V utorok, 4.12.2018 NR SR schválila vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú pravidlá v používaní elektronickej registračnej pokladnice. Týmto zákonom sa má v priebehu roka 2019 zaviesť povinné napojenie pokladníc na systém finančnej správy (tzv. systém e-kasa). Aby zákon nadobudol platnosť, musí byť ešte podpísaný prezidentom a zverejnený v zbierke zákonov. Nižšie uvádzame stručný prehľad základných informácií, výhod a nevýhod systému e-Kasa pre podnikateľov aj kupujúcich, ktoré z nášho pohľadu vyplývajú z predmetného návrhu zákona.
Stiahnite si aj našu prehľadnú infografiku, kde sme zhrnuli najdôležitejšie pojmy súvisiace s povinným online napojením všetkých pokladníc na portál finančnej správy – systém eKasa.
Cieľ schváleného zákona
Hlavným cieľom je eliminovať krátenie prijatých tržieb a zároveň zavedenie mechanizmu on-line prepojenia registračných pokladníc na centrálnu databázu Finančnej správy (tzv. systém e-Kasa).
Podľa predmetného zákona budú podnikatelia povinní na účely evidencie prijatých tržieb používať registračnú pokladnicu e-Kasa klient, ktorá bude prepojená so systémami finančnej správy.
Ako a odkedy to bude v praxi fungovať?
Kým doteraz mali podnikatelia možnosť vybrať si napojenie na systémy finančnej správy (v podobe virtuálnej registračnej pokladnice) dobrovoľne, v súvislosti so schváleným zákonom bude on-line pripojenie na finančnú správu povinné.
Z elektronických registračných pokladníc (ERP) sa tak stanú on-line registračné pokladnice (ORP). Pokladnicou zároveň už nebude musieť byť len klasická ERP, ale aj napr. tablet, mobil, počítač či virtuálna registračná pokladnica (VRP).
Pre evidenciu tržieb v zmysle vyššie uvedeného bude možné použiť pokladnicu e-Kasa klient, ktorou sa rozumie :
- ORP – t.j. HW alebo SW riešenie zabezpečujúce komunikáciu so systémom e-Kasa, alebo
- VRP – služba zriadená Finančným riaditeľstvom SR komunikujúca prostredníctvom koncového zariadenia
Zákonné požiadavky na e-Kasu
Používať bude možné iba zariadenia spĺňajúce technické požiadavky definované zákonom. Pokladničný program a chránené dátové úložisko používané ORP by mali byť povinne certifikované finančným riaditeľstvom. Za účelom informovanosti podnikateľov by finančné riaditeľstvo malo zverejňovať ich zoznam. Každá pokladnica e-Kasa klient by mala mať tiež pridelený osobitný kód daňovým úradom.
Na evidenciu tržby bude možné použiť iba pokladnicu e-Kasa klient, ktorá umožňuje vytlačenie pokladničného dokladu alebo jeho odovzdanie kupujúcemu v elektronickej podobe. Doklad v elektronickej podobe bude možné odovzdať kupujúcemu len ak s tým bude súhlasiť alebo ak o to požiada ešte pred vytlačením pokladničného dokladu. Nebude možné odovzdať kupujúcemu doklad aj v tlačenej aj v elektronickej podobe.
Okamžitá informácia o nákupe
V praxi to bude vyzerať tak, že o každom nákupe či transakcii bude mať finančná správa informáciu okamžite, nakoľko každý vydaný doklad bude zaevidovaný na centrálnom úložisku e-Kasa. Jednotlivé dáta však budú musieť byť ukladané nielen v centrálnom úložisku e-Kasa, ale rovnako aj v chránenom úložisku v lokálnom zariadení (podmienkou na zabezpečenie odosielania dát na centrálne úložisko finančnej správy je zabezpečenie internetového pripojenia).
Od júla 2019 bude e-Kasa na Slovensku zavedená celoplošne
V pôvodnom znení vládneho návrhu sa počítalo, že používanie systému e-Kasa sa bude zavádzať postupne. Najskôr malo byť povinné pre predajcov pohonných látok, poskytovateľov hotelových a stravovacích služieb (tzv. segment HORECA), a to už od 1.4.2019. Následne od 1.7.2019 mali na nový systém prejsť aj všetci ostatní podnikatelia. Z rokovania Vlády SR však následne vyplynulo a zákon bol schválený s tým, že so zavedením e-Kasy sa počíta od 1.7.2019 celoplošne.
Podnikatelia, ktorí používajú na evidenciu ERP, by mali mať možnosť najskôr od 1.4.2019 začať používať ORP a povinnosť začať používať ORP najneskôr od 1.7.2019. Podnikatelia, ktorým vznikne povinnosť evidovať tržby podľa predmetného zákona prvýkrát od 1.4.2019, budú povinní používať pokladnicu e-Kasa.
Ak podnikateľ podá žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-Kasa klient, pričom zároveň oznámi kód ERP a aj dátum kedy bola alebo bude ukončená prevádzka ERP, nebude musieť už túto skutočnosť osobitne oznamovať.
Výhody systému e-Kasa pre podnikateľov
- Zníženie administratívnej záťaže pri obstaraní „e-Kasa klienta“ – V zmysle novely zákona, podnikateľ sa prihlási na portál finančnej správy, kde prostredníctvom portálu požiada o pridelenie DKP. Systém mu vygeneruje „inicializačný balík“. Po jeho nahratí do pokladnice uvedie podnikateľ „pokladnicu e-Kasa klienta“ do prevádzky.
- Liberalizácia trhu pre eKasa klient zariadenia – Možnosť využívať ako pokladnicu aj tablet, počítač či telefón (po splnení podmienok potrebných pre certifikáciu zariadenia).
- Zníženie nákladov pri prevádzke eKasa klient – Nebude nutné zabezpečovať servis pokladnice prostredníctvom servisnej organizácie.
- Kontinuálny prechod medzi účtovnými dňami – Nebude potrebná uzávierka.
- Možný export dát a dostupnosť evidovaných tržieb počas doby archivácie – Export dát bude dostupný v rámci „e-Kasa zóny podnikateľa“ dostupnej po prihlásení sa podnikateľa na portál Finančnej správy.
Nevýhody systému e-Kasa pre podnikateľov
- Zvýšené finančné náklady súvisiace so zabezpečením spoľahlivého internetového pripojenia a prípadné zvýšené finančné náklady spojené so zabezpečením chráneného úložiska v lokálnom zariadení.
- Upgrade resp. aktualizácia SW-u aktuálne používaných ERP.
- Zodpovednosť za správne zasielanie údajov do systému e-Kasa.
Výhody systému e-Kasa pre kupujúcich
- Možnosť overenia pokladničného dokladu prostredníctvom úložiska e-Kasa
- Možnosť označenia dokladu „unikátnym identifikátorom kupujúceho“, ktorá kupujúcemu poskytne prehľad realizovaných výdavkov a môže slúžiť na archiváciu prijatých pokladničných dokladov.
Kontakt
Katarína Balogová
Tax Director
Email: Katarina.Balogova@accace.com
Tel: +421 2 325 53 000