Prinášame vám prehľad najvýznamnejších legislatívnych zmien v oblasti daní, odvodov a účtovníctva v roku 2019. Zmeny pre tento rok sa v oblasti DPH týkajú digitálnych služieb, poľnohospodárskych plodín, nájmu nehnuteľností, fakturácie, uplatňovania DPH pri dodaniach tovarov a služieb, ktoré sa dodávajú za poukazy či inštitútu zábezpeky, ktorý bol od nového roku zrušený. Ďalšie daňové legislatívne zmeny zohľadňujú viacero noviniek zavedených od roku 2019 ako sú napr. príspevky na rekreáciu zamestnancov, zdaňovanie virtuálnych mien, odvod pre obchodné reťazce a nová daň z poistenia. Viaceré zmeny nastanú aj v Dani z príjmov a v priebehu roka 2019 by sa z elektronických registračných pokladníc mali stať on-line registračné pokladnice napojené elektronicky na Finančnú správu.
Rok 20219 prinesol nový štandard o lízingu IFRS 16, zvýšenie minimálnej mzdy, minimálneho mzdového nároku a od mája 2019 aj zvýšenie príplatkov. Zamestnávateľom pribudlo viacero oznamovacích povinností týkajúcich ich zamestnancov, či voľných pracovných miest. Ostatné zmeny, o ktorých informujeme v poslednej časti eBooku, sa týkaju okrem iného autorského zákona, verejného obstarávania, stavebného sporenia ale aj zákona o odpadoch.
Prečítajte si náš eBook a zorientujte sa v najdôležitejších legislatívnych zmenách, ktoré môžu ovplyvniť váš biznis v roku 2019.
Stiahnite si náš eBook alebo si prečítajte viac nižšie:
DPH
Harmonizácia pravidiel pre zaobchádzanie s poukazmi
Novelou zákona o DPH boli s účinnosťou od 1.10.2019 zavedené nové pravidlá uplatňovania DPH pri dodaniach tovarov a služieb, ktoré sa dodávajú za poukazy. Ide o implementáciu Smernice (EU) 2016/1065. Pôvodná účinnosť mala byť od 1.1.2019, avšak nakoniec boli ustanovenia prijaté s odloženou účinnosťou. V súvislosti s týmito zmenami sa novelizoval aj zákon o elektronickej registračnej pokladnici pre prípady, že prevod poukazu sa uskutoční v hotovosti.
V prípade že je známe miesto dodanie tovaru alebo služby, prevod jednoúčelového poukazu (uskutočnený zdaniteľnou osobou, ktorá koná vo vlastnom mene) bude považovaný za dodanie tovaru alebo dodanie služby, pričom skutočné odovzdanie tovaru alebo poskytnutie služby sa nebude považovať za samostatnú transakciu na účely DPH. Osobitnú pozornosť bude potrebné venovať aj prevodom jednoúčelových poukazov inou zdaniteľnou osobou ako je dodávateľ samotných tovarov a služieb. V prípade viacúčelového poukazu kedy nebude známa niektorá zo skutočností, umožňujúca určiť jednoznačné daňové zaobchádzanie z hľadiska DPH, bude predmet dane predstavovať až skutočné odovzdanie tovaru alebo skutočné dodanie služby ich dodávateľom výmenou za viacúčelový poukaz.
Znížená sadzba dane pre ubytovacie služby
S účinnosťou od 1.1.2019 sa na ubytovacie služby, ktoré patria do kódu štatistickej klasifikácie produktov podľa činností 55, uplatňuje znížená sadzba dane 10%.
Dodanie a nájom nehnuteľností
Transakcie s nehnuteľnosťami sú od roku 2019 ovplyvnené viacerými zásadnými zmenami. Zrušilo sa právo voľby zdanenia pri dodaní alebo prenájme nehnuteľnosti, ktorá je určená na bývanie. Pri nájomných zmluvách sa uvedená zmena dotýka len zmlúv uzatvorených po 31.12.2018, na základe ktorej bola nehnuteľnosť odovzdaná do užívania po 31.12.2018.
Tiež sa zaviedlo, že zdaneniu bude podliehať nielen dodanie novej stavby (pokiaľ neuplynie 5 rokov od jej prvej kolaudácie alebo prvého užívania stavby), ale aj dodanie staršej stavby, pri ktorej došlo k zmene účelu používania alebo rekonštrukcii, avšak len za predpokladu, že náklady na stavebné práce predstavovali najmenej 40 % hodnoty stavby pred začatím stavebných prác. Oslobodenie bude možné až po uplynutí 5 rokov od kolaudácie vzťahujúcej sa na zmenu účelu používania stavby alebo na rekonštrukciu predmetnej stavby.
Digitálne služby pre nezdaniteľné osoby a obratový limit
S účinnosťou od 1.1.2019 je zavedená možnosť určiť miesto dodania digitálnych služieb pre nezdaniteľné osoby pri splnení 10 000 EUR obratovej podmienky podľa členského štátu usadenia poskytovateľa takýchto služieb, za účelom eliminácie administratívnej záťaže.
