Radi by sme vás informovali o tzv. inštitúte čiastkového protokolu, ktorý nadobudne účinnosť od 1.júla 2015. Na základe čiastkového protokolu k daňovej kontrole bude daňový úrad oprávnený vrátiť platiteľovi časť nadmerného odpočtu, ktorá nebude sporná, a to ešte pred riadnym ukončením daňovej kontroly.
Inštitút čiastkového protokolu
V súčasnosti Zákon o DPH upravuje, že ak daňový úrad v lehote na vrátenie nadmerného odpočtu začne daňovú kontrolu, nadmerný odpočet sa platiteľovi dane vráti do 10 dní od skončenia daňovej kontroly.
Po novom bude možné vrátiť časť nadmerného odpočtu ešte pred samotným skončením daňovej kontroly.
Avšak, či využije daňový úrad inštitút čiastkového protokolu bude závisieť od jeho rozhodnutia, t.j. jedná sa o možnosť na strane daňového úradu a nie o jeho povinnosť.
Podmienky uplatnenia
Časť nadmerného odpočtu nie je možné vrátiť platiteľom dane:
- ktorí sú zverejnení v tzv. čiernom zozname platiteľov dane,
- ktorí opakovane porušili svoje DPH povinnosti,
- alebo ak je kontrola nadmerného odpočtu vykonaná na podnet orgánov činných v trestnom konaní.
Inštitút čiastkového protokolu bude možné aplikovať na všetky daňové kontroly začaté od 1.7.2015 ako aj na daňové kontroly začaté pred týmto dátumom, pokiaľ tieto kontroly neboli do 1.7.2015 ukončené.
Časť nadmerného odpočtu sa uhradí do 10 dní odo dňa odoslania čiastkového protokolu, t.j. moment doručenia čiastkového protokolu v tomto prípade nie je dôležitý.
Praktická aplikácia ustanovenia
Podľa oficiálnych informácii, cieľom daného ustanovenia malo byť umožnenie vrátenia časti nadmerného odpočtu v prípade, ak daňový úrad počas daňovej kontroly zistí a uzná oprávnenosť časti nadmerného odpočtu a nebude dôvod, aby táto časť bola zadržiavaná do konca daňovej kontroly.
Avšak, podľa nášho názoru bude praktická aplikácia daného ustanovenia vo väčšine prípadov nereálna.
Nadmerný odpočet je v podstate suma daná rozdielom medzi vyššou hodnotou uplatneného odpočtu a daňovej povinnosti, t.j. pokiaľ daňový úrad neskončí celú daňovú kontrolu, nemôže mať stopercentnú istotu, akú sumu – čo i len z časti – môže vrátiť.
V praxi by sa mohlo stať, že po dokončení celej daňovej kontroly, by daňový úrad mohol dokonca požadovať vrátenie už časti vráteného nadmerného odpočtu z dôvodu, že pri kontrole tej „druhej“ časti by vyšli na povrch nové skutočnosti, ktoré by mali za následok výrazné zníženie pôvodného nadmerného odpočtu a to pod sumu už vrátenej jeho časti.
Keďže sa jedná o fakultatívne ustanovenie a až dokončením daňovej kontroly si daňový úrad môže byť istý, akú sumu nadmerného odpočtu môže vrátiť, máme zato, že zamestnanci daňového úradu sa pre túto alternatívu s výnimkou ojedinelých prípadov nerozhodnú.
Vyššie uvedený ojedinelý prípad môže nastať napríklad ak je platiteľ dane v prípravnej fáze činnosti, ešte nevystavil žiadnu faktúru, keďže nevykonáva žiadnu činnosť, a daňový úrad kontroluje len tzv. vstupy, z ktorých časť vráti práve prostredníctvom čiastkového protokolu.