![]() |
Download PDF |
Od 1. januára 2015 sa rozširuje zoznam služieb, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v elektronickej registračnej pokladnici. Zároveň sa zavádza pojem virtuálna registračná pokladnica.
Podnikateľ je povinný evidovať tržbu v elektronickej registračnej pokladnici bez zbytočného odkladu po jej prijatí. Túto povinnosť nemá podnikateľ, ktorý je v likvidácii alebo na ktorého bol vyhlásený konkurz, okrem podnikateľa, ktorý pokračuje v prevádzkovaní podniku po vyhlásení konkurzu.
Zoznam služieb, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v elektronickej alebo vo virtuálnej registračnej pokladnici nájdete v priloženom PDF dokumente.
Od roku 2015 musí ERP umožňovať online pripojenie s informačnými systémami finančnej správy, pričom podmienky online pripojenia ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá MF SR.
Podnikateľ, ktorému vznikne povinnosť používať ERP prvýkrát od 1. januára 2015, je povinný na evidenciu prijatých tržieb používať ERP, ktorá spĺňa požiadavky podľa zákona účinného od 1.1.2015.
ERP, ktorú podnikateľ používal pred 1. januárom 2015, môže používať aj naďalej s tým, že pri jej výmene za novú je povinný ju vymeniť len za ERP, ktorá spĺňa požiadavky na ňu kladené od 1. januára 2015.
Od roku 2014 musí byť fiškálna pamäť označená jedinečným a neopakovateľným kódom, ktorý je vygenerovaný výrobcom ERP. Tento kód je vytlačený na deštruktívnej samolepke, ktorá je v procese výroby nalepená na fiškálnu pamäť a zároveň je nalepená aj na vonkajšom kryte ERP spolu s výrobným štítkom ERP. Fiškálna pamäť, ktorá spĺňa požiadavky Zákona o ERP účinného od 1. januára 2014, a ERP vybavená takouto fiškálnou pamäťou musia byť dostupné najneskôr od 1.júla 2014.
Podnikateľ, ktorému vznikne povinnosť používať ERP prvýkrát po 1.7.2014, je povinný na evidenciu prijatých tržieb používať ERP, ktorá spĺňa požiadavky podľa zákona účinného od 1. januára 2014 – deštrukčná samolepka.
Podnikateľ môže používať ERP, ktorú používal pred 1. júlom 2014, aj naďalej s tým, že výmenu fiškálnej pamäte za fiškálnu pamäť, ktorá spĺňa požiadavky Zákona o ERP účinného od 1. januára 2014, vykoná v nasledujúcich prípadoch:
- je vyčerpaná jej kapacita
- ERP neplní z dôvodu poruchy svoju funkciu
- došlo k zmene údajov do fiškálnej pamäte
- došlo k zmene vlastníka ERP
Virtuálna registračná pokladnica
Virtuálnou registračnou pokladnicou sa rozumie prostredie zriadené FR SR na jeho webovom sídle komunikujúce prostredníctvom koncového zariadenia.Koncovým zariadením sa rozumie elektronické zariadenie, ktoré umožňuje prístup do prostredia virtuálnej registračnej pokladnice a tlač intervalovej uzávierky a prehľadovej uzávierky, tlač pokladničných dokladov a vytlačenie dokladov označených slovami „NEPLATNÝ DOKLAD“ alebo „VKLAD“ tak, aby tieto neobsahovali ochranný znak.
Ak dôjde k poruche koncového zariadenia, podnikateľ je povinný obnoviť prevádzku tohto zariadenia do 48 hodín od vzniku poruchy.
Na evidovanie tržieb bude možné používať len virtuálnu registračnú pokladnicu, ktorá je zriadená na webovom sídle FR SR.
Na jedno predajné miesto môže byť vytvorený len jeden prístup do virtuálnej registračnej pokladnice.
Podnikateľ môže používať virtuálnu registračnú pokladnicu, len ak počet vydaných pokladničných dokladov v jednom kalendárnom mesiaci nie je viac ako 1000.
Ukončenie používania ERP
Podnikateľ je povinný oznámiť ukončenie používania virtuálnej registračnej pokladnice daňovému úradu najneskôr do troch pracovných dní od ukončenia jej používania. Daňový úrad v deň oznámenia zruší prístup do virtuálnej registračnej pokladnice.
Daňový úrad zruší prístup do virtuálnej registračnej pokladnice aj v prípade, ak podnikateľ oznámi stratu prihlasovacích údajov alebo ak stratu zistí daňový úrad alebo colný úrad. Rovnako sa postupuje aj v prípade, ak daňový úrad alebo colný úrad zistí zneužitie alebo odcudzenie prihlasovacích údajov.
Ak podnikateľ prekročí počet vydaných pokladničných dokladov (1000), FR SR posledný deň mesiaca, ktorý nasleduje po skončení mesiaca, v ktorom došlo k prekročeniu tohto počtu, ukončí používanie virtuálnej registračnej pokladnice.
Podnikateľ je povinný najneskôr v deň nasledujúci po ukončení používania virtuálnej registračnej pokladnice začať používať „bežnú“ elektronickú registračnú pokladnicu.
Opätovné používanie virtuálnej registračnej pokladnice nie je možné.