na zistenie vlastníckej a riadiacej štruktúry klienta. Zároveň má byť stanovená povinnosť zisťovať a zaznamenávať, či klient nie je osobou, voči ktorej sú vykonávané medzinárodné sankcie.
Rovnako významnou zmenou má byť aj povinnosť v listinnej podobe viesť priebežne aktuálne identifikačné údaje a tieto uchovávať ešte po dobu piatich rokov od zániku postavenia konečného užívateľa výhod.
Rozšírenie okruhu osôb, pri ktorých sa vyžaduje zvýšená starostlivosť
Ako je uvedené vyššie, aj v súčasnosti sa rozlišujú tri úrovne starostlivosti o klienta (i) zjednodušená starostlivosť, (ii) základná starostlivosť a (iii) zvýšená starostlivosť o klienta.
Podľa navrhovanej úpravy by zvýšenú starostlivosť mala povinná osoba vykonať vždy napríklad vo vzťahu k politicky exponovanej osobe alebo v prípadoch, keď nie je klient fyzicky prítomný na účel identifikácie a overenia. Výnimku z overenia identifikácie tvárou v tvár bude možné použiť len za kumulatívneho splnenia zákonných podmienok a zároveň bude na každej povinnej osobe, ktorá bude výnimku využívať, aby si nadstavila ďalšie bezpečnostné opatrenia, ktorými môžu byť napríklad doručenie potvrdzujúceho listu o uzavretí zmluvy na adresu, ktorú má klient uvedenú v zaslaných dokladoch, overenie ďalších informácií o klientovi z iných dostupných zdrojov alebo podmienka realizovania iba bezhotovostných transakcií, prípade obmedzenie hodnoty obchodu.
Kontakt
Patrícia Kráľová
Senior Associate
Email: patricia.kralova@accace.com
Tel: +421 2 325 53 000