Accace odpovedá na dotazy čitateľov eTRENDu v poradni
Stavebná firma, platca DPH, stavia domy a objekty formou subdodávok, väčšinou na základe ZoD, prípadne pomocné stavebné dodávky a práce na základe dohody, objednávky. Môže od firmy žiadať daňový úrad pri daňovej kontrole aj stavebné denníky, prípadne inú dokumentáciu ku zhotoveným stavbám, ktoré sú už po záručnej dobe?
Odpovedá Peter Pašek, Managing Director, Accace Slovakia
V súlade s §45 ods. 2 písm. d) Daňového poriadku máte ako kontrolovaný daňový subjekt k zamestnancovi správcu dane v priebehu daňovej kontroly aj povinnosť predkladania záznamy, ktorých vedenie ukladá osobitný predpis (napr. Zákon o účtovníctve) a iné doklady, ktoré preukazujú hospodárske operácie a účtovné prípady, a to vo forme požadovanej správcom dane a podávať k nim ústne alebo písomné vysvetlenia.
Berte prosím na vedomie, že v súlade so Stavebným zákonom sa stavebný denník považuje za dokument, ktorý je súčasťou dokumentácie uloženej na stavenisku, pričom sa v ňom zaznamenávajú všetky podstatné udalosti, ktoré sa stali na stavenisku. Do stavebného denníka sa zapisujú všetky dôležité údaje o stavebných prácach, o vykonávaní štátneho stavebného dohľadu, štátneho dozoru, dozoru projektanta nad vykonávaním stavby a autorského dozoru a o iných činnostiach ovplyvňujúcich stavebné práce a priebeh výstavby. Stavebný denník vedie stavbyvedúci alebo stavebník od prvého dňa prípravných prác až do skončenia stavebných prác, t.j. obsahuje informácie potrebné napr. na určenie správneho dňa dodania stavby, resp. jej časti, alebo stavebných prác na účely Zákona o DPH.
Berúc do úvahy vyššie uvedené máme zato, že správca dane má právo počas daňovej kontroly požadovať predloženie stavebného denníka. Skutočnosť, že záručná doba už ubehla nemá na vyššie uvedené žiaden vplyv. Samozrejme v prípade absencie predmetného dokumentu je na vás, či viete preukázať dané skutočnosti aj iným spôsobom, keďže správca dane by dôkazy mal hodnotiť aj v ich vzájomnej súvislosti.