• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: slovakia@accace.com

Tel.: + 421 232 553 000

Kontaktujte nás
Odoberajte novinky
  • Naše pobočky
  • Všetky stránky
    • Globálny web (Anglický)
    • Globálny web (Nemecký)
    • Česká republika
    • Juhoafrická republika
    • Nemecko
    • Maďarsko
    • Poľsko
    • Rumunsko
    • Rusko
    • Slovensko
    • Spojené štáty americké
    • Ukrajina

Accace Slovensko

  • O nás
    • Kto sme
    • Prípadové štúdie
    • Spoznajte náš tím
    • Accace Circle
    • Naši partneri
    • Spoločenská zodpovednosť
    • Office Gallery
  • Služby
    • OUTSOURCING
    • Vedenie účtovníctva a reporting
    • Online účtovný portál
    • Spracovanie miezd a personalistika
    • Online mzdový a HR portál
    • Online dochádzkový portál
    • Agentúra dočasného zamestnávania
    • PORADENSTVO
    • Daňové poradenstvo
    • Korporátne a kancelárske služby
    • Poradenstvo pre startupy
    • Právne poradenstvo
    • Transakčné poradenstvo
    • Online poradenský portál
  • Covid-19
  • Kariéra
    • Voľné pozície
    • Kto sme
    • Naše hodnoty
    • Accace v číslach
    • Príbehy
    • Benefity
    • Život v Accace
  • Newsroom
  • Podujatia
  • Naše pobočky

Napojenie registračných pokladníc na systém finančnej správy od 2019 | News Flash

4 dec 2018

Stiahnuť PDF!

V utorok, 4.12.2018 NR SR schválila vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú pravidlá v používaní elektronickej registračnej pokladnice. Týmto zákonom sa má v priebehu roka 2019 zaviesť povinné napojenie pokladníc na systém finančnej správy (tzv. systém e-kasa). Aby zákon nadobudol platnosť, musí byť ešte podpísaný prezidentom a zverejnený v zbierke zákonov. Nižšie uvádzame stručný prehľad základných informácií, výhod a nevýhod systému e-Kasa pre podnikateľov aj kupujúcich, ktoré z nášho pohľadu vyplývajú z predmetného návrhu zákona.

Stiahnite si aj našu prehľadnú infografiku, kde sme zhrnuli najdôležitejšie pojmy súvisiace s povinným online napojením všetkých pokladníc na portál finančnej správy – systém eKasa.

Cieľ schváleného zákona

Hlavným cieľom je eliminovať krátenie prijatých tržieb a zároveň zavedenie mechanizmu on-line prepojenia registračných pokladníc na centrálnu databázu Finančnej správy (tzv. systém e-Kasa).

Podľa predmetného zákona budú podnikatelia povinní na účely evidencie prijatých tržieb používať registračnú pokladnicu e-Kasa klient, ktorá bude prepojená so systémami finančnej správy.

Ako a odkedy to bude v praxi fungovať?

Kým doteraz mali podnikatelia možnosť vybrať si napojenie na systémy finančnej správy (v podobe virtuálnej registračnej pokladnice) dobrovoľne, v súvislosti so schváleným zákonom bude on-line pripojenie na finančnú správu povinné.

Z elektronických registračných pokladníc (ERP) sa tak stanú on-line registračné pokladnice (ORP). Pokladnicou zároveň už nebude musieť byť len klasická ERP, ale aj napr. tablet, mobil, počítač či virtuálna registračná pokladnica (VRP).

Pre evidenciu tržieb v zmysle vyššie uvedeného bude možné použiť pokladnicu e-Kasa klient, ktorou sa rozumie :

  • ORP – t.j. HW alebo SW riešenie zabezpečujúce komunikáciu so systémom e-Kasa, alebo
  • VRP – služba zriadená Finančným riaditeľstvom SR komunikujúca prostredníctvom koncového zariadenia

Zákonné požiadavky na e-Kasu

Používať bude možné iba zariadenia spĺňajúce technické požiadavky definované zákonom. Pokladničný program a chránené dátové úložisko používané ORP by mali byť povinne certifikované finančným riaditeľstvom. Za účelom informovanosti podnikateľov by finančné riaditeľstvo malo zverejňovať ich zoznam. Každá pokladnica e-Kasa klient by mala mať tiež pridelený osobitný kód daňovým úradom.

