V priebehu augusta a septembra 2016 boli do Národnej rady SR doručené zo strany vlády návrhy viacerých daňových zákonov, vrátane zákona o dani z príjmov a zákona o DPH. Nižšie Vám prinášame prehľad tých najvýznamnejších zmien, ktoré vyplývajú z predložených návrhov. Navrhované zmeny majú byť predmetom rokovaní na nadchádzajúcich zasadnutiach Národnej rady SR. O výsledkoch Vás budeme informovať. Aby sa navrhované zmeny stali platné musia byť schválené v Národnej rade SR, podpísané prezidentom republiky a zverejnené v Zbierke zákonov SR.
Daň z príjmov
Zdaňovanie dividend
Od 1. januára 2017 by dividendy vyplácané fyzickým osobám, rezidentom i nerezidentom, tuzemskou spoločnosťou mali podliehať zrážkovej dani vo výške 7%, pokiaľ medzinárodná zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia neurčí inak. Ak príjemcom bude fyzická osoba z nezmluvného štátu, uplatní sa sadzba dane 35%.
V prípade ak fyzickej osobe budú dividendy plynúť zo zahraničia, budú súčasťou osobitného základu dane a zdanené sadzbou dane vo výške 7% alebo 35%, ak budú plynúť zo zdrojov v nezmluvnom štáte.
Zavedené zdanenie dividend u fyzických osôb sadzbou 7% alebo 35% má za následok, že tieto dividendy nebudú predmetom odvodov na zdravotné poistenie.
Podiely na zisku nebudú oslobodené ani u zamestnanca bez účasti na základnom imaní spoločností a budú zdaňované ako príjem zo závislej činnosti preddavkovým spôsobom.
U právnickej osoby bude príjem z dividend zdaňovaný, len ak bude plynúť od daňovníka z nezmluvného štátu, a to v rámci osobitného základu dane pri sadzbe dane 35%. Rovnako predmetom zdanenia budú aj dividendy vyplácané tuzemskou právnickou osobou v prospech daňovníka z nezmluvného štátu, a to zrážkovou daňou 35%.
Zavedené zdanenie by nemalo mať retroaktívny účinok, t.j. nemalo by sa dotknúť dividend zo ziskov vykázaných za roky 2004 až 2016.
Zvýšenie limitov pre uplatňovanie paušálnych výdavkov u fyzických osôb
Pri príjmoch z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti limit pre uplatnenie paušálnych výdavkov by sa mal od 1.1.2017 zvýšiť zo súčasných 40% na 60% z dosiahnutých príjmov najviac do maximálnej sumy 20 000 EUR.
Zníženie sadzby dane pre právnické osoby
Navrhované zmeny pokrývajú aj zníženie sadzby dane z príjmov pre právnické osoby zo súčasných 22% na 21%. Nová sadzba by sa mala prvý krát použiť pri výpočte dane za zdaňovacie obdobie začínajúce najskôr 1.1.2017.
Rozšírenie vymedzenia výdavkov podliehajúcich podmienke zaplatenia
Zoznam výdavkov, u ktorých je potrebné testovať pre účely ich uplatnenia v daňových výdavkoch podmienku zaplatenia sa má rozšíriť o licenčné poplatky. Uvedená zmena by sa mala uplatniť už pri podávaní dňových priznaní počnúc 1.1.2017.
Testovacie a predvádzacie vozidlá
Ak držiteľ úplne nového vozidla (výrobca, zástupca výrobcu, autorizovaný predajca) neprevedie držbu tohto vozidla na inú osobu do 1 roka a do 15 dní po tomto termíne neuhradí plnú hodnotu registračného poplatku v zmysle osobitného predpisu, bude mať povinnosť zvýšiť základ dane o súvisiace daňové odpisy, náklady na prevádzku, technické zhodnotenie alebo opravy.
Uvedené by sa malo použiť pri motorovom vozidle zaevidovanom v evidencii vozidiel v SR od 1.2.2017.
Výdavky na materiálnu humanitárnu pomoc do zahraničia
Za daňový výdavok sa má počnúc 1.1.2017 považovať aj poskytnutie materiálnej humanitárnej pomoci do zahraničia, ktorú daňovník bezodplatne odovzdá Ministerstvu vnútra SR na základe darovacej zmluvy.
Zrušenie daňovej licencie pre právnické osoby
V danom prípade ide o poslanecký návrh. Povinnosť platiť daňovú licenciu (t.j. minimálnu daň) by mala byť zrušená počnúc rokom 2018. Nárok na zápočet kladného rozdielu medzi daňovou licenciou a daňou podľa doterajších predpisov by mal zostať zachovaný.
