Bratislava, 4. 2. 2013 – Od októbra minulého roka je účinná novela zákona o DPH. Ako sa ujala v praxi? Poradenská spoločnosť Accace, ktorá na Slovensku pôsobí v oblasti spracovania účtovníctva, miezd a daňového poradenstva, priblížila dopady novely po štyroch mesiacoch jej účinnosti.
Národná rada SR schválila dňa 26. júla 2012 novelu zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Novela zákona o DPH obsahuje opatrenia týkajúce sa boja proti daňovým podvodom, ktoré nadobudli účinnosť 1.10.2012, a preberá smernice Rady ES, ktorými sa upravujú fakturačné pravidlá, ktoré majú zabezpečiť zásadu rovnakého zaobchádzania s papierovými a elektronickými faktúrami, ktoré nadobudli účinnosť 1.1.2013.
Zábezpeka na daň pre “rizikové” osoby
Zábezpeku na daň majú od 1.10.2012 povinné zložiť zdaniteľné osoby na obdobie 12 mesiacov po podaní žiadosti o registráciu za platcu DPH ak sa bude jednať o tzv. „rizikové“ osoby (napr. z dôvodu, že konateľ žiadateľa o registráciu je alebo bol konateľom spoločnosti, ktorá má alebo mala ku dňu zániku nedoplatky na dani 1 000 EUR a viac, a ktoré ku dňu podania žiadosti o registráciu pre daň neboli zaplatené), resp. ak ide o tzv. zdaniteľné osoby, ktoré žiadajú o registráciu na daň, ak v čase podania žiadosti o registráciu nedodávajú tovary, resp. služby, ale vykonávajú len prípravnú činnosť na podnikanie.
Zábezpeka na daň je určená na úhradu prípadných nedoplatkov na dani, ktoré vznikli po zaregistrovaní zdaniteľnej osoby za platiteľa, t.j. vytvára určitým spôsobom rezervu u správcu dane na nasledujúce dvanásťmesačné obdobie po registrácii. Dôvodom zavedenia daného inštitútu bola aj skutočnosť, že práve novo registrovaní platitelia dane sa podieľali v najväčšej miere na neoprávnených odpočtoch DPH.
„Zavedenie inštitútu zábezpeky na daň a už avizovaná zvýšená intenzita daňových kontrol u týchto subjektov môže do značnej miery eliminovať výskyt podvodov. Súčasne však treba upozorniť, že predmetný inštitút sa vzťahuje iba na novo registrovaných platiteľov,“ uviedol Peter Pašek, Head of Advisory spoločnosti Accace k.s.
Aké sú pravidlá pri skladaní zábezpeky?
- Zábezpeka na daň sa skladá peňažnými prostriedkami na účet DU alebo bankovou zárukou
- Výšku zábezpeky určí DU, jej suma je najmenej 1000 EUR a najviac 500 000 EUR
- Zábezpeka na daň sa použije na úhradu nedoplatku na dani, ktorý vznikol po registrácii za platiteľa
- Zo zloženej zábezpeky na daň nemá subjekt nárok na úroky
Rozšírenie tuzemského samozdanenia
Správnym krokom k zamedzeniu podvodov je rozšírenie tuzemského samozdanenia, t.j. prenosu povinnosti platiť DPH z transakcie z dodávateľa na odberateľa.
V minulosti sa často stávalo, že odberatelia žiadali a dostali vrátenú DPH aj v prípadoch, keď ju ich dodávateľ štátu neodviedol (tomuto sa o.i. snaží zabrániť aj systém ručenia za daň). Efekt pre štát bol, že musel platiť podnikateľom sumu DPH, hoci sám žiadne peniaze nedostal. Rozšírením inštitútu samozdanenia na tuzemské transakcie sa tomu pri vybraných typoch transakcií zabráni.
„Zavedenie režimu samozdanenia považujeme určite za nástroj, ktorý v najväčšej miere dokáže eliminovať podvody v oblasti DPH. Z tohto pohľadu vítame každé rozšírenie možností uplatnenia takéhoto režimu aj na iné dodania ako sú momentálne upravené §69 ods. 12 Zákona o DPH,“ uviedol Peter Pašek.
Tuzemské samozdanie tzv. „Reverse Charge” sa rozšírilo na transakcie:
- Prevod emisných kvót skleníkových plynov v tuzemsku
- Dodanie nehnuteľností alebo jej časti v SR, ktorej dodanie dodávateľ neoslobodí od dane
- Dodanie tovaru, ktorý je predmetom záruky zabezpečujúcej pohľadávku veriteľa, pričom príjemcom je veriteľ, ktorého pohľadávka bola zabezpečená a ktorý nadobudol predmet záruky
- Dodanie nehnuteľnosti alebo jej časti v SR, ktorá bola predaná dlžnou osobou uznanou súdom alebo iným orgánom o nútenom predaji
„Vo vzťahu na aktuálne znenie Zákona o DPH by sme prijali možnosť rozšírenia režimu samozdanenia v prípade dodania nehnuteľností a to nielen na tie, u ktorých už ubehlo viac ako 5 rokov od ich prvej kolaudácie, alebo povolenia na užívanie, ale aj na tzv. „novostavby“,“ uviedol Peter Pašek.
Sprísnenie podmienok preukazovania dodania tovarov do iného členského štátu
Sprísnenie preukazovania dodania tovarov do iného členského štátu v prípade, ak preprava tovaru je vykonaná dodávateľom alebo odberateľom a to tzv. potvrdením, ktoré okrem iného obsahuje meno a priezvisko vodiča pozemného motorového vozidla, jeho podpis, evidenčné číslo vozidla, ktorým sa uskutočnila prepravu tovaru je len administratívnou záťažou, ktorá nemá žiaden dopad na možnosti odkrývania fiktívnych dodaní tovarov do iných členských štátov.
„Uvádzanie predmetných informácii nezvyšuje podľa nášho názoru preukázateľnosť intrakomunitárnych dodaní tovarov. Práve naopak, vytvára priestor na dodanenie reálnych dodaní tovarov do iných členských štátov u tých platiteľov, ktorí si nesplnia predmetné formálne požiadavky,“ uviedol Peter Pašek.
Peter Pašek, Head of Advisory má na starosti oddelenie, ktoré poskytuje daňové, pracovnoprávne a korporátne poradenstvo. Peter sa špecializuje na medzinárodné daňové poradenstvo a plánovanie, due diligence a transakčné poradenstvo. Peter je autorom odborných článkov, exkluzívnym daňovým poradcom eTREND poradne a spíkrom na rôznych odborných seminároch.