Na evidenciu tržby bude možné použiť iba pokladnicu e-Kasa klient, ktorá umožňuje vytlačenie pokladničného dokladu alebo jeho odovzdanie kupujúcemu v elektronickej podobe. Doklad v elektronickej podobe bude možné odovzdať kupujúcemu len ak s tým bude súhlasiť alebo ak o to požiada ešte pred vytlačením pokladničného dokladu. Nebude možné odovzdať kupujúcemu doklad aj v tlačenej aj v elektronickej podobe.

Okamžitá informácia o nákupe

V praxi to bude vyzerať tak, že o každom nákupe či transakcii bude mať finančná správa informáciu okamžite, nakoľko každý vydaný doklad bude zaevidovaný na centrálnom úložisku e-Kasa. Jednotlivé dáta však budú musieť byť ukladané nielen v centrálnom úložisku e-Kasa, ale rovnako aj v chránenom úložisku v lokálnom zariadení (podmienkou na zabezpečenie odosielania dát na centrálne úložisko finančnej správy je zabezpečenie internetového pripojenia).

Od júla 2019 bude e-Kasa na Slovensku zavedená celoplošne

V pôvodnom znení vládneho návrhu sa počítalo, že používanie systému e-Kasa sa bude zavádzať postupne. Najskôr malo byť povinné pre predajcov pohonných látok, poskytovateľov hotelových a stravovacích služieb (tzv. segment HORECA), a to už od 1.4.2019. Následne od 1.7.2019 mali na nový systém prejsť aj všetci ostatní podnikatelia. Z rokovania Vlády SR však následne vyplynulo a zákon bol schválený s tým, že so zavedením e-Kasy sa počíta od 1.7.2019 celoplošne.

Podnikatelia, ktorí používajú na evidenciu ERP, by mali mať možnosť najskôr od 1.4.2019 začať používať ORP a povinnosť začať používať ORP najneskôr od 1.7.2019. Podnikatelia, ktorým vznikne povinnosť evidovať tržby podľa predmetného zákona prvýkrát od 1.4.2019, budú povinní používať pokladnicu e-Kasa.

Ak podnikateľ podá žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-Kasa klient, pričom zároveň oznámi kód ERP a aj dátum kedy bola alebo bude ukončená prevádzka ERP, nebude musieť už túto skutočnosť osobitne oznamovať.

Výhody systému e-Kasa pre podnikateľov

  1. Zníženie administratívnej záťaže pri obstaraní „e-Kasa klienta“ – V zmysle novely zákona, podnikateľ sa prihlási na portál finančnej správy, kde prostredníctvom portálu požiada o pridelenie DKP. Systém mu vygeneruje „inicializačný balík“. Po jeho nahratí do pokladnice uvedie podnikateľ „pokladnicu e-Kasa klienta“ do prevádzky.
  2. Liberalizácia trhu pre eKasa klient zariadenia – Možnosť využívať ako pokladnicu aj tablet, počítač či telefón (po splnení podmienok potrebných pre certifikáciu zariadenia).
  3. Zníženie nákladov pri prevádzke eKasa klient – Nebude nutné zabezpečovať servis pokladnice prostredníctvom servisnej organizácie.
  4. Kontinuálny prechod medzi účtovnými dňami – Nebude potrebná uzávierka.
  5. Možný export dát a dostupnosť evidovaných tržieb počas doby archivácie – Export dát bude dostupný v rámci „e-Kasa zóny podnikateľa“ dostupnej po prihlásení sa podnikateľa na portál Finančnej správy.

Nevýhody systému e-Kasa pre podnikateľov

  1. Zvýšené finančné náklady súvisiace so zabezpečením spoľahlivého internetového pripojenia a prípadné zvýšené finančné náklady spojené so zabezpečením chráneného úložiska v lokálnom zariadení.
  2. Upgrade resp. aktualizácia SW-u aktuálne používaných ERP.
  3. Zodpovednosť za správne zasielanie údajov do systému e-Kasa.

Výhody systému e-Kasa pre kupujúcich

  1. Možnosť overenia pokladničného dokladu prostredníctvom úložiska e-Kasa
  2. Možnosť označenia dokladu „unikátnym identifikátorom kupujúceho“, ktorá  kupujúcemu poskytne prehľad realizovaných výdavkov a môže slúžiť na archiváciu prijatých pokladničných dokladov.
Nenechajte si ujsť ďalšie dôležité novinky!