Sprísnenie sankcií pri porušení princípu nezávislého vzťahu medzi závislými osobami
Daňovníci, ktorí prostredníctvom transferového oceňovania úmyselne znižujú základ dane alebo zvyšujú daňovú stratu, majú podliehať prísnejším sankciám. Sankcie by mali byť v takomto prípade dvojnásobné. Pokiaľ však daňovník pochybenie uzná a zaplatí rozdiel vyrubenej dane v stanovenej výške, dvojnásobné sankcie by sa nemali uplatniť.
Tieto prísnejšie pravidlá by sa mali uplatniť na doruby z daňovej kontroly začatej po 31.12.2016.
Zmena poplatkov za odsúhlasenie metódy transferového oceňovania vopred so správcom dane (APA)
Výška poplatku by sa od 1.1.2017 už nemala odvíjať od hodnoty obchodného prípadu, ale mala by byť pevne stanovená, a to nasledovne:
- za jednostranné APA: 10 000 EUR,
- za viacstranné APA: 30 000 EUR.
DPH
Právo na úroky z omeškania pri zadržaní nadmerného odpočtu správcom dane z dôvodu daňovej kontroly
V prípade ak bude vrátenie nadmerného odpočtu zo strany správcu dane zadržané viac ako 6 mesiacov odo dňa uplynutia lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu z dôvodu daňovej kontroly, potom bude platiteľovi dane priznaná peňažná náhrada v podobe úroku z nadmerného odpočtu. Tento úrok by mal byť vypočítaný za každý deň po uplynutí spomínaných 6 mesiacov až do jeho vrátenia, a to pri uplatnení sadzby vo výške 2-násobku základnej sadzby ECB platnej v prvý deň daného kalendárneho roka, za ktorý sa úrok z nadmerného odpočtu počíta. Minimálny úrok je počítaný pri ročnej úrokovej sadzbe 1,5%.
Uvedené by sa malo vzťahovať aj na prípady, ak daňová kontrola začala pred 1.1.2017, avšak k 1.1.2017 nebola ukončená.
Prenos daňovej povinnosti pri stavebných prácach
S ohľadom na problémy v praxi pri zaraďovaní stavebnej činnosti do klasifikácie CPA podľa Nariadenia komisie (EÚ) č. 1209/2014 sa navrhuje s účinnosťou od 1.1.2017 zavedenie právnej fikcie tak, aby v prípade, ak dodávateľ na základe odôvodneného predpokladu, že ním dodaná stavebná služba podlieha prenosu daňovej povinnosti, uvedie na faktúre informáciu „prenesenie daňovej povinnosti“, príjemca plnenia (platiteľ dane) bol osobou povinnou platiť daň bez ďalšieho overovania správnosti zatriedenia činnosti podľa klasifikácie CPA.
V nadväznosti na túto zmenu by sa mala zaviesť aj zmena kontrolného výkazu.
Spotrebné dane
Zvýšenie sadzby dane pre tabak a tabakové výrobky
Sadzba dane pre tabak a tabakové výrobky sa má postupne zvyšovať, a to od 1.2.2017 a neskôr od 1.2.2019.
Osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach
Zmena základu pre odvod a sadzby odvodu
V platení tohto odvodu sa má pokračovať aj po roku 2016, napriek tomu, že pôvodne sa mal platiť len do konca tohto roku.
Navrhuje sa, aby sa odvod platil regulovanou osobou, ak jej výsledok hospodárenia dosiahne aspoň sumu 3 milióny EUR a len z tých činností, ktoré patria do regulovaných oblastí. Za tým účelom základom odvodu bude výsledok hospodárenia vynásobený koeficientom, ktorý sa vypočíta ako podiel výnosov z regulovanej činnosti k celkovým výnosom účtovného obdobia.
Mesačná sadzba odvodu bude dočasne zvýšená zo súčasnej sadzby 0,363% na 0,726% počas obdobia 20017 – 2018. Potom sa bude sadzba postupne znižovať tak, že v období 2019 – 2020 mesačná sadzba bude 0,545% a v období od 2021 bude opäť 0,363%.
Osobitný odvod vybraných finančných inštitúcii
Zmena sadzby odvodu
Sadzba odvodu počas obdobia 2017 – 2020 má byť v zmysle novely vo výške 0,2% ročne. Od roku 2021 by mala byť nulová.