Tuzemský prenos daňovej povinnosti pri dodaní poľnohospodárskych plodín a tovarov z kovov
Od 1.1.2019 bol zrušený prenos daňovej povinnosti pri dodaní poľnohospodárskych plodín a tovarov z kovov, pri ktorých je vyhotovená zjednodušená faktúra.
Nová definícia obratu pre účely DPH
Pojmy „príjmy“ a „výnosy“ boli s účinnosťou od 1.1.2019 nahradené pojmom „hodnota dodaných tovarov a služieb“. Do obratu sa zahrnie reálna hodnota dodaných tovarov a služieb, ktorá v podstate predstavuje protihodnotu v zmysle § 22 ods. 1 zákona o DPH v čase ich dodania. Prijaté „preddavkové platby“ predstavujúce súčasť hodnoty tovaru alebo služby sa zahrnú do obratu za kalendárny mesiac, v ktorom bol tovar alebo služba dodaná.
Fakturácia
Zahraničné osoby, ktoré nie sú usadené na území EÚ a ktoré uskutočňujú dodanie tovaru alebo služby v tuzemsku, musia od 1.1.2019 povinne vystavovať faktúry podľa slovenského zákona o DPH.
Zrušenie inštitútu zábezpeky
Od 1.1.2019 bol zrušený inštitút zábezpeky, ktorý bol zavedený do zákona o DPH v roku 2012.
Podrobnejšie informácie o prijatých zmenách nájdete TU.
Daň z príjmov
Ubytovanie poskytnuté zamestnancovi
Od 1.1.2019 je od dane oslobodené nepeňažné plnenie poskytnuté zamestnancovi v pracovnom pomere od zamestnávateľa, ktorého prevažujúca činnosť je výroba vykonávaná vo viaczmennej prevádzke, za účelom zabezpečenia ubytovania zamestnanca v budovách zatriedených do kódov KS 112 a 113 v úhrnnej sume najviac 60 EUR mesačne. Táto suma sa určí v pomernej výške podľa počtu dní, v ktorých bolo zabezpečené ubytovanie v príslušnom kalendárnom mesiaci. V prípade, že táto suma je presiahnutá, do zdaniteľných príjmov sa zahrnie len plnenie nad takto ustanovenú sumu.
U zamestnávateľa je v takýchto prípadoch daňovým výdavkom celá suma výdavkov na ubytovanie bez ohľadu na sumu plnenia, ktorá je u zamestnanca oslobodená od dane.
Predmetné daňové zvýhodnenia je možné uplatniť aj vo vzťahu k roku 2018 v rámci ročného zúčtovania dane resp. daňových priznaní podávaných po 31.12.2018.
Aby sa zamedzilo „spätnej reparácií“ vymeriavacieho základu zamestnanca pre účely sociálneho poistenia, aj nepeňažné plnenie, ktoré je oslobodené od dane z príjmov a je poskytnuté zamestnancovi v roku 2018, je súčasťou vymeriavacieho základu zamestnanca.
Podrobnejšie informácie o prijatých zmenách nájdete TU.
Príspevky na rekreáciu zamestnancov
V nadväznosti na novelu Zákonníka práce a nový nástroj na podporu cestovného ruchu v SR sa pre účely dane z príjmov s účinnosťou od 1.1.2019 ustanovilo, že výdavky zamestnávateľa na príspevky na rekreáciu zamestnancov podľa osobitných predpisov sú považované za daňové výdavky. Príjmy zamestnancov z takýchto príspevkov sú od dane z príjmov oslobodené.
Podrobnejšie informácie o príspevkoch na rekreáciu zamestnancov nájdete TU.
Zdaňovanie virtuálnych mien
S účinnosťou od 1.10.2018 boli v zákone o dani z príjmov zavedené osobitné pravidlá pre zdaňovanie príjmov z virtuálnej meny; súčasne sa novelizoval aj zákon o účtovníctve ohľadom ocenenia virtuálnej meny. Napriek tejto regulácii, ostáva stále viacero oblastí nejasných.
Príjem z predaja virtuálnej meny dosiahnutý pri výmene virtuálnej meny za majetok, pri výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu alebo pri výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby je súčasťou základu dane v tom zdaňovacom období, v ktorom dochádza k tejto výmene, pri použití ocenenia vymieňanej virtuálnej meny reálnou hodnotou ku dňu výmeny.
Príjem z predaja virtuálnej meny nadobudnutej ťažbou sa zahŕňa do základu dane v zdaňovacom období realizácie predaja tejto virtuálnej meny.
Podrobnejšie informácie nájdete TU.
Duálne vzdelávanie
V priebehu roku 2018, s účinnosťou od 1.9.2018 sa novelizoval zákon o odbornom vzdelávaní. V tejto súvislosti bol novelizovaný aj zákon o dani z príjmov.
Upravila sa definícia daňového výdavku v súvislosti s praktickým vyučovaním. Za daňový výdavok sa považuje výdavok na odmenu za produktívnu prácu až do výšky 100% z hodinovej minimálnej mzdy, podnikové štipendium, hmotné zabezpečenie žiaka, poskytovanie praktického vyučovania a na prevádzku strednej odbornej školy nad rámec poskytnutých normatívnych finančných prostriedkov.