Kontakt

Katarína Balogová
Tax Director
Email: Katarina.Balogova@accace.com
Tel: +421 2 325 53 000

Mohli by vás zaujímať aj nasledujúce články:

Estónska daň | News Flash

on 23 februára 2021, in News Flash, Právo a legislatíva
Čítajte viac

Zmeny Zákonníka práce platné od 1. marca 2021 | News Flash

on 21 februára 2021, in News Flash, Právo a legislatíva
Čítajte viac

Gastrolístky vs. Finančný príspevok na stravovanie | News Flash

on 11 februára 2021, in News Flash, Právo a legislatíva
Čítajte viac

Vláda schválila zmeny projektu Prvá pomoc | News Flash

on 02 novembra 2020, in COVID-19, News Flash, Právo a legislatíva
Čítajte viac

Očakávané zmeny v Zákone o dani z príjmov od 1.1.2021 | News Flash

on 05 októbra 2020, in News Flash, Právo a legislatíva
Čítajte viac

Čo prináša veľká novela Obchodného zákonníka a zákona o obchodnom registri? | News Flash

on 01 októbra 2020, in News Flash, Právo a legislatíva
Čítajte viac

Ako si vybrať tú správnu formu podnikania? | News Flash

on 16 septembra 2020, in News Flash, Právo a legislatíva
Čítajte viac

Ako zlepší podnikateľské prostredie tzv. kilečko? | News Flash

on 24 júla 2020, in News Flash, Právo a legislatíva
Čítajte viac

Nárast životného minima od 1. júla 2020 | News Flash

on 13 júla 2020, in News Flash, Právo a legislatíva
Čítajte viac

Ďalšia fáza aktivácie elektronickej schránky aj pre neziskové organizácie a občianske združenia | News Flash

on 04 júna 2020, in News Flash, Právo a legislatíva
Čítajte viac

Primary Sidebar

<< Späť k newsroom
E-mail

Footer

O Accace Slovensko

Spoločnosť Accace vznikla v roku 2006 v Bratislave. Accace Slovensko zamestnáva už viac ako 120 odborníkov a poskytuje služby spracovania účtovníctva, mzdovej a HR agendy, daňové a transakčné poradenstvo, právne a korporátne služby, či poradenstvo pre startupy. Za 15 rokov sme si vybudovali stabilnú pozíciu lídra v oblasti BPO služieb na Slovensku. Pravidelne sa umiestňujeme v rebríčku TOP10 poradenských spoločností magazínu TREND. Právne služby poskytuje naša vlastná advokátska kancelária Accace Legal. V rámci skupiny Accace združujeme viac ako 600 odborníkov a poskytujeme služby pre viac ako 2 000 klientov. Nájdete nás v Bratislave a v Košiciach.

O Accace Circle

Celosvetovo pôsobí Accace pod značkou Accace Circle. Ide o biznis komunitu partnerov – profesionálnych poradcov a poskytovateľov BPO služieb. S globálnym zastúpením v takmer 40 krajinách a tímom viac ako 2000 odborníkov, Accace Circle poskytuje služby viac ako 10 000 klientom, najmä stredným a veľkým medzinárodným spoločnostiam zo zoznamu Fortune 500. Celosvetovo Accace Circle spracováva okolo 170 000 výplatných pások mesačne.

Naše pobočky | Accace Circle

Naše služby

Spracovanie účtovníctva a reporting
Spracovanie miezd a HR agendy
Daňové poradenstvo
Právne poradenstvo
Poradenstvo pre startupy
Korporátne služby
Transakčné poradenstvo

Naše online portály

Online účtovný portál
Online mzdový portál
Online dochádzkový portál
Online poradenský portál

Kontaktujte nás

Naše pobočky
Napíšte nám
Prihláste sa na odber noviniek
Newsroom
Kariéra


Sledujte nás

Facebook LinkedIn Instagram Youtube


Accace Circle

© Accace všetky práva vyhradené  |  Všeobecné upozornenie | Upozornenie k newsroom  |  Cookies  |  Politika ochrany osobných údajov  |  Naše GDPR prehlásenie

ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
LEGISLATÍVNYM NOVINKÁM
ODBORNÝM PUBLIKÁCIÁM

Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.

Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.

Stačí nám len Vaša mailová adresa

Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia a naším GDPR prehlásením.

Táto webová stránka používa súbory cookies. Zistite viac.