Čo je daňová optimalizácia?
Daňová optimalizácia predstavuje legálnu postupnosť krokov k vykázaniu minimálnej daňovej povinnosti.
Pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné kroky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva prípadné „diery“ v daňových zákonoch.
Je daňová optimalizácia legálna?
Federálny sudca z USA vyhlásil: „Legálne právo všetkých daňovníkov znížiť si výšku daňovej povinnosti alebo jej vyhnutiu sa pri použití prostriedkov v medziach zákona nemôže byť spochybnené“.
Medzinárodné daňové plánovanie
Plánované a cieľavedomé využívanie výhod ponúkaných daňovými systémami jednotlivých krajín pre daňovú optimalizáciu celkového daňového zaťaženia individuálnej spoločnosti alebo skupiny spoločností.
MF SR plánuje boj proti daňovým únikom ale aj boj proti agresívnemu medzinárodnému daňovému plánovaniu.
Plánované kroky MF SR
1. Zavedenie pravidiel nízkej kapitalizácie
Zavedenie pravidiel nízkej kapitalizácie limituje daňovú uznateľnosť úrokov najmä medzi závislými osobami.
Návrh ustanovenia z roku 2007 už plánoval zaviesť pravidlá tzv. nízkej kapitalizácie. V zmysle navrhovaného znenia z roku 2007 sa mali úroky platené z úverov a pôžičiek poskytnutých zahraničnými závislými osobami považovať za nedaňový výdavok u dlžníka a to v takom rozsahu, v akom dlžník prekročí pomer 4:1 priemerného stavu takýchto úverov a pôžičiek k vlastnému imaniu.
Pri takomto postupe existuje riziko možnej diskriminácie, t.j. rozdielny daňový režim pre zahraničné a tuzemské závislé osoby.
→ Uvedený postup by mohol byť v rozpore s rozsudkom C-324/00 Lankhorst-Hohorst GmbH; príp. 524/04 Test Claimants.
MF SR však z dôvodu nediskriminácie určitej časti daňových subjektov a s ohľadom na plánované zavedenie daňovej progresie plánuje zaviesť pravidlá nízkej kapitalizácie celoplošne – t. j. na tuzemské aj zahraničné závislé osoby.
Všeobecne platné pravidlo nízkej kapitalizácie je založené na pomere dlhu k vlastnému imaniu, od ktorého nie je možné daňovo uznať úroky (tzv. bilančné prístupy).
Niektoré štáty však uplatňujú tzv. pravidlo EBIT alebo EBITDA založené na výpočte výsledku hospodárenia pred úrokmi, daňami a odpismi. Následne sa stanoví percentuálny podiel na zdaniteľnom EBITDA, ktorý je možné považovať za daňovo uznateľný výdavok vo vzťahu k úrokom.
2. Prevody obchodných podielov–snaha SR získať konkurenčnú výhodu ?
MF SR zvažuje od budúceho roku vyňať z predmetu dane príjmy z prevodu účasti alebo podielu na obchodnej spoločnosti určené osobám, ktoré sa podieľajú na ich základnom imaní.
3. Legislatívne opatrenia vo vzťahu k bilaterálnym zmluvám o zamedzení dvojitého zdanenia a zmluvám o výmene daňových informácií
MF SR plánuje pri prípadnom uzatváraní zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia s rizikovými jurisdikciami vkladať do zmlúv klauzulu o širokej výmene informácií na daňové účely a klauzulu o obmedzení výhod (tzv. limitation of benefits = LBO).
Čo je to klauzula LBO?
Sú to rozličné opatrenia v zmluvách o zamedzení dvojitého zdanenia (ďalej len „DTT“) ktoré bránia tzv. „Treaty Shopping-u“.
Čo je to „Treaty Shopping“?
Je to aktivita, kedy si subjekt založí spoločnosť v druhom štáte za účelom výkonu činnosti resp. realizácie investície v treťom štáte, za účelom využitia výhody DTT uzatvorenou medzi druhým a tretím štátom.