Súčasne sa zaviedlo, že za daňový výdavok sa považuje aj odpis pri majetku, ktorý nie je priamo využívaný daňovníkom, ale slúži na poskytovanie praktického vyučovania žiakov na základe zmluvy o poskytovaní praktického vyučovania a zmluvy o duálnom vzdelávaní alebo slúži na činnosť strednej odbornej školy s označením podniková škola.
Transferové oceňovanie
V decembri 2018 vydalo Ministerstvo financií SR nové usmernenie týkajúce sa určenia obsahu dokumentácie o transferovom oceňovaní. Predmetné usmernenie sa použije na dokumentácie za zdaňovacie obdobia začínajúce po 31.12.2017.
Usmernenie naďalej rozlišuje medzi úplnou dokumentáciou a zjednodušenými formami dokumentácie, pričom spresňuje ich minimálny obsah. Usmernenie súčasne upravilo vymedzenie prípadov, kedy je vyžadovaná úplná alebo zjednodušená dokumentácia.
Prehľadný eBook Transferové oceňovanie v roku 2019 nájdete TU.
Osobitný odvod pre obchodné reťazce
Zákon o zavedení osobitného odvodu pre obchodné reťazce bol schválený s účinnosťou od 1.1.2019.
Daný odvod budú platiť obchodné reťazce, v ktorých aspoň 25 % čistého obratu pochádza z predaja potravín konečnému spotrebiteľovi a majú prevádzky minimálne v 15 % všetkých okresov. Základom odvodu je čistý obrat, t. j. výnosy z predaja po odpočítaní zliav, pričom sadzba odvodu je 2,5%.
Výnimka sa uplatňuje na obchodné prevádzky v najmenej rozvinutých okresoch, a ktoré majú max. 10 zamestnancov a na prevádzky v obciach s max. 3 obchodmi na potraviny.
Odvod sa platí štvrťročne. Povinnosť platiť odvod vzniká počnúc prvým odvodovým obdobím patriacim do účtovného obdobia, ktoré začína po 31.12.2018. Nesplnenie povinností je sankcionované pokutou vo výške 0,2% zo súčtu výnosov z prevádzkovej a finančnej činnosti za predchádzajúce účtovné obdobie.
Náklady na odvod sú považované za daňové výdavky, pričom ich uplatnenie v daňových výdavkoch je možné až po ich zaplatení.
Podrobnejšie informácie o odvode nájdete TU.
Daň z poistenia
Od 1. januára 2019 je na Slovensku účinná legislatívna úprava, ktorá zaviedla novú nepriamu daň, daň z poistenia. Predmetom dane je poistenie, ktoré spĺňa podmienky vymedzených odvetví neživotného poistenia, a príslušné poistné riziko má umiestnené v tuzemsku..12.2018.
Povinnosť platiť túto daň má poisťovateľ, ale výnimkou sú poistníci, ktorí zaplatili poistné zahraničnej poisťovni bez pobočky na Slovensku, alebo právnické osoby, ktoré majú preúčtované takéto náklady poistenia.
Sadzba dane z poistenia je vo výške 8%, ktorá sa však nevzťahuje na poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, pri ktorom sa pokračuje v odvode z poistenia podľa zákona o poisťovníctve. V tom prípade sa uplatňuje sadzba dane 0%.
Základom dane u poisťovateľa ako povinnej osobe platiť daň je poistné znížené o daň. Ak sa daňová povinnosť prenesie na poistníka alebo právnickú osobu, základom dane je poistné.
Zdaňovacím obdobím je kalendárny štvrťrok. Daňové priznanie je platiteľ povinný podať elektronicky predpísaným spôsobom do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení príslušného zdaňovacieho obdobia, v ktorom vznikla daňová povinnosť s povinnosťou zaplatiť splatnú daň. V rovnakej lehote je daň splatná.
Náklady na daň z poistenia platená poistníkom a daň z preúčtovaných nákladov poistenia sú považované za daňové výdavky, pričom ich uplatnenie v daňových výdavkoch je možné až po ich zaplatení.
Podrobnejšie informácie nájdete TU.
Správa daní
Povinné napojenie registračných pokladníc na systém Finančnej správy
V priebehu roka 2019 sa z elektronických registračných pokladníc (ERP) stanú on-line registračné pokladnice. Zavádza sa povinné napojenie pokladníc na systém Finančnej správy (tzv. systém e-kasa).
Pre evidenciu tržieb bude možné použiť pokladnicu e-Kasa klienta, ktorou sa rozumie :
- On-line registračná pokladnica (ORP) – t.j. HW alebo SW riešenie zabezpečujúce komunikáciu so systémom e-Kasa, alebo
- Virtuálna registračná pokladnica (VRP) – služba zriadená Finančným riaditeľstvom SR komunikujúca prostredníctvom koncového zariadenia.
Medzi zákonné požiadavky na e-Kasu patrí povinná certifikácia finančným riaditeľstvom a pridelenie osobitného kódu daňovým úradom. Na evidenciu tržby bude možné použiť iba pokladnicu e-Kasa klient, ktorá umožňuje vytlačenie pokladničného dokladu alebo elektronické odovzdanie kupujúcemu na základe súhlasu.
