• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: slovakia@accace.com

Tel.: + 421 232 553 000

Kontaktujte nás
Odoberajte novinky
  • Naše pobočky
  • Všetky stránky
    • Globálny web (Anglický)
    • Globálny web (Nemecký)
    • Česká republika
    • Juhoafrická republika
    • Nemecko
    • Maďarsko
    • Poľsko
    • Rumunsko
    • Rusko
    • Slovensko
    • Spojené štáty americké
    • Ukrajina

Accace Slovensko

  • O nás
    • Kto sme
    • Prípadové štúdie
    • Spoznajte náš tím
    • Accace Circle
    • Naši partneri
    • Spoločenská zodpovednosť
    • Office Gallery
  • Služby
    • OUTSOURCING
    • Vedenie účtovníctva a reporting
    • Online účtovný portál
    • Spracovanie miezd a personalistika
    • Online mzdový a HR portál
    • Online dochádzkový portál
    • PORADENSTVO
    • Daňové poradenstvo
    • Korporátne a kancelárske služby
    • Poradenstvo pre startupy
    • Právne poradenstvo
    • Transakčné poradenstvo
    • Online poradenský portál
  • Covid-19
  • Kariéra
    • Voľné pozície
    • Kto sme
    • Naše hodnoty
    • Accace v číslach
    • Príbehy
    • Benefity
    • Život v Accace
  • Newsroom
  • Podujatia
  • Naše pobočky

6 otázok, ktoré by ste si mali položiť, ak chcete prenajímať nehnuteľnosť | Press release

4 máj 2015

Bratislava, 4.5.2015 – Každá fyzická osoba, ktorá prenajíma dom, byt alebo pozemok, má s prenájmom spojené určité daňové povinnosti. Spoločnosť Accace, ktorá poskytuje poradenské a outsourcingové služby v oblasti účtovníctva, miezd a daní, prináša tipy, ako nezaplatiť viac daní, než je potrebné.

6 otázok, ktoré by ste si mali položiť, ak chcete prenajímať nehnuteľnosť

 

Som povinný sa registrovať na daňovom úrade?
V prípade, že sa ako fyzická osoba rozhodnete prenajímať nehnuteľnosť na území Slovenska, ste v súlade s §49a ods. 2 Zákona o dani z príjmov povinný oznámiť túto skutočnosť daňovému úradu, ktorý vám následne pridelí daňové identifikačné číslo.

Na daňovom úrade sa musíte registrovať na účely dani z príjmov najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúcom po mesiaci, kedy ste po prvýkrát prenajali nehnuteľnosť. Ak ste začali prenajímať nehnuteľnosť napríklad od 20.4.2015, na účely dane z príjmov sa musíte registrovať najneskôr do 1.6.2015 (nakoľko 30.5 2015 pripadá na víkend).

Registračná povinnosť sa vás však netýka, ak prenajímate iba pozemok.


Musím zdaniť príjem z prenájmu nehnuteľnosti a podať daňové priznanie?

Príjem z prenájmu nehnuteľnosti sa považuje za zdaniteľný a podlieha dani z príjmov. Ak prenajímate byt alebo dom ako fyzická osoba – nepodnikateľ, zaplatíte z prenájmu len daň z príjmov vo výške 19% alebo 25% podľa výšky základu dane. V prípade podnikateľov, ktorí prenajímajú nehnuteľnosť napríklad na základe živnosti, sa na príjem okrem dane z príjmov vzťahujú aj sociálne a zdravotné odvody.

V prípade, že máte príjem zo závislej činnosti ale zároveň prenajímate byt či dom, nestačí, aby Vám zamestnávateľ pripravil do 31. marca daného roku ročné zúčtovanie dane. Zamestnávateľ vám môže spracovať ročné zúčtovanie preddavkov na daň iba v prípade, ak máte príjmy len zo závislej činnosti. Ak prenajímate nehnuteľnosť a máte príjmy z prenájmu nehnuteľnosti vyššie ako 500 EUR, ste povinný podávať daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb. Takže ak chcete prenajímať nehnuteľnosť, mali by ste zobrať do úvahy aj prípadné poplatky za prípravu daňového priznania.

Do príjmu z prenájmu nehnuteľnosti sa zahŕňa aj prenájom hnuteľných vecí, ktoré prislúchajú k nehnuteľnosti, energie a akékoľvek iné plnenia, ktoré sú zahrnuté v nájomnom. Aj v prípade, ak sú platby za energie a ostatné služby dohodnuté oddelene, t.j. zvlášť za nájom a zvlášť za spotrebu všetkých energií, ale tieto služby platí nájomca priamo prenajímateľovi, podliehajú tieto príjmy zdaneniu rovnako ako príjem z prenájmu. Znamená to, že aj akékoľvek iné služby spojené s užívaním tejto nehnuteľnosti, za ktoré platí nájomca priamo prenajímateľovi, sú u prenajímateľa považované za zdaniteľné príjmy podľa § 6 ods. 3 ZDP. Platby, ktoré prenajímateľ následne uhrádza dodávateľom jednotlivých energií a ostatných služieb, si môže prenajímateľ uplatniť ako preukázateľný výdavok a to na základe vedeného účtovníctva alebo daňovej evidencie.

