Accace radí čitateľom HN v online poradni:
Firme bola doručená faktúra z ČR za službu – zasielanie ponúk e- mailom. Služba je za obdobie od 02.07.2013 do 02.07.2014. Dátum vystavenia je 05.7.2013 a dátum splatnosti 20.07.2013. Žiadna zmluva k tejto službe nie je. Faktúra bola doručená v septembri 2013. Usudzujem, že budeme musieť podať dodatočné daňové priznanie DPH za mesiac júl a urobiť samozdanenie.
Môže firma v tomto dodatočnom daňovom priznaní uplatniť aj daň na vstupe alebo na tú má nárok až v mesiaci, keď jej bola faktúra doručená?
Odpovedá Peter Pašek, Managing Director Accace k.s
Vychádzame z predpokladu, že obe zmluvné strany sa považujú za zdaniteľné osoby, pričom dodávateľ služby je zdaniteľnou osobou registrovanou na účely DPH v ČR (ďalej len „český platiteľ“) a odberateľ sa považuje za zdaniteľnú osobu registrovanú na účely DPH v SR (ďalej len „slovenský platiteľ“). Rovnako rozumieme, že český platiteľ nedisponuje prevádzkarňou na účely DPH v SR, t.j. takým stálym miestom podnikania, ktoré by bolo materiálne a personálne vybavené na výkon jeho podnikania v SR. V súlade s §15 ods. 1 Zákona o DPH (ďalej len „ZDPH“) sa miesto dodania pri Vami uvádzanej službe nachádza na území SR, t.j. v štáte v ktorom má zdaniteľná osoba, ktorá je príjemcom danej služby svoje sídlo. Následne v súlade s §69 ods. 3 ZDPH je osobou povinnou platiť daň pri Vami uvádzanej službe práve slovenský platiteľ.
Rozumieme, že vo Vašom prípade sa jedná o opakovane dodávanú službu s dobou trvania 1 rok + 1 deň (pozn. od 02.07.2013 do 02.07.2014). Chceli by sme Vás upozorniť, že ak sa služba s miestom dodania podľa § 15 ods. 1 ZDPH, pri ktorej je povinný platiť daň príjemca služby uskutočňuje opakovane počas obdobia dlhšieho ako 12 kalendárnych mesiacov a platba je dohodnutá za obdobie dlhšie ako 12 kalendárnych mesiacov, považuje sa služba za dodanú posledným dňom každého kalendárneho roka (31. 12.), až kým sa dodanie služby neskončí. Ak by bola platba dohodnutá za obdobie, ktoré nepresahuje 12 kalendárnych mesiacov, určí sa deň dodania podľa prvej vety § 19 ods. 3 ZDPH, t.j. služba by sa považovala za dodanú najneskôr posledným dňom obdobia, na ktoré sa platba za opakovane dodávanú službu vzťahovala.
Rovnako by sme Vás však chceli upozorniť, že daňová povinnosť vzniká prijatím platby pred dodaním služby, ak službu dodáva zahraničná osoba a povinnosť platiť daň v SR podľa § 69 ods. 3 ZDPH má prijímateľ služby. Ide o služby, pri ktorých sa uplatňuje prenos daňovej povinnosti na odberateľa – prijímateľa služby, ak službu dodáva zahraničná osoba z iného členského štátu alebo z tretieho štátu. Ak prijímateľ služby zaplatí za službu dodávateľovi, zahraničnej osobe, pred dodaním služby (a ide o dodanie služby z iného členského štátu alebo z tretieho štátu zahraničnou osobou), vzniká prijímateľovi služby daňová povinnosť dňom, kedy jeho dodávateľ prijal platbu ( pozn. § 19 ods. 4 ZDPH), a to v rozsahu prijatej platby. Podľa názoru MF SR ak prijímateľ služby má problém so zistením, kedy dodávateľ, zahraničná osoba, prijal platbu, je možné považovať za deň vzniku daňovej povinnosti deň, kedy prijímateľ služby zaplatil za službu. T.j. odporúčame preveriť dátum prijatia predmetnej platby u dodávateľa na účely určenia dňa vzniku daňovej povinnosti.
Berte prosím na vedomie, že právo na odpočet DPH z vyššie uvedeného dodania, Vám vznikne dňom kedy bude daň uvedená v záznamoch DPH.
http://poradna.hnonline.sk/otazka/faktura-za-sluzbu-z-eu#.Ujla79K8D-I
Peter Pašek je na pozícii Managing Director zodpovedný za riadenie slovenskej pobočky Accace – v súčasnosti najväčšej v rámci Accace Group. Peter ako certifikovaný daňový poradca sa okrem toho špecializuje na medzinárodné daňové a transakčné poradenstvo, due diligence a medzinárodné plánovanie. Peter je autorom odborných článkov, prednáša na seminároch pre medzinárodné firmy ako aj na Ekonomickej Univerzite v Bratislave. Peter je súčasne expertom daňovej poradne eTREND a HN a odpovedá na otázky čitateľov na portáli Dane a účtovníctvo.