Podnikatelia, ktorí používajú na evidenciu ERP, by mali mať možnosť najskôr od 1.4.2019 začať používať ORP a povinnosť začať používať ORP najneskôr od 1.7.2019. Podnikatelia, ktorým vznikne povinnosť evidovať tržby podľa predmetného zákona prvýkrát od 1.4.2019, budú povinní používať pokladnicu e-Kasa.
Podrobnejšie informácie nájdete TU, prehľadnú infografiku si môžete stiahnuť TU.
Účtovníctvo
Zmeny v súvislosti s novým štandardom o lízingu IFRS 16
Od 1. januára 2019 doterajšie IAS 17 Lízingy sú nahradené IFRS 16, ktoré definuje lízing na základe práva zákazníka riadiť na aký účel sa majetok používa počas obdobia jeho používania. Ak zákazník disponuje týmto právom, tak sa jedná o lízing, a ak nie, jedná sa len o službu.
Hlavnou zmenou vykazovania podľa IFRS 16 v porovnaní s IAS 17 je, že u nájomcu zaniká rozdelenie na operatívny a finančný prenájom.
IFRS 16 povoľuje nevykazovať právo používať majetok a záväzok z lízingu pre krátkodobé lízingy. V takomto prípade má nájomca právo účtovať o nákladoch rovnomerne ako doteraz. Ďalej, u lízingov nízkej hodnoty (stanovená na 5 000 USD a menej) je povolené účtovanie priamo do nákladov.
Zmena účtovania lízingov má vysoký vplyv na kľúčové ukazovatele používané na hodnotenie výkonnosti podnik, pričom to najviac ovplyvní odvetvie maloobchodu.
Podrobnejšie informácie o lízingu IFRS 16 nájdete TU.
Zmeny štandardov IFRS očakávané v roku 2019
Project Next milestone Expected date Business Combinations under Common Control Discussion Paper H12019 Dynamic Risk Management Core Model H12019 Primary Financial Statements Discussion Paper or Exposure Draft H12019 Rate-regulated Activities Discussion Paper or Exposure Draft H12019 Zmeny v postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva
Účtovanie o komoditách
Komodity boli doplnené k účtovaniu o krátkodobom finančnom majetku ak sa s nimi obchodu na verejnom trhu, a účtovná jednotka ich sama nevyrobila a nadobudla ich na účel ďalšieho predaja. Ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka sa oceňujú reálnou hodnotou a preceňujú sa cez Náklady alebo Výnosy z precenenia cenných papierov.
Účtovanie garantovanej energetickej služby
Od 1.2.2019 nadobudlo účinnosť ustanovenie §30e, ktoré upravuje postup účtovania energetickej služby s garantovanou úsporou energie na základe zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor. Ustanovuje sa postup účtovania pre prijímateľov služby (a to ako technické zhodnotenie majetku) ako aj poskytovateľa, ktorý musí účtovať v dvoch etapách:
- Vykonanom energetickom zhodnotení majetku – uplatňuje princípy zákazkovej výroby
- Prevádzkových službách – účtuje sa ako bežný výnos
Účtovanie goodwillu
Spresnil sa aj výpočet goodwillu, ktorý vzniká pri zlúčení, ak zanikajúca účtovná jednotka má podiel v nástupníckej účtovnej jednotke a nevznikajú vlastní akcie alebo vlastné obchodné podiely pri zlúčení.
Ostatné zmeny
Spresňuje sa účtovanie záväzku a pohľadávky pri prerozdelené účtovného zisku alebo straty, ako sa aj dopĺňa obsahová náplň účtu ceniny, kde sa okrem iného budú účtovať poukážky vydané v zmysle §23 zákona č.112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Mzdy a odvody
Zvýšenie minimálnej mzdy
Od 1. januára 2019 sa zvýšila výška mesačnej minimálnej mzdy z aktuálnych 480 EUR na sumu 520 EUR. Hodinová minimálna mzda sa zvyšuje z 2,759 EUR na 2,989 EUR za hodinu.
Nárast minimálneho mzdového nároku
Zvýšenie minimálnej mzdy znamená aj nárast minimálneho mzdového nároku – v závislosti od stupňa náročnosti práce (charakteristiky jednotlivých stupňov náročnosti pracovných miest sú uvedené v Prílohe 1 Zákonníka práce).
Napríklad v prípade zamestnancov so stupňom náročnosti 6, kedy sa minimálny mzdový nárok počíta ako 2-násobok minimálnej mzdy, sa minimálna mzda zvýši z 960 EUR na 1040 EUR, t.j. dôjde k zvýšeniu o 80 EUR za mesiac.
Mzda zamestnanca sa odvíja aj od zložitosti, zodpovednosti a náročnosti práce. Ak má zamestnanec napríklad hmotnú zodpovednosť, prináleží mu mzda najmenej vo výške 1,2 -násobku minimálnej mzdy, t.j. od 1. januára 2019 minimálne 624 EUR.
Podrobnejšie informácie o prijatých zmenách nájdete TU.
Zvýšenie príplatkov od 1. mája 2019
Zvýšenie minimálnej mzdy ovplyvní aj výšku príplatkov za mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu, pracovnú pohotovosť, prácu v sobotu a prácu v nedeľu. V zmysle novely Zákonníka práce účinnej od 1.5.2018 sa od 1.5.2019 uvedeným príplatkom zvyšuje percentuálne zvýhodnenie.
