Dňa 1.7.2015 vstúpila do platnosti novela zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ako „zákon o e-governmente“), o ktorej sme Vás informovali minulý rok. Cieľom spomínanej novely bolo zavedenie elektronickej komunikácie s orgánmi verejnej správy. Radi by sme Vás v tejto súvislosti upozornili, že v rámci prechodného obdobia od 1.augusta 2016 budú automaticky aktivované elektronické schránky všetkých právnických osôb a zapísaných organizačných zložiek. Proces aktivácie elektronických schránok sa skončí k 1.1.2017.
Povinné elektronické doručovanie
Do 1.augusta 2016 mohli právnické osoby so sídlom na území Slovenskej republiky a zapísané organizačné zložky požiadať o zriadenie elektronickej schránky dobrovoľne. Po tomto dátume budú schránky aktivované automaticky a spoločnosti ich budú musieť používať na elektronické doručovanie povinne. Povinná aktivácia elektronickej schránky sa netýka fyzických osôb a fyzických osôb podnikateľov.
Aktivácia elektronickej schránky umožní jej využívanie na elektronické doručovanie úradných rozhodnutí orgánov verejnej moci (aktuálne je prostredníctvom elektronickej schránky možné napríklad ohlásiť živnosť, založiť obchodnú spoločnosť, získať výpis z obchodného registra a využívať ďalšie elektronické služby).
Zmena ktorá nastala od 1. augusta 2016 spočíva v tom, že proces aktivácie elektronickej schránky sa začne povinne na základe legislatívy. Na začatie povinnej aktivácie nie je potrebný žiadny úkon majiteľa, aktiváciu schránky vykonáva automaticky Úrad vlády Slovenskej republiky.
Proces aktivácie bude ukončený 1. januára 2017. Po 1. auguste sa v rámci prechodného obdobia budú schránky automaticky aktivovať na doručovanie momentom prvého prístupu oprávnenej osoby. Najneskôr 1. januára 2017 budú aktivované všetky elektronické schránky právnických osôb a organizačných zložiek.
Prístup do elektronickej schránky
Elektronické schránky sú zriaďované bezplatne po tom ako sa zriaďovateľ dozvie o vzniku právnickej osoby. Informácie o vzniku právnickej osoby sprístupňuje zriaďovateľovi Štatistický úrad Slovenskej republiky, t.j. aj pri vzniku novej entity nie je potrebné túto skutočnosť nikde nahlasovať.
Prístup do elektronických schránok sa uskutočňuje prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy na stránke www.slovensko.sk po aktivácii.
Na prístup do elektronickej schránky pre právnickú osobu je oprávnený štatutárny orgán právnickej osoby. Týmto osobám sa po prihlásení na stránku Ústredného portálu verejnej správy zobrazí možnosť využívať ho ako fyzická osoba – občan alebo v mene právnickej osoby.
Prihlásenie do elektronickej schránky sa vykonáva prostredníctvom elektronického občianskeho preukazu a osobným bezpečnostným kódom (BOK). V prípade ak má príslušná právnická osoba iba zahraničných štatutárov, tí musia splnomocniť osobu, ktorá bude mať možnosť do schránky nahliadnuť.
Na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou je možné udeliť aj oprávnenie inej fyzickej alebo právnickej osobe a to prostredníctvom osobitnej žiadosti dostupnej na stránke www.slovensko.sk (žiadosť musí byť podpísaná notársky overeným podpisom a zaslaná na Úrad vlády Slovenskej republiky).
Do aktívnej elektronickej schránky je možné doručovať elektronické úradné dokumenty podľa § 29 ods. 1 zákona o e-governmente.
Ako Vám vieme pomôcť
Pokiaľ nemáte možnosť zabezpečiť si prístup do elektronickej schránky právnickej osoby alebo zapísanej organizačnej zložky, radi Vám poskytneme služby v tejto oblasti pričom na základe Vami udeleného poverenia budeme schránku monitorovať a informovať Vás o pravidelne o jej obsahu, prípadne zabezpečíme ďalšie súvisiace kroky a služby.