Rovnako je to aj v prípade, ak platby za energie a ostatné služby spotrebované nájomcom platí nájomca priamo dodávateľovi energií a služieb, pričom zmluvný vzťah s dodávateľom energií má uzavretý prenajímateľ.


Čo si môžem zahrnúť do daňových výdavkov?

Pri zdaňovaní príjmov z prenájmu si môžete uplatniť daňové výdavky, ktoré vám znížia základ dane. Od roku 2013 nie je už možné uplatniť si tzv. paušálne výdavky vo výške 40%. Všetky výdavky musia byť skutočné a preukázateľné, t.j. je potrebné si odložiť všetky faktúry alebo pokladničné bloky priamo súvisiace s prenájmom nehnuteľnosti.

V súlade s §6 ods. 13 ZDP sa môžete rozhodnúť, či budete predmetné výdavky ako i príjmy z prenájmu evidovať prostredníctvom jednoduchého alebo podvojného účtovníctva. Ak sa rozhodnete pre ktorúkoľvek možnosť, ste povinný týmto spôsobom postupovať počas celého zdaňovacieho obdobia. Ak sa rozhodnete viesť účtovníctvo, nebudete sa považovať za účtovnú jednotku. Znamená to, že vám nevznikne povinnosť pripraviť účtovnú závierku.

Ak nechcete viesť jednoduché resp. podvojné účtovníctvo, máte ešte možnosť viesť daňovú evidenciu. V tom prípade musíte viesť evidenciu o:

    • príjmoch a daňových výdavkoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane vrátane prijatých a vydaných dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
    • hmotnom a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,
    • zásobách a pohľadávkach,
    • záväzkoch.

Tieto údaje sa následne uvádzajú aj v daňovom priznaní.

Výška a rozsah výdavkov, ktoré si môžete ako nepodnikateľ uplatniť, závisí vždy od skutočnosti, či sa rozhodnete nehnuteľnosť zaradiť do obchodného majetku alebo nie. Na zaradenie nehnuteľnosti do obchodného majetku nie je potrebné si zriadiť živnosť.
Je výhodné zaradiť nehnuteľnosť do obchodného majetku?
Fyzická osoba – nepodnikateľ sa môže rozhodnúť, či si zaradí prenajímanú nehnuteľnosť do obchodného majetku alebo nie. Ak si nezaradíte nehnuteľnosť od obchodného majetku, môžete uplatňovať len výdavky bezprostredne súvisiace s užívaním nehnuteľnosti, t.j. výdavky na opravu alebo zhodnotenie nehnuteľnosti nie je možné zaradiť do daňových výdavkov pri prenájme. Medzi takéto daňové výdavky patria napríklad uhradené energie, výdavky na odvoz smetí, upratovacie služby a iné.

Pri nehnuteľnosti zaradenej do obchodného majetku, máte možnosť uplatniť si širšiu paletu výdavkov. Okrem výdavkov spojených s užívaním nehnuteľnosti si môžete uplatniť aj náklady na daň z nehnuteľnosti, poistenie, obstaranie nehnuteľnosti (formou odpisov), technické zhodnotenie a iné. V súlade s názorom FR SR je možné považovať za daňový výdavok aj platené úroky za hypotekárny úver počas doby prenájmu, ak sa úver získal v súvislosti s obstaraním nehnuteľnosti, ktorá je predmetom prenájmu. Avšak, v súlade s §6 ods. 6 ZDP nemôžete z prenájmu vykázať daňovú stratu.

Zaradiť nehnuteľnosť do obchodného majetku sa oplatí najmä pri starších nehnuteľnostiach, pri ktorých vznikajú vysoké náklady v súvislosti s rekonštrukciou bytu alebo domu. Ak si nehnuteľnosť nezaradíte do obchodného majetku, nemôžete si znížiť daňový základ o tieto náklady.

Zaradenie nehnuteľnosti do obchodného majetku si však zvážte aj vzhľadom na odlišné podmienky oslobodenia príjmu pri predaji nehnuteľnosti. V prípade predaja nehnuteľnosti, ktorú nemáte zaradenú v obchodnom majetku, je príjem z predaja nehnuteľnosti vo všeobecnosti oslobodený od zdanenia daňou z príjmov po uplynutí 5 rokov odo dňa jej nadobudnutia. Avšak, v prípade predaja nehnuteľnosti zaradenej do obchodného majetku je príjem z predaja nehnuteľnosti oslobodený od dane až po uplynutí 5 rokov odo dňa jej vyradenia z obchodného majetku.
Ako inak si optimalizovať daňový základ?
Príjem z prenájmu nehnuteľnosti sa považuje za pasívny príjem. Znamená to, že fyzická osoba – nepodnikateľ, ktorá prenajíma nehnuteľnosť a má príjem len z tejto činnosti, si nemôže znížiť daňový základ o:

    • nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka,
    • nezdaniteľnú časť základu dane na manžela resp. manželku,
    • daňový bonus na dieťa,
    • a dobrovoľné príspevky do II. a III. piliera

Ak by ste mali okrem príjmu z prenájmu aj príjem zo závislej činnosti, t.j. boli by ste súčasne zamestnaní u akéhokoľvek zamestnávateľa, môžete si uplatniť všetky vyššie spomínané body a znížiť si tak základ dane.