Prehľad príplatkov:
Typ príplatku Sadzba 1.1.2019 –30.04.2019 Sadzba 1.5.2019 – 31.12.2019 Z minimálnej hodinovej mzdy
Nočná práca 30% 0,90 Eur 40% 1,20 Eur 2,989 Eur Práca v sobotu 25%* 0,75 Eur 50% 1,50 Eur* 2,989 Eur Práca v nedeľu 50%* 1,50 Eur 100% 2,99 Eur* 2,989 Eur Pohotovosť (mimo pracoviska)
20% 0,60 Eur 20% 0,60 Eur 2,989 Eur *Pri výpočte predpokladáme, že zamestnanec si uplatňuje odpočítateľnú položku na ZP na základe jeho písomnej žiadosti; pričom pri dosiahnutí príjmu 570 Eur sa rovná odpočítateľná položka nule.
Podrobnejšie informácie o prijatých zmenách nájdete TU
Príspevky na rekreáciu zamestnancov
S cieľom podporiť domáci cestovný ruch, Národná rada Slovenskej republiky schválila zákon s účinnosťou 1.1.2019 v rámci ktorého sa zaviedli aj príspevky na rekreáciu zamestnancov.
Novela sa týka zamestnávateľov, ktorí zamestnávajú viac ako 49 zamestnancov, a ktorých pracovný pomer trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov. Povinný príspevok na rekreáciu sa poskytuje v sume 55% oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 EUR za kalendárny rok. V prípade zamestnávateľov, ktorí zamestnávajú menej ako 50 zamestnancov, príspevok nárokovateľný nie je.
Medzi oprávnené výdavky zamestnanca, na ktoré sa príspevky uplatňujú, patria aj výdavky na manželku, deti a inú osobu žijúcu so zamestnancom v spoločnej domácnosti, ktorí sa so zamestnancom zúčastňujú na rekreácii. Príspevok sa môže poskytnúť prostredníctvom rekreačného poukazu alebo príspevku po predložení účtovných dokladov.
Rekreačný poukaz sa vydáva pre fyzickú osobu a je neprenosný. Môže sa použiť výlučne v Slovenskej republike u poskytovateľov ktorý majú zmluvný vzťah so subjektom vydávajúcim poukaz, a môže slúžiť výlučne na úhradu oprávnených výdavkov. Jeho platnosť je do konca kalendárneho roka, v ktorom bol vydaný.
Podrobnejšie informácie o príspevkoch na rekreáciu zamestnancov nájdete TU.
Povinné nahlasovanie pracovných ponúk
Novela zákona o službách zamestnanosti, ktorá je na Slovensku účinná od 1.1.2019 prináša pre zamestnávateľov novú povinnosť nahlasovať aktuálne pracovné ponuky. Cieľom tohto opatrenia je jednoduchšia identifikácia zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily.
Pri nahlasovaní voľných pracovných miest si môže zamestnávateľ vybrať z nasledovných možností:
- prostredníctvom Internetového sprievodcu trhom práce (sk)
- telefonicky alebo vyplnením a zaslaním tlačiva „nahláška voľných pracovných miest“ na príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, kde ponuku zaeviduje agent pre voľné pracovné miesta
- online prostredníctvom komerčných portálov sk a kariera.sk
Pracovné ponuky určené pre štátnych príslušníkov tretích krajín (cudzincov) je nevyhnutné naďalej inzerovať cez istp.sk alebo úrad práce.
Nesplnenie tejto povinnosti sa bude sankcionovať pokutou do výšky 300 EUR.
Podrobnejšie informácie o povinnom nahlasovaní voľných pracovných miest nájdete TU.
Oznamovanie údajov zamestnancov vykonávajúcich prácu kategórie 2
Každoročne do 15. januára majú zamestnávatelia povinnosť nahlásiť v elektronickej podobe príslušnému orgánu verejného zdravotníctva údaje týkajúce sa zamestnancov vykonávajúcich prácu zaradenú do druhej kategórie k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka. Tieto údaje zamestnávateľ poskytne aj zástupcom zamestnancov.
Oznámenie o zamestnancoch vykonávajúcich prácu zaradenú do druhej kategórie má v zmysle § 30 ods. 3 Zákona obsahovať nasledovné údaje:
- názov pracoviska,
- názov profesií s uvedením faktorov práce a pracovného prostredia, ktorým sú zamestnanci vystavení,
- počet zamestnancov pracoviska.
Kategórie zaradenia zamestnancov určuje pracovná zdravotná služba. Aby bolo zaradenie opodstatnené musí byť o zaradení zamestnancov do 2. kategórie prác vypracovaný posudok.
Kompletné usmernenie Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky (ÚVZ SR) k vypĺňaniu a odosielaniu elektronického formuláru nájdete na webovej stránke ÚVZ SR.
Daň zo závislej činnosti 2019
Nezdaniteľná časť na daňovníka
Nezdaniteľná časť na daňovníka pri výpočte preddavkov na daň z príjmov je pre rok 2019 mesačne vo výške 328,11 EUR.