Formy ustanovení:
- Nepoužitie výhod DTT u subjektov, ktoré majú sídlo v zmluvnom štáte, ale ktoré iba distribuujú zisk do tretích štátov
- Nevylúčiť zo zdanenia príjmy u subjektu v jednom zmluvnom štáte pokiaľ je tento príjem vylúčený zo zdanenia v druhom zmluvnom štáte
- Nepoužiť zmluvu pri niektorých typoch pasívnych príjmov
- Vylúčenie použitia DTT u akýchkoľvek preferenčných daňových systémoch, ktoré vstúpili do platnosti až po uzavretí DTT
Termín „skutočný vlastník“ v ČL. 10, 11, 12 DTT
Čl. 10 DTT s ČR :
- Dividendy vyplácané spoločnosťou, ktorá je rezidentom jedného zmluvného štátu, rezidentovi druhého zmluvného štátu, sa môžu zdaniť v tomto druhom štáte
- Tieto dividendy sa však môžu zdaniť aj v zmluvnom štáte, v ktorom je spoločnosť vyplácajúca dividendy rezidentom, a to podľa právnych predpisov tohto štátu, ak je však skutočný vlastník dividend rezidentom druhého zmluvného štátu, a ak daň takto uložená nepresiahne
a) 5 % hrubej sumy dividend, ak skutočným vlastníkom je spoločnosť (iná ako osobná obchodná spoločnosť), ktorá priamo vlastní najmenej 10 % majetku spoločnosti vyplácajúcej dividendy
b) 15 % hrubej sumy dividend vo všetkých ostatných prípadoch
Pristúpenie SR k dohovoru o vzájomnej administratívnej pomoci v daňových záležitostiach
K prvému marcu 2013 podpísalo celkovo 44 štátov sveta, dohovor, resp. protokol, ktorým sa mení dohovor:
- Výmena informácií na žiadosť
- Automatická výmena informácií
- Spontánna výmena informácií
- Simultánne daňové kontroly
- Daňové kontroly v zahraničí
- Protichodné informácie
- Vymáhanie daňových pohľadávok
4. Legislatívne opatrenia vo vzťahu k bilaterálnym investičným dohodám (dohody o podpore a ochrane investícií)
- Vkladanie klauzuly (prísnej legislatívnej definície) do znenia bilaterálnych investičných dohôd, ktorá by vylučovala schránkové spoločnosti na získanie ochrany prostredníctvom medzinárodnej dohody
- Vkladanie klauzuly o možnosti tzv. odopretia výhod (tzv. „denial of benefits“) do znenia bilaterálnych investičných dohôd
5. Zavedenie oznamovacej povinnosti na niektoré druhy platieb
Jednalo by sa o povinnosť nahlasovať podrobné informácie o realizovanej transakcii do rizikovej jurisdikcie za účelom uznania nahlasovaných platieb do daňových výdavkov platiteľa príjmu.
V prípade neoznámenia by sa predmetná suma nákladov nepovažovala za daňový výdavok.
6. Zavedenie registračnej povinnosti pre licenčné zmluvy a úverové zmluvy u správcu dane do uplynutia zákonom vymedzenej lehoty po podpise takejto zmluvy
Predmetná úprava zároveň zamedzí účelovému vytváraniu fiktívnych licenčných a úverových zmlúv. Dôsledkom nesplnenia predmetnej registračnej povinnosti bude neuznanie súvisiacich výdavkov pre daňové účely.
7. Zdanenie príjmov daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou plynúcich zo zdrojov na území SR za poskytovanie služieb, aj v takom prípade, ak tieto neboli poskytnuté na našom území
Toto ustanovenie bude uplatniteľné len voči nezmluvným štátom.
8. Zavedenie zvýšenej zrážkovej dane na vybrané druhy príjmov vyplácaných daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou v SR
MF SR plánuje aplikovať zvýšenú sadzbu zrážkovej dane na platby odchádzajúce zo SR daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou do nezmluvných štátov.
Po preukázaní, že sa nejedná o fiktívnu, ale o reálnu transakciu, by bola daň zrazená nad vnútroštátnu sadzbu dane započítaná na daňovú povinnosť alebo vrátená. Obdobná úprava sa vykoná aj v oblasti zabezpečenia dane.
Toto plánované ustanovenie bude uplatniteľné len voči nezmluvným štátom.
Autorom článku je Peter Pašek, Head of Advisory spoločnosti Accace k.s.
Peter Pašek má na starosti oddelenie, ktoré poskytuje daňové, pracovnoprávne a korporátne poradenstvo. Peter sa špecializuje na medzinárodné daňové poradenstvo a plánovanie, due diligence a transakčné poradenstvo. Peter je autorom odborných článkov, daňovým poradcom eTREND poradne a prednáša na rôznych odborných seminároch.