V prípade príjmov z prenájmu si môžete uplatniť oslobodenie vo výške 500 eur za jedno zdaňovacie obdobie. Príslušné výdavky si následne prepočítate rovnakým pomerom, ako je pomer príjmov zahrnovaných do základu dane k celkovým príjmom.
Ako postupovať, ak prenajímaný byt vlastním spolu s manželkou/manželom?
V prípade manželov, ktorí vlastnia nehnuteľnosť v bezpodielovom spoluvlastníctve, je povinný sa registrovať na účely dani z príjmov len ten z nich, ktorý je uvedený na nájomnej zmluve ako prenajímateľ. Ak sú obidvaja uvedení ako prenajímatelia nehnuteľnosti, musia sa zaregistrovať na daňovom úrade obaja.

V prípade, že sú nájomcami obaja, príjem z nehnuteľnosti si môžu rozdeliť podľa preferencie, t.j. rovným dielom alebo podľa toho, ako im to najviac vyhovuje. V tomto prípade si môže každý z manželov znížiť príjem z prenájmu o 500 EUR. Daňové výdavky je potrebné rozdeliť si rovnakým pomerom ako príjem.

 

Kontakt:

Jana Klčová

Senior Tax Consultant

Jana.Klcova@accace.com

+421 232553000

Primary Sidebar

<< Späť k newsroom
E-mail

Footer

O Accace Slovensko

Spoločnosť Accace vznikla v roku 2006 v Bratislave. Accace Slovensko zamestnáva už viac ako 120 odborníkov a poskytuje služby spracovania účtovníctva, mzdovej a HR agendy, daňové a transakčné poradenstvo, právne a korporátne služby, či poradenstvo pre startupy. Za 15 rokov sme si vybudovali stabilnú pozíciu lídra v oblasti BPO služieb na Slovensku. Pravidelne sa umiestňujeme v rebríčku TOP10 poradenských spoločností magazínu TREND. Právne služby poskytuje naša vlastná advokátska kancelária Accace Legal. V rámci skupiny Accace združujeme viac ako 600 odborníkov a poskytujeme služby pre viac ako 2 000 klientov. Nájdete nás v Bratislave a v Košiciach.

O Accace Circle

Celosvetovo pôsobí Accace pod značkou Accace Circle. Ide o biznis komunitu partnerov – profesionálnych poradcov a poskytovateľov BPO služieb. S globálnym zastúpením v takmer 40 krajinách a tímom viac ako 2000 odborníkov, Accace Circle poskytuje služby viac ako 10 000 klientom, najmä stredným a veľkým medzinárodným spoločnostiam zo zoznamu Fortune 500. Celosvetovo Accace Circle spracováva okolo 170 000 výplatných pások mesačne.

Naše pobočky | Accace Circle

Naše služby

Spracovanie účtovníctva a reporting
Spracovanie miezd a HR agendy
Daňové poradenstvo
Právne poradenstvo
Poradenstvo pre startupy
Korporátne služby
Transakčné poradenstvo

Naše online portály

Online účtovný portál
Online mzdový portál
Online dochádzkový portál
Online poradenský portál

Kontaktujte nás

Naše pobočky
Napíšte nám
Prihláste sa na odber noviniek
Newsroom
Kariéra


Sledujte nás

Facebook LinkedIn Instagram Youtube


Accace Circle

© Accace všetky práva vyhradené  |  Všeobecné upozornenie | Upozornenie k newsroom  |  Cookies  |  Politika ochrany osobných údajov  |  Naše GDPR prehlásenie

ZÍSKAJTE ZADARMO PRÍSTUP K
LEGISLATÍVNYM NOVINKÁM
ODBORNÝM PUBLIKÁCIÁM

Vďaka naším pravidelným newslettrom budete informovaní o zmenách, ktoré môžu ovplyvniť Váš biznis! Prihláste sa do nášho mailing listu a my Vám budeme zdarma posielať naše newslettre o zmenách v legislatíve, užitočné tipy, regionálne štúdie, eBooky a pozvánky na naše odborné semináre.

Navštívte našu Newsroom a zistite, prečo sa oplatí odoberať naše novinky.

Stačí nám len Vaša mailová adresa

Budeme Vám posielať novinky z oblastí, ktoré Vás zaujímajú a spracúvať Vaše osobné údaje v súlade s našou Politikou ochrany súkromia a naším GDPR prehlásením.

Táto webová stránka používa súbory cookies. Zistite viac.