Daňový bonus na dieťa
Mesačný daňový bonus na dieťa je aktuálne 22,17 EUR. Od 1.4.2019 sa daňový bonus zvýši sumu 44,34 EUR mesačne na jedno dieťa vo veku do 6 rokov.
Nezdaniteľná časť na kúpele
Základ dane sa môže znížiť o sumu preukázateľne zaplatených úhrad služieb v prírodných liečených kúpeľoch a kúpeľných liečebniach, a to najviac do výšky 50 EUR.
Daňový bonus na úroky
Suma daňového bonusu je daná ako 50% zo zaplatených úrokov pri úveroch na bývanie v príslušnom roku, najviac však 400 EUR za rok, pričom výška úrokov musí byť vypočítaná z poskytnutého úveru najviac však zo sumy 50 000 EUR na jednu nehnuteľnosť.
Sociálne a zdravotné poistenie v roku 2019
Maximálny vymeriavací základ na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie, poistenie v nezamestnanosti, garančné poistenie a do rezervného fondu je vo výške 6 678 EUR. Toto obmedzenie sa netýka úrazového poistenia a zdravotného poistenia, ktoré nemajú stanovený maximálny vymeriavací základ. Najvyšší možný denný vymeriavací základ pre výpočet dávky v nezamestnanosti je 62,7288 EUR. Najvyšší možný denný vymeriavací základ pre výpočet nemocenskej dávky je 62,7288 EUR.
Maximálna materská dávka aktuálne predstavuje sumu 1 908 EUR.
Odvodová odpočítateľná položka na zdravotné poistenie je naďalej 380 EUR mesačne, pri príjme nad 380 EUR sa znižuje o dvojnásobok rozdielu príjmu a sumou 380 EUR. Táto položka sa uplatňuje len u zamestnancov nie u zamestnávateľa.
Sociálne dávky a súvisiace veličiny v roku 2019
Životné minimum do 30.6.2019 pre plnoletú osobu je 205,07 EUR. Životné minimum do 30.6.2019 ďalšej spoločne posudzovanej plnoletej osoby je 143,06 EUR. Životné minimu na dieťa činí 93,61 EUR. Suma rodičovského príspevku sa zvýšila na 220,70 EUR, zároveň vzrástla aj suma mesačného prídavku na dieťa na 24,34 EUR a príplatku k prídavku na dieťa na 11,41 EUR.
Iné významné zmeny
Novela zákona o odpadoch
Od 1.1.2019 je v účinnost rozsiahlejšia novela zákona o odpadoch, ktorá najmä:
- implementuje ustanovenia nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1257/2013 z 20. novembra 2013 o recyklácii lodí a o zmene nariadenia (ES) č. 1013/2006 a smernice 2009/16/ES,
- zavádza ciele zberu pre triedený zber zložiek komunálnych odpadov – odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v obciach a mestách Slovenskej republiky, ktorými sa má dosiahnuť zlepšenie triedeného zberu komunálnych odpadov z obalov a komunálnych odpadov z neobalových výrobkov a zníženie množstva odpadov ukladaných na skládky odpadov;
- ruší povinnosti vyžiadať si od orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva vyjadrenie k dokumentácii v kolaudačnom konaní v prípade jednoduchých a drobných stavieb;
Povinnosť výrobcov vyhradených výrobkov plniť ciele zberu stanovené v prílohe zákona o odpadoch a povinnosť organizácie zodpovednosti výrobcov pre obaly zabezpečujúcej systém združeného nakladania s odpadmi z obalov, zabezpečiť povinnosť plnenia cieľov zberu nadobúda účinnosť až 1.7.2019. Zároveň nadobudli účinnosť novely ďalších vyhlášok vykonávajúcich ustanovenia zákona o odpadoch.
Novela zákona verejnom obstarávaní
Od januára 2019 nadobudla účinnosť aj novela, ktorá rozsiahlym spôsobom upravuje doterajšie znenie Zákona o verejnom obstarávaní. Cieľom novej právnej úpravy je zefektívniť a zjednodušiť postupy verejného obstarávania pre verejných obstarávateľov a obstarávateľov, ako aj pre hospodárske subjekty. Za najvýznamnejšie zmeny považujeme:
Nový osobitný druh zákaziek
Novela definovala nový druh zákazky, s predpokladanou hodnotou nižšou ako 5000 EUR v priebehu kalendárneho roka, alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok, pričom na tento druh zákaziek sa zákon o verejnom obstarávaní nevzťahuje;
Zmena finančných limitov
- pre podlimitné civilné zákazky a civilné zákazky s nízkou hodnotou –upravujú sa finančné limity pre vyššie uvedené druhy zákaziek,
- pre tzv. dotované subjekty a súvisiace výnimky – novela upravuje výšky hranice finančných limitov určujúcich povinnosť postupovať prostredníctvom postupov zadávania podlimitných zákaziek alebo zákaziek s nízkou hodnotou. V súvislosti s úpravou tzv. dotovaných osôb novela stanovuje výnimky pre osoby zapísané v zozname osôb pôsobiacich v audiovízii a pre zákazkych na uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služieb, ktoré súvisia s týmito stavebnými prácami.
Úprava evidencie referencií
Upravujú sa obsahové náležitosti referencií a niektoré ďalšie povinnosti súvisiace s vyhotovovaním referencií.
Elektronické trhovisko
Novela zmenila definíciu elektronického trhoviska tak, že vyňala stavebné práce, preto od 01.01.2019 nie je možné zadávať zákazky na uskutočnenie stavebných prác prostredníctvom elektronického trhoviska.
Predloženie kompletnej dokumentácie na Úrad pre verejné obstarávanie kedykoľvek
Podľa novej právnej úpravy je Úrad pre verejné obstarávanie oprávnený kedykoľvek vyzvať verejného obstarávateľa, obstarávateľa, alebo tzv. dotované subjekty na predloženie kópie kompletnej dokumentácie v lehote určenej Úradom, ktorá nesmie byť kratšia ako 5 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy Úradu.
Lehota viazanosti zábezpeky
Podľa novej úpravy ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ vyžadujú zábezpeku, určia lehotu viazanosti ponúk, ktorá nesmie byť dlhšia ako 12 mesiacov od uplynutia lehoty na predkladanie ponúk. Po uplynutí lehoty podľa prvej vety lehotu viazanosti ponúk nemožno predĺžiť.
Nová povinnosť uchádzača, ktorý nevypracoval ponuku sám
Novela zaviedla povinnosť uchádzača, ktorý nevypracoval ponuku sám uviesť v ponuke osobu, ktorej služby alebo podklady pri vypracovaní ponuky využil.
Zrušenie tzv. dvojobálkového systému
Novela upravuje predkladanie ponúk spôsobom osobitne oddelenej a uzavretej časti týkajúcej sa návrhu na plnenie kritérií na vyhodnotenie ponúk, označenú slovom „Kritériá“ a osobitne oddelenej a uzavretej ostatnej časti ponuky, označenej slovom „Ostatné“, pretože uvedený spôsob sa v praxi neosvedčil a predstavoval administratívnu záťaž.
Zmeny podmienok dynamického nákupného systému
Nová úprava mení definíciu dynamického nákupného systému a upravuje ďalšie procesné postupy pri používaní dynamického nákupného systému.
Zjednodušenie zadávania podlimitných zákaziek
Cieľom úpravy je sprehľadnenie postupu zadávania podlimitných zákaziek bez použitia elektronického trhoviska.
Predĺženie lehoty na uchovávanie dokumentov
Nová úprava predĺžila povinnosť verejného obstarávateľa uchovávať všetky doklady a dokumenty z doterajšej lehoty 5 rokov po po uzatvorení zmluvy, na 10 rokov.
Spresnenie úpravy zadávania zákaziek s nízkou hodnotou
Upravuje sa povinnosť verejného obstarávateľa postupovať pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou, tak by vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne (doteraz upravoval, aby vynaložené náklady boli primerané kvalite a cene predmetu zákazky), a teda hospodárne vynakladanie nákladov neznamená vynucovanie hľadania výlučne najnižšej ceny, ale snahu o to, aby sa za vynaložené náklady a úsilie dosiahol prinajmenšom primeraný a podľa možností čo najlepší výsledok.
Úprava ustanovení týkajúcich sa žiadosti o nápravu a námietok
Cieľom úpravy je zjednodušenie revíznych postupov a tým aj predchádzanie ich zbytočnému predlžovaniu, pričom v tejto súvislosti sa upravuje napríklad aj povinná elektronická forma podávania žiadostí o nápravu a námietok (s výnimkami stanovenými zákonom o verejnom obstarávaní).
Novela zákona o službách zamestnanosti
Cieľom novej úpravy je zefektívniť, urýchliť a spružniť systém upravujúci vstup a pobyt štátnych príslušníkov tretích krajín na územie Slovenskej republiky za účelom zamestnania, a to najmä v profesiách s identifikovaným nedostatkom pracovnej sily. Novela v tejto súvislosti upravuje predovšetkým:
- zmenu periodicity tvorby a následného zverejňovania zoznamu zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily z ročnej na štvrťročnú,
- rozšírenie možnosti prístupu štátnych príslušnííkov tretích krajín na slovenský trh práce aj formou pridelenia cez agentúry dočasného zamestnávania, ktoré vykonávajú svoju činnosť najmenej 3 roky, avšak len pre prípady dočasného pridelenia na výkon zamestnania uvedeného v zozname zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily a v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 %, pričom do celkového počtu zamestnancov, ktorých môže zamestnávateľ prijať tzv. zrýchleným postupom v prípade nedostatkových profesií (najviac 30% z celkového počtu zamestnancov zamestnávateľa) sa nezapočítavajú zamestnanci dočasne pridelení k zamestnávateľovi na výkon práce; Zároveň novela upravuje práva a povinnosti agentúr dočasného zamestnávania a užívateľských zamestnávateľov ku ktorým sú takýto zamestnanci prideľovaní, súvisiace s vyššie uvedeným rozšírením možnosti prístupu štátnych príslušníkov tretích krajín;
- predĺženie obdobia počas ktorého je zamestnávateľ, ktorý má záujem prijať do zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny, povinný plniť podmienku zákazu nelegálneho zamestnávania na účely udelenia povolenia na zamestnanie, a to z dvoch rokov na päť rokov;
- zavedenie povinnosti zamestnávateľov nahlasovať voľné pracovné miesta s cieľom jednoduchšie identifikovať zamestnania s nedostatkom pracovnej sily (podrobnejšie popísané vyššie v časti „Mzdy a odvody“),
- súvisiace úpravy zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Novela Zákonníka práce
Nové znenie ustanovenia § 13 ods. 5 Zákonníka práce upravuje zákaz pre zamestnávateľa uložiť zamestnancovi povinnosť zachovávať mlčanlivosť o jeho pracovných podmienkach vrátane mzdových podmienok a o podmienkach zamestnávania, pričom nikto nesmie byť na pracovisku prenasledovaný ani inak postihovaný za to, že nezachová mlčanlivosť o svojich pracovných podmienkach vrátane mzdových podmienok a o podmienkach zamestnávania.
Zákonník práce v súvislosti s vyššie uvedenou úpravou výslovne upravuje, že ustanovenia pracovnej zmluvy alebo inej dohody, ktorými sa zamestnanec zaväzuje zachovávať mlčanlivosť o svojich pracovných podmienkach vrátane mzdových podmienok a o podmienkach zamestnávania, sú neplatné.
Vyššie uvedené ustanovenia, vrátane ustanovenia o neplatnosti dojednania o povinnosti zachovávať mlčanlivosť, sa vzťahujú aj na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
Novela Zákona o ochranných známkach
Účelom právnej úpravy je transpozícia ustanovení smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) o aproximácii právnych predpisov členských štátov v oblasti ochranných známok. Jednou zo zásadných zmien je opustenie podmienky grafického znázornenia ochrannej známky.
V zmysle novej úpravy tak označenie bude môcť byť vyjadrené v registri v akejkoľvek primeranej forme (teda nie nevyhnutne graficky a vizuálne), pokiaľ takéto vyjadrenie bude mať atribúty jasnosti, presnosti, samostatnosti, ľahkej dostupnosti, zrozumiteľnosti, trvácnosti a objektívnosti.
Novela Autorského zákona
Novela autorského zákona od 1.1.2019 upravuje niektoré práva a povinnosti v rámci vzťahov medzi organizáciami kolektívnej správy a používateľmi predmetu ochrany.
Zákon o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu
Od 1.1.2019 nadobudla účinnosť novela zákona. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu, ktorej cieľom je odstrániť nejasnosti a medzery v súčasnej právnej úprave a zabezpečiť vysokú úroveň ochrany cestujúcich pri kúpe zájazdov a spojených cestovných služieb v súlade s vyššie uvedenou smernicou.
Zákon najmä zavádza pojem „spojené služby cestovného ruchu“, pričom každý subjekt, ktorý má záujem poskytovať služby cestovného ruchu spĺňajúce definíciu zájazdu alebo spojených služieb cestovného ruchu je na základe uvedeného zákona povinný vykonávať tieto činnosti iba v postavení cestovnej kancelárie a výlučne na základe živnostenského oprávnenia.
V súvislosti s ochranou cestujúcich zákon ďalej upravuje:
- povinnosti cestovných kancelárií týkajúce sa ochrany proti úpadku v podobe poistenia alebo bankovej záruky v dostatočnej výške, aby boli v prípade jej úpadku uspokojené všetky nároky cestujúcich; Za účelom zabezpečenia tejto ochrany zákon ukladá cestovnej kancelárii vo vzťahu k finančnej inštitúcii, poskytujúcej finančné krytie, zvýšené informačné povinnosti;
- rozšírenú informačnú povinnosť cestovných kancelárií voči cestujúcim pred uzatvorením zmluvy o zájazde;
- možnosti zmien v zmluve o zájazde pred začiatkom poskytovania jazdu, najmä možnosť zníženia ceny;
- zodpovednosť za cestovnej kancelárie za poskytovanie zájazdu, náhradu škody, možnosť nadviazať kontakt s cestovnou kanceláriou prostredníctvom cestovnej agentúry či povinnosť cestovnej kancelárie poskytnúť cestujúcim pomoc.
V súvislosti s vyššie uvedenou úpravou sa vypúšťa úprava zmluvy o zájazde z ustanovení Občianskeho zákonníka.
Novela zákona o stavebnom sporení
Novela zákona o stavebnom sporení sprísňuje podmienky poskytovania štátnej prémie na stavebné sporenie, najmä upravuje podmienky vzniku a zániku nároku na poskytnutie štátnej prémie a upravuje výšku poskytnutej štátnej prémie.
Novela zákona o výrobe a uvádzaní liehu na trh
Cieľom novely je umožniť súkromnú výrobu destilátov z vlastného ovocia pre vlastnú spotrebu fyzickými osobami výlučne za zákonom presne stanovených podmienok. Doterajšia úprava zakazovala súkromnú výrobu destilátov.
Novela definuje súkromnú výrobu detilátu ako aj súkromného výrobcu detilátu a stanovuje podmienky za ktorých súkromný výrobca destilátu môže takúto výrobu vykonávať. Zároveň novela upravuje daňové povinnosti súvisiace so súkromnou výrobou